Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Obnovljena sto godina stara elerica Leda opet izložena u Labudu  

Lari Lulić17.06.2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email
Foto: Arhiva JK Labud
Labudaši su za stogodišnjicu kluba obnovili dugo vremena izgubljenu jedrilicu klase L5 Leda. Uskoro će biti ponovno izložena u klubu

Priča u stogodišnjoj elerici Leda krajnje je neobična. Žarko Dešković, prvi predsjednik Labuda, prije gotovo sto godina dobio je od prijatelja iz Južne Amerike, vjerojatno iz Argentine, nacrte jedrilice kakve do tada nije bilo na Jadranu. Poduzetan kakav je bio, odmah je shvatio da je za sportski napredak važno imati standardizirani nacionalni tip jedrilice. I dao se na posao, uz pomoć tada čuvenog brodograditelja Antona Martinolića.

Elerice su bile jedrilice za tročlanu posadu, a nacionalna klasa bile su sve do 70-ih godina prošlog stoljeća
Projekt i gradnja jedrilice Leda

S nacrtima koje je dobio, Dešković je od 1927. do 1931. projektirao i razvio L5 tip jedrilice, koji je ubrzo postao službena nacionalna klasa. Prva napravljena jedrilica klase L5 dobila je ime Leda. Bila je u vlasništvu Žarka Deškovića, a na njoj su prve jedriličarske korake napravile generacije Labudaša.

U osmišljavanju i projektiranju broda sudjelovao je lošinjski kapetan Anton Martinolić. Taj brodograditelj i inovator je najprije na Krku usavršavao pasare i guceve, a zatim se 1927. preselio na Hvar. Labud je u to vrijeme već uvelike organizirao regate, a Martinolić je na njih redovito dolazio. Bio je poznat po modernim idejama i po tome što je prvi u nas koristio Bermudska umjesto Latinskih jedara.

Porinuće elerice u Trogiru, krajem 20-ih godina prošlog stoljeća

Prva jedrilica L5 koju je po projektu Žarka Deškovića izradio Martinolić imala je fiksnu kobilicu. Naredne 1928. godine napravljen je prototip jedrilice s pomičnom kobilicom. Narednih godina radilo se na optimizaciji i poboljšavanju broda.

Gradile su se jedrilice sa sve boljim trupovima, a sve su imale ženska imena s početnim slovom L. Neka od tih imena bile su  Lada, Leda, Luna, Lavsa i Lenka. U žargonu, jedrilice klase L5 svi su zvali elerice.

Labudašice i Labudaši prilikom krštenja elerice Leda II u Trogiru 1931.
Uklanjanje uvlačne kobilice

Prva elerica napravljena u Hrvatskoj bila je Leda i taj brod bio je u vlasništvu Žarka Deškovića. Problem je bio što su prve elerice imale uvlačnu kobilicu, a zbog kutije u sredini, na brodu se nije moglo prespavati. Mario Stipinović, urednik nove monografije Labuda, ispričao nam je što se napravilo po tom pitanju:

  • 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća to je bio odličan brod za tri člana posade. Stalno se razmišljalo kako ga se može modernizirati i poboljšati. Na elericama su se jedrile trokut regate, ali i duže navigacijske regate. U to vrijeme nije baš bilo većih brodova pa su tročlane posade na elericama često išle na duže navigacije. Nije se s tim brodom baš  moglo jedriti do Visa, ali išlo se do Brača i do Hvara. I onda bi bio problem, jer radi te kašete za kolombu u sredini, posada nije mogla prespavati u brodu. Jedriličari su zato pošto poto htjeli da se elerica modificira, da bude komotnija i da se na njoj može prespavati. Zato je odlučeno da se napravi fiksna kolomba i to je brodograditelj Martinolić napravio prvo na Ledi. Onda bi se preko lantine stavila tenda i posada je unutra mogla prenoćiti. Tri člana posade bi se u elerici stisnuli kao srdele kad bi spavali, ali to im nije previše smetalo. Elerice su tako postali brodovi kojima se moglo ići na duže, dvodnevne i trodnevne regate.
U brodogradilištu Nikole Petrića u Trogiru u lipnju 1930. porinute su tri nove tada najmodernije jedrilice: Ledojka, Lahor i Lavica Foto: Arhiva JK Labud
Leda – prva jedrilica nacionalne klase L5

Leda je bila prva izgrađena jedrilica buduće klase L5, a navodno je bila i najbrža. Po uzoru na nju, građeni su svi drugi brodovi te klase. Originalno su imali patarace, ali oni su kasnije maknuti, a snast je dodatno modernizirana. Trup jedrilica klase L5 nije uvijek bio potpuno isti, ali duljina vodene linije morala je biti pet metara. Sve elerice također su morale imati identična glavna jedra, flokove i spinakere.

