Smoke on the Water
Kad izgori jahta šteta je velika, a kad ih strada više može biti ogromna. Tko će je nadoknaditi?
Požar na brodu gadna je stvar. Puna ih je povijest ratova i putničke i trgovačke plovidbe, a posljedice teške. Stradavaju brodovi, često i posade i putnici na njima, te se zato na sve moguće načine žele spriječiti, a kad se dogode što prije ugasiti. Pravila zaštite precizno su regulirana međunarodnim konvencijama, a tehnička oprema i osposobljenost posada rigorozno se kontroliraju. Pa opet, oni se i dalje događaju. Nekad, a to nekad je i samo nekoliko desetljeća unatrag, najmanje ih je bilo u lučicama, portima i marinama u kojima je bila vezana flota brodica za razonodu. Em ih je bilo malo, em su bile opremljene malim dizel motorima, građene od drva koje bi natopile more i kiše i ako se ne bi rasušilo gotovo bi ga bilo nemoguće zapaliti. A od električnih instalacija na njemu je bila kakva 12-voltna svjetiljka i akumulator, pa je najveću opasnost da se na brodu takva vrsta nesreće dogodi predstavljalo plinsko kuhalo ili ono na špirit.
Novo doba
A onda nam se dogodila plastika pa potom yachting. More i neke nove lučice koje smo kolokvijalno nazvali marinama, dok ih zakon poznaje pod imenom luke nautičkog turizma, i svi oni stari sportski porti počeli su se puniti plastikom. Od nje se grade jedrilice, gliseri manji i veći, velike jahte, katamarani i brodice kojima se ide na lignje i kupanje. Kalafati su jedan po jedan odumrli, a oni časni što preživješe tu povijesnu kalvariju samo su ures na razglednici jadranske nautike. Gajete i leuti što ih grade već godinama se mogu izbrojiti na prste jedne ruke, dok onih drugih svake godine stiže na tisuće. I to kakvih. (…)
Mnogo toga nije jasno
Svaki takav događaj opet nanovo otvara pitanja što sve valja učiniti da se takve pojave svedu na najmanju moguću mjeru, ali i odgovornosti kad se nešto tako dogodi. Tko je odgovoran za stradale brodove na koje se proširila vatra, što moraju poduzimati marine ili lučke uprave koje gospodare vezovima i iznajmljuju ih ili dodjeljuju na korištenje uz naknadu? (…) Više pročitajte u 263. broju Mora.