Razdvajanje Arcone i Najada
Dva poznata švedska brenda nakon četiri godine zajedništva, ponovo će biti dvije odvojene kompanije
U ožujku 2018., vlasnik Najad Yachts AB kupio je konkurentno brodogradilište Arcona Yachts AB te su tvrtke ujedinjene u Najad Arcona Yachts AB. U međuvremenu je brend Arcona okrenuo kormilo u smjeru prema performansnijim obiteljskim krstašima, a velika novost početkom ove godine bila je pridruživanje čuvenog Nielsa Jeppesena, suosnivača i glavnog dizajnera brenda X-Yachts kada je postalo kristalno jasno što Arcona Yachts namjerava biti. Sada, četiri godine kasnije Arcona Yachts i Najad Yachts ponovo su dva odvojena brodogradilišta.
Brodogradilišta su uputili zajedničku objavu za javnost i najavili da će dosadašnje vodstvo Arcona Najad Yachts AB s predsjednikom uprave Urbanom Lagnéusom nastaviti voditi tvrtku Arcona Yachts AB, dok će za Najad Yachts biti osnovana nova uprava, na čelu s inženjerom i trenutnim voditeljem odjela proizvoda i marketinga tehnološke kompanije Nasdaq FinTech, Fredrikom Malmqvistom koji će dužnost predsjednika uprave Najada preuzeti u rujnu.
„Pažljivo smo uzeli u obzir različite opcije strategija za oba brenda s ciljem najboljeg rasta. Naš zaključak je da će obje tvrtke imati veću mogućnost rasta kada se odvoje i fokusiraju 100 posto svaka na svoj brend,“ komentirao je vlasnik Arcone i Najada, Håkan Eksandh. Također navode da razlaz tvrtki nastupa odmah.
Najad Yachts je brodogradilište osnovano 1971. godine koje je do sad napravilo 29 modela jedrilica namijenjenih dugom krstarenju, a u najavi je i nova Najad 505 CC. Godišnje grade otprilike 80 trupova namijenjenih tržištima Europe, Australije, Novog Zelanda, Turske i Sjedinjenih Američkih Država. Danas grade pet modela od 39-57 stopa duljine. Najadovi modeli mogu se uspoređivati s modelima brendova kao što su Hallberg Rassy s kojima su dijelili i dizajnera Ollea Enderleina, zatim Malö Yachts, Rustler Yachts i druga kvalitetna brodogradilišta koja preferiraju centralni kokpit.
Arcona Yachts je svoje početke temeljila na gradnji uglavnom tuđih modela i manjih motornih brodica, da bi u surednji s dizajnerom Stefanom Qvibergom, 1971. napravila prvu jedrilicu Arcona 32 koja je zatim postala Arcona 321. Od tada imaju misiju pružanja komfora u brzom krstarenju. U međuvremenu je tijekom 80-ih i 90-ih bilo još 6 modela, a onda je 2001. predstavljena Arcona 400, model nove generacije, kojeg su slijedila još 11 modela. Trenutno grade 5 modela, a nedavno je najavljena i prva Jeppesenova Arcona 50. Riječ je o brendu čiji su raniji modeli usporedivi sa starijim modelima brendova Grand Soleil i Bavaria, dok su današnje Arcone sličnije tipovima jedrilica kakve grade Elan Yachts, X-Yachts itd.
Piše: Teo Marević
Foto: Arcona Yachts, Najad Yachts