Nakon što smo obavili test zaključili smo da je Fjord 44 Open idealna otvorena jahtica s kabinom za kraća krstarenja po Jadranu i uz obalu Mediterana. Dizajn ovog tipa brodice koji je inauguriran Fjordom 40 još 2007. godine na Bootu uspješno je interpretiran u modelu nove generacije
Prije 17 godina njemačko brodogradilište je s Fjordom 40 inauguriralo novi koncept otvorenog motornjaka. Uspjeh se možda najbolje mjeri po tome da im se dizajn od tada vrlo malo mijenjao, te i dalje djeluje svježe i moderno. Uvjerili smo se u to i mi ukcavši se u Fjord 44 Open i isplovivši u test vožnju. Tijekom posljednjeg desetljeća mnoga su brodogradilišta imitirala njihov koncept, a neki i prilično uspješno. Danas je ovaj tip plovila jedan od najzastupljenijih na nautičkim sajmovima gdje se najbolje vide trendovi u brodogradnji. Oni koji pamte, dobro znaju odakle je sve krenulo.
U suštini ovo je moćan brod koji dobro gazi more. Udoban je i pruža jako puno komfora za sunčanih ljetnih dana na moru. Udobnost pod palubom dostatna je za obitelj ili dva para u vikend-plovidbi, pa i duže. Fjord 44 izvana je skladan s ostalim modelima koje smo imali prilike puno puta vidjeti i isprobati.
Svakim novim Fjordom brodogradilište Hanse Yachts AB uspješno unosi poneku inovaciju. Uspijevaju izvući još više prostora i funkcionalnosti, implementirati bolje rješenje unutar sličnog rasporeda, konstantno unaprjeđujući ideju otvorene vikend-jahtice.
Uz provjereni koncept Fjord 44 Open obiluje pametnim rješenjima dizajna
Raspored na palubi tipičan je za Fjord. U osnovi walkaround s centralnom kabinom, hardtopom, vanjskom kuhinjom i sunčalištem te velikom krmenom platformom. Takav koncept danas je postao standard koji se prenio i na popularne RIB brodice. Međutim ono što RIB-ovi nemaju jesu visoke mrtve bande koje su važan dio Fjordovog koncepta. Osim dobre zaštite tijekom plovidbe, iskorištene su i za implementaciju niza praktičnih rješenja. Gotovo cijelom dužinom pruža se rukohvat od debele inoks cijevi, dobro uklopljene u liniju bokova.

Na više mjesta je unutar njih iskorišten prostor za izmještanje opreme poput utora za okvir krmenih vratašca od inoksa. Odmah pored integriran je i mali panel s upravljačkim gumbima za podizanje i spuštanje platforme i poklopca spremišnog prostora. U lijevom boku na sredini brodice je i praktičan inspekcijski otvor za brzi pristup kantici s tekućinom za hlađenje motora. S obje strane je prostor za elegantno pospremanje kvadratnih bokobrana. Tako se ne gubi prostor u gavonima. Kraj centralne kabine, u bokovima su elegantno sklopljene izvlačne stepenice od inoksa i tikovine. Dobro izgledaju i vrlo su praktične za bočni pristup visokoj rivi.
Aduti Fjorda 44 Open su odlična preglednost i upravljivost
Skiperska konzola je masivna, robusno građena s puno mjesta i odličnom preglednošću. Uz skipersku fotelju tamo su još dva sjedeća mjesta jednako udobna s mogućnosti podizanja sjedalice u naslonjač. Pogodna opcija za stajanje tijekom brze plovidbe. S obje strane timuna su rukohvati od inoksa. Na konzoli su stalci za čaše te praktični pretinci za odlaganje novčanika, ključeva, mobitela i drugih priručnih stvari iz džepova.

Skiper ima izvrsnu preglednost od 360 stupnjeva. Brodica je tako izbalansirana da se relativno brzo poravnava u glisiranju. Čak i kada je maksimalno zakopana krmom, prova se ne podiže previsoko, pa uvijek dobro vidimo ispred sebe. Naš testni primjerak opremljen je velikim Simradovim MFD-om, autopilotom te upravljačkim ručicama za trimanje interceptora i nagiba propulzije i pramčanim potisnikom.
Budući da je u standardu pogon Volvo IPS600, brodica ima izvrsnu okretljivost, pa je pramčani potisnik gotovo i nepotreban. Ipak, odlično dođe kada je uparen s joystick sustavom pa za isti manevar u mjestu treba potrošiti manje energije. S tim sustavom idu i sve ostale prednosti suvremenih VP upravljačkih mogućnosti u kombinaciji s GPS-om, od nekoliko različitih vrsta pozicioniranja brodice, do nekoliko različitih vrsta autopilota i mogućnosti vožnje. Tijekom vožnje skiper je dobro zaštićen visokim vjetrobranskim staklom i robusnim hardtopom. Zahvaljujući walkaround dizajnu, prilikom pristajanja začas se može skočiti do bitve bilo na provi, na sredini ili na krmi brodice.
Ljetna vikend-jahta može primiti veći broj gostiju u dnevnoj plovidbi
Budući da je ova brodica osmišljena za zabavu i luksuzni boravak na moru, u kokpitu se nalazi veliki vanjski bar odnosno otvorena kuhinja. Obiluje spremišnim prostorom za namirnice, ladicama za čaše i posuđe te velikim hladnjakom i praktičnim prostorom za kantu za otpad. Na nekoliko mjesta ispod sjedišta u kokpitu su dodatni hladnjaci, bonus za dobar provod s društvom na moru.
Hardtop štiti od jakog sunca, a hlad se može proširiti izvlačnim biminijem koji tako otvoren prekriva cijeli kokpit do sunčališta. Središnji prostor namijenjen je za objedovanje i druženje, s dvije klupe okrenute jedna prema drugoj, pomičnim naslonima i modularnim funkcijama. Između su dva stola od tikovine na čvrstim nogama od inoksa i mogu se raširiti po potrebi.


Krmeno sunčalište dovoljno je prostrano da se istovremeno mogu sunčati tri odrasle osobe. Ispod je golemo spremište koje otvara hidraulični sustav na pritisak gumba. Tamo se može smjestiti, primjerice, dva SeaBoba ili neke slične morske igračke. Kako je unutra i priključak za struju, tamo ih se može i puniti. Naravno, cijela brodica u standardu je opremljena kvalitetnim audiosustavom sa zvučnicima u eksterijeru i interijeru. Na krmenom dijelu ima opciju ugradbenog izvlačnog vanjskog tuša sa slatkom vodom. Krmena platforma također je na hidrauličnom sustavu te se jednostavno podiže i spušta.

U pramčanom dijelu još je jedan prostor zamišljen za uživanje u suncu i plovidbi, sa sunčalištem preko cijelog krova kabine. Na samom vrhu prove je lijepo dizajnirani poklopac spremišta sidra sa stepenicama kojeg hidraulični sustav podiže, a potom izlazi nosač sidra preko vrha prove i sidro je spremno za spuštanje.
Komocija i privatnost interijera na Fjordu 44 jamče udobno krstarenje
Potpalublje je praktično monovolumno i čitav njegov pramčani dio zauzima velika kabina. Njome dominira prostrani bračni krevet s pristupom s triju strana. Desno je prostrana kupaonica s izdvojenom tuš-kabinom i prirodnom drenažom, a u tušu je i široka klupa. Opremljena je ormarićima, policama, utičnicom za 220 V, prirodno je i umjetno ventilirana. Pravi luksuz na brodici ove veličine.


Druga kabina nalazi se ispod kokpita. Od glavnog prostora interijera odvaja se kliznim vratima. Strop je u njoj nizak, ali ima dovoljno mjesta za dva odvojena ležaja te nekoliko ormarića za stvari. Taj se prostor može u jednostavnijoj verziji koristiti kao veliko spremište. Kao i u glavnoj kabini, ima utičnicu za 220 V te u gornjoj stijenci široki prozor za prirodnu svjetlost.
Neočekivano veliki volumen interijera postignut je zahvaljujući vrlo dubokom V-trupu. U unutrašnjost prodire mnogo prirodnog svjetla kroz bočne prozore u gornjoj razini, koji su zahvaljujući walkaround rasporedu na palubi unutar brodice te nisu vidljivi izvana, dok se donji prozori u razini kreveta jednostavno zatvaraju od pogleda zavjesicom. Na ulaznom dijelu su ormarići s malom radnom površinom, praktičnom za korištenje kao svojevrsni mali radni stol. Interijer je standardno opremljen i televizijom ugrađenom u ormar uz zid kupaonice.
Izmaknutom strojarnicom Fjord 44 Open ima jako dobro izbalansiran trup
Fjord slovi za brodice s dobrim maritimnim sposobnostima, pa ni ovaj model nije iznimka. Vrh prove je gotovo ravno okomit na more. Zahvaljujući tomu ima maksimalno iskorištenu dužinu vodene linije u odnosu na dužinu trupa. Preko svega mjeri još oko metar više, zbog pomične hidraulične krmene platforme. Širok je 4,25 m i ima vrlo duboki V-oblik trupa, pa odlično reže valove i stabilan je u plovidbi a i tijekom mirovanja. Kut dubokog V u podvodnom se dijelu trupa od sredine prema krmi blago smanjuje, što pogoduje bržem izglisiravanju. Brodica ima visoku provu, a ta se linija nastavlja sve do krme. To doprinosi da u vožnji nema apsolutno nikakvog prskanja, čak ni kada se zaigramo na većim valovima.

Brže izglisiravanje dodatno se postiže balansiranjem težine na brodici, zbog čega su veliki i teški motori izmješteni maksimalno prema provi unutar strojarnice koja se proteže od krmenog zrcala do kabinskog prostora. Međutim, kako IPS sustav propulzije najbolje funkcionira kada je izmaknut čim bliže krmi, između motora je postavljen kardanski prijenos. Naš testni primjerak opremljen je snažnijom opcijom, parom dizelskih 5,5 litrenih motora Volvo Penta D6 650, s odgovarajućim IPS-om.
U strojarnici su još smješteni i Fisher Panda 8000i generator 6,4 kW, klimatizacijski uređaj, sustav za grijanje slatke vode itd. Svi sustavi za redovno održavanje motora nalaze se odmah na ulazu u strojarnicu. Dostupni su, ali u slučaju većih servisa, pristup je ipak nