37. America’s Cup donio je novinu te se za proizvodnju energije na brodu koriste „biciklisti“ umjesto „grindera“. Posao im nije nimalo lagan.
Na prethodnom izdanju America’s Cupa energiju za vinčeve, jarbol, foilove i trimanje jedara proizvodili su „grinderi“, koristeći za to ruke. Novozelandski inženjeri došli su međutim do zaključka da bi puno učinkovitiji od „grindera“ bili „biciklisti“, odnosno ljudi koji bi energiju proizvodili pedalirajući na fiksno postavljenim biciklima u brodu.
Računica je jasna: donjim ekstremitetima može se proizvesti 25 do 30 posto više Wata nego gornjim. Prema pravilima America’s Cupa, energiju za bilo što na brodu moraju proizvoditi ljudi. Na America’s Cupu u Aucklandu timovi su imali po 11 ljudi u posadama, a sada je taj broj smanjen na 8. Broj članova posada značajno je smanjen upravo zato što su umjesto „grindera“ uvedeni „biciklisti“.
Inovacija na 35. America’s Cupu na Bermudi
„Biciklisti“ nisu potpuna novost na ovogodišnjem America’s Cupu. Emirates Team New Zealand koristio ih je već 2017. godine kada se AC jedrio na Bermudi. Kiwiji su tada jedini koristili „bicikliste“. To se pokazalo kao odlično rješenje, jer pobijedili su i Staru kantu odnijeli na Novi Zeland.
Branitelji naslova nakon toga su za 36. America’s Cup propisali da se energija za brodsku hidrauliku smije proizvoditi samo „rukama koje izvode kružne pokrete“. U Aucklandu su tako „biciklisti“ zabranjeni, a na scenu su se vratili „grinderi“. Na aktualnom America’s Cupu protokolom je ponovno dozvoljena upotreba „biciklista“. Očekivano, svih šest timova odlučilo se za tu opciju.
O tim ljudima koji pedaliraju zatvoreni u kapsule ispod palube ne zna se previše. Oni se ne pojavljuju na konferencijama za novinare i njihova lica malo su kome poznata. Spomene ih se tek ponekad.
Moderni galijoti
Jimmy Spithill poklonio im se primjerice nakon antologijskog dvoboja Luna Rosse i Emirates Teama NZ. Tada smo vidjeli najbolji start na Louis Vuitton Cupu, kada je Luna Rossa milimetarski točno izletjela preko linije s 40 čvorova brzine. Spithill je kazao da su talijanski „biciklisti“ tada nadmašili sami sebe. Omogućili su mu dovoljno energije za niz manevara kojima je brod doveo u idealan položaj za start.
Za te sportaše, koji ranije često nikada nisu jedrili, prva prepreka koju su trebali savladati bila je morska bolest. Nisu svi u tome uspjeli. Dva perspektivna biciklista koja su trebala raditi za American Magic zbog toga su odustala.
„Biciklisti“ na AC75 jedrilicama moraju pedalirati u uvjetima jakih G sila, kada ih tijekom manevara zanosi na sve strane. Moraju biti spremni snažno se trošiti iz dana u dan te trpjeti sunce i vrućinu. A sve to u skučenoj, klaustrofobičnoj kapsuli smještenoj ispod palube. Kod njih je ključan omjer težine i mogućnosti proizvodnje Wata. Pobjednik Tour de Francea ili Olimpijskih igara nije nužno najbolji izbor za bicikliranje na brodu.
Najteže je prije starta
Jedan od „biciklista“ Emirates Teama NZ je Simon van Velthooven. On je osvajao olimpijske medalje i pobjeđivao na svjetskim prvenstvima. Zadnjih godina posao na jedrilici Taihoro mu je posve drukčiji.
- Nije lako. Dok pedalirate ispod palube, baca vas na sve strane, trpite turbulencije i glavom udarate u stijenke broda. A sve to vrijeme morate pognute glave gledati brojke na ekranu ispred sebe i slušati upute kormilara preko radio veze. Uvijek trebate biti spremni za manevar i za taj manevar uvijek trebate proizvesti dovoljno energije. Kada se dvoboji gledaju na televiziji, uopće se ne vidi što mi radimo. A tijekom svakog manevra pod palubom je drama. Upiremo iz sve snage i trudimo se proizvesti dovoljno Wata da kormilari mogu izvesti što su naumili.
Treba znati da „biciklisti“ ne moraju pedalirati punim intenzitetom tijekom cijeloga dvoboja. Ključno je da proizvedu veliku količinu Wata u trenucima kada je to potrebno. A najviše energije potrebno je prije starta te tijekom manevriranja i okretanja oznaka. Kada brod ide pravocrtno, mogu malo odmoriti.
Od njih se zahtijevaju posebne odlike i kvalitete. Biciklisti na Tour de Franceu teže od 60 do maksimalno 75 ili 80 kilograma. „Biciklisti“ na AC75 jedrilicama u pravilu su teži od 85 kilograma, a neki od njih su blizu stotke. I svi su iznimno jaki.
“Nabio sam više od 10 kg mišića”
Jedan od „biciklista“ American Magica je Ashton Lambie, bivši profesionalni biciklist poznat po tome što je 2021. prvi uspio na dvokolici savladati 4 kilometra za manje od 4 minute. American Magic angažirao ga je nakon pomnog testiranja prije nešto više od dvije godine.
Njegova konstitucija otada se potpuno promijenila. Za biciklističke standarde bio je prilično velik i težio od 70 do 74 kilograma. Sada je dobio više od 10 kilograma mišića, a najviše mu je očekivano otišlo u noge. O svome poslu na brodu je kazao:
- Jedina sličnost između običnog bicikliranja i bicikliranja na brodu je što se u oba slučaja vrte pedale. Ali okretanje pedala potpuno je drukčije na brodu, isto kao i ukupan osjećaj kretanja. Kada brod dođe do ruba polja i manevrira, G sila vas katapultira, a vi baš tada, u potpuno neprirodnom položaju, morate najviše uprijeti. Kada gledate regatu na televiziji, sve uglavnom izgleda statično i stabilno, ali brod se zapravo tijekom cijelog dvoboja naginje i okreće. U teretani smo sotoga puno radili na tome da budemo u stanju pedalirati dok te sile bacaju uokolo. Na tome da proizvodimo Wate u momentima kada nismo u optimalnim položajima za pedaliranje.
Najvažnija kvaliteta AC75 „biciklista“ je izdržljivost. Njihov zadatak je proizvodnja puno Wata tijekom svakog dvoboja i to moraju raditi iz dana u dan. Četiri „biciklista“ na svakoj AC75 jedrilici ekvivalent su jednom motoru, koji mora izdržati tri mjeseca rada na velikim okretajima.
Tim Ineos Britannia ne koristi isključivo bicikliste. U njihovom timu je i Matt Gotrel, član veslačkog osmerca koji je osvojio zlato na OI u Riju. Na America’s Cupu u Aucklandu prije četiri godine bio je u ulozi „grindera“, a sada je angažiran kao „biciklist“.
Kratki intervali velikog trošenja
- Na America’s Cupu u Aucklandu bio sam „grinder“ i cilj nam je tada bio proizvesti 400 Wata tijekom 20 minuta. Sada kao „biciklisti“ proizvodimo puno više. Da bih se spremio za to, protekle dvije godine trenirao sam uglavnom u teretani i biciklirajući po cesti. Uz to sam radio treninge visokog intenziteta na sobnoj bicikli te treninge snage s utezima. Ključno je imati odličnu aerobnu bazu, jer zadatak na brodu je proizvesti što više energije uz što manje lučenja laktata. Treba biti spreman za kratke intervale velikog trošenja. A onda je ključno oporaviti se što prije i biti spreman za sljedeći ciklus – kazao je Gotrel.
Dizajneri AC75 jedrilica imali su zahtjevan zadatak osmisliti kako smjestiti bicikle na brodove. Većina se odlučila postaviti ih tako da biciklisti stoje uspravno, kao da su na običnoj bicikli. American Magic jedini se odlučio za drukčiji pristup i njihovi „biciklisti“ su u ležećem položaju.
Osim toga, jedini su okrenuti unazad, prema krmi broda. Terry Hutchinson kazao je kako se ne boje biti drukčiji od ostalih te da vjeruje da je njihov odabir položaja „biciklista“ idealan za AC75 jedrilicu.
Jesu li Amerikanci pogriješili?
No, pitanje je jesu li Amerikanci pogodili s tim rješenjem. Ove srijede American Magic jedrio je protiv INEOS-a i Alinghija i u oba dvoboja bilo je očito da imaju problema s proizvodnjom dovoljne količine energije za manevre. Njihov Patriot nekoliko je puta pao s foilova u trenucima kada su konkurenti ostali u zraku.
Taj dan je zbog slabijeg vjetra promjenjivog smjera bio naročito težak za „bicikliste“. Stekao se dojam da su baš Amerikanci s time imali najviše problema. Kako bilo, malo je vjerojatno da će American Magic u ovoj fazi Louis Vuitton Cupa mijenjati njihov položaj.
Zbog što bolje aerodinamike, „biciklisti“ na svim brodovima smješteni su ispod razine palube. Oni uostalom i ne trebaju gledati ništa osim ekrana s podacima koji je ispred njih. Pravilima America’s Cupa određena je minimalna i maksimalna težina broda i posade. Idealna težina „biciklista“ prema tim pravilima je od 90 do 105 kilograma.
Veslači, atletičari, kajakaši, plivači…
Budući da je u biciklističkom svijetu teško naći sportaše koji zadovoljavaju te kriterije, AC timovi posegnuli su za drugim rješenjima, a pokazalo se da su u toj ulozi idealni bivši veslači. Neki „biciklisti“ dolaze i iz drugih sportova.
American Magic je nakon selekcije uvrstio deset sportaša u svoj širi tim. U njemu je među ostalima plivački as Colton Hall, težak 93 kilograma i visok 192 centimetra. Tu je i 95 kg teški i 191 cm visoki kajakaš Tim Hornsby. Ostatak tima čine veslači, jedriličari, plivači, atletičari i profesionalni biciklisti. Najsitniji od njih je svjetski biciklistički prvak Ashton Lambie, težak 88 kg i visok 175 cm. Ben Day, trener „biciklista“ American Magica ” o procesu selekcije je kazao:
- Kandidati su unutar jednoga sata morali pedalirati 30 sekundi, 4 minuta i 20 minuta. U intervalu od 30 sekundi cilj je bio konstantna proizvodnja 1100 Wata. U intervalu od 4 minute 520 do 540 Wata, te 440 Wata u intervalu od 20 minuta.
Energija generirana pedaliranjem „biciklista“ pohranjuje se u akumulator te se potom pretvara u silu kojom se pomiču jedra, foilovi, jarbol i kormilo. Kako se energija iz akumulatora troši, „biciklisti“ moraju pedalirati žešće da ga ponovno napune. A što je puniji, teže ga je dodatno puniti. „Biciklistima“ je najteže tijekom predstartnih procedura, kada se kormilari bore za što bolju poziciju.
“Trenirali smo u brodskim kontejnerima”
Bivši specijalac Marius Van Der Pol jedan je „biciklista“ Emirates Teama NZ. I on je na 36. America’s Cupu bio u ulozi grindera, a sada je angažiran u novoj ulozi. Ispričao je kako su se novozelandski „biciklisti“ tijekom zime spremali trenirajući u brodskom kontejneru, budući da je rad na AC75 jedrilici slično iskustvo. Tijekom dvosatnih treninga u kontejnerima znali bi izgubiti po 4 kilograma. Van Der Pol je kazao:
- Iskustvo bicikliranja na brodu slično je onome na sobnoj bicikli, u mračnoj prostoriji bez svježega zraka, koja se stalno naginje. Koliko god energije proizvedete, brod uvijek treba više. Najviše treba pedalirati prije starta, kako bi kormilarima dali slobodu da rade što hoće. Da manevriraju koliko je potrebno da bi brod doveli u najbolju poziciju. Tu se najviše potrošimo. Kada krene dvoboj, trudimo se izdržati i dati najviše što možemo. Ako je more mirno, a vjetar stabilan, to je dobar dan za nas. I to iz dva razloga. Prvi je što nas ne zanosi i ne baca na sve strane, a drugi što je tada manje manevara. Manje manevara znači i manje okretanja pedala.