Test Candela C7
Tri su ključna faktora: računalna revolucija, razvoj foilova i snažan razvoj elektropogona
Lebdeći brod za mene nije ništa novo, još tamo davno, davno plovili smo onim ruskim hidro-krilcima do Hvara, Korčule pa i dalje. Bilo je to poprilično bučno i smrdljivo iskustvo. Brodovi su, doduše, bili brzi i relativno dobro su tukli more, ali buka snažnih motora bila je nesnosna. A kad bi kapetan makinisti naredio da pojača gas kako bi se brod podigao na krila, iza nas bi ostao dugačak trag dima. U međuvremenu se svašta dogodilo, a tri stvari su za našu priču najvažnije: masovna primjena električnih motora kod svih vrsta prijevoza pa i morskog, upotreba foilova kod katamarana i jedrilica America’s Cupa te računalna revolucija. Evo zašto.
Masovna produkcija vozila pa i plovila pogonjenih električnom energijom dovela je tu zapravo staru tehnologiju električnog motora do sasvim novih razina, a ogroman istraživački i razvojni napor usmjerila u spremnike te energije potrebne za autonomiju. Kad su se razvile baterije za automobile, moglo ih se početi koristiti i kod plovila. Primjena foilova, dakle krila koji podižu brod iznad površine mora, kod America’s Cup katamarana i osobito jedrilica posljednje generacije, intenzivirala je istraživanja i inovacije njihove hidrodinamičke funkcije koja je osobito unaprijeđena mogućnošću prilagodbe njihovih karakteristika (kutova i urona) za vrijeme plovidbe. A računalna revolucija učinila je da se to ne radi manualno i na osjećaj, nego da te prilagodbe budu automatizirane i izvršive u vrlo kratkim intervalima. Sve to omogućilo je da nastane brod u kojem smo imali priliku krajem proljeća ploviti.
Serijska proizvodnja
Za vrijeme sajma u Veneciji testirali smo novu zvijezdu elektropogona, Candelu C-7. Riječ je o uistinu revolucionarnom plovilu čija će pojava imati dalekosežne posljedice. Pogotovo kad se ostvare drugi projekti švedske tvrtke koja ga je smislila te ga proizvodi. Sve je započelo kad je prije osam godina, dok je svijet promatrao prve katamarane na foilovima na America’s Cupu, švedski inženjer Gustav Hasselskog okupio mali tim ljudi koji je već radio na ideji električnog foiling glisera. (…) Više pročitajte u novom, 261. broju Mora.
Piše: Marin Srzić
Snimke: Candela Speedboats / Marin Srzić