Sve elerice, pa tako i Leda, intenzivno su se koristile do sredine 70-ih godina. Bila je to nacionalna klasa na kojoj se jedrilo po cijelom Jadranu. Nakon toga ti su brodovi postali zastarjeli, jer došle su nove, modernije klase. Umjesto na elericama, počelo se jedriti u klasama Finn, Šljuka i 470. Nešto kasnije i u klasi Flying Dutchman.

Nacrt jedrilice L5
Jadran Gamulin vratio jedrilicu Leda Labudu

Klubovi su se rješavali zastarjelih elerica pa je tako prodana i Leda. Pouzdano se ne zna gdje je završila i jedno vrijeme izgubio joj se svaki trag. Sve do prije desetak godina. Što se tada dogodilo, ispričao nam je Mario Stipinović:

  • Prije sedam-osam godina sjedio sam s pokojnim Lukšom Cicarellijem u Labuda. Mislim da je bila neka regata i bilo je puno ljudi po klubu. Do nas je došao Jadran Gamulin iz Orsana i pitao nas bi li htjeli da nam da jedan dar. Pitali smo ga o čemu se radi, a on nam je rekao da ispred svoje kuće u Dubrovniku ima Ledu. Kazao je da ju je malo dotjerao i da bi nam je htio darovati, da se brod vrati kući, u Labuda. Lukša i ja smo to naravno oduševljeno prihvatili. Sjeli smo u auto, otišli smo u Dubrovnik i doveli Ledu u Split. Malo smo je tada uredili, kokpit smo joj zatvorili u pleksiglas i postavili je na zid pored Doma Labuda. Napravili smo uz nju pano, na koji smo napisali o kojem brodu se radi i također da ga je darovao Jadran Gamulin. Tako se Leda prije sedam godina vratila u Split.
Elerica Lasta II, vlasnika A. Martinolića, 1931. u trogirskom škveru Foto: Arhiva JK Labud
Leda je bio prvi brod na kojem su jedrile generacije Labudaša

Lukša Cicarelli bio je emotivno vezan za taj brod, jer je, kao i puno drugih Labudaša, prve jedriličarske korake napravio upravo na Ledi. Na tome brodu jedrilo je i na njemu osvajalo nacionalna prvenstva nekoliko generacija labudaša. Zapravo, na njoj su, barem ponekad, zajedrili svi koji su u klubu bili od kraja 20-ih do sredine 70-ih godina prošlog stoljeća.

To su među ostalima bili: Jakov Kirhmajer, Tonko Bibić, Dalibor Ljubić, Tito Barač, Branko i Miro Nazor, Mario i Boris Righi, Igor Krstulović, Branko Širola, Ante Marušić, Pero Nardelli, Luška Cicarelli, Igor Jelačić, Ante Braco Ivančić, Zlatan Zoričić i Ivica Restović.

Obnovljena elerica Leda ispred Labuda
Obnova jedrilice Leda u radionici Kolje Dumanića

Uz Ledu je sentimentalno vezan i aktualni predsjednik Labuda Žarko Dešković. Leda je bio brod njegovog nona i Žarko je na njemu također napravio svoje prve jedriličarske korake. Uoči obilježavanja stote obljetnice kluba, kazao je kako bi bio red da se Leda temeljito obnovi i uredi.

  • Leda je, nakon što smo je dobili nazad iz Orsana, bila izložena u klubu. To je drveni brod, kojega treba redovito održavati pa smo je uoči stote obljetnice kluba Labud odlučili temeljito obnoviti. Leda je odnesena u radionicu za popravak i servisiranje brodova Kolje Dumanića, u splitskoj Sjevernoj luci. Tamo je bila više od godinu dana i potpuno je obnovljena. To je bio poklon Kolje Dumanića klubu. Ovih dana bit će podignuta i izložena na mjestu gdje je i dosad bila. Uz nju ćemo staviti panoe s osnovnim informacijama o njenoj povijesti na hrvatskom i engleskom jeziku. Leda je važan dio povijesti Labuda i ponosni smo što smo je za stogodišnjicu kluba temeljito obnovili. Nove generacije će tako, uvijek kada dođu u klub, vidjeti taj legendarni brod, na kojem se jedrilo prije gotovo sto godina i na kojemu su stasali nebrojeni Labudaši – kazao je Žarko Dešković.
Leda će uskoro biti trajno izložena u Labuda

PREPORUČAMO

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

Metstrade 2025: ekspanzija i osvježeni identitet

NAJNOVIJE

SP za klasu ILCA 7: Filip Jurišić spreman za najvažniju regatu sezone

11.05.2025

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

10.05.2025

Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

09.05.2025

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

09.05.2025

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

08.05.2025

Mini Globe Race: Samci uživaju u tropskome raju otoka Hiva Oa

07.05.2025

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

06.05.2025

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

06.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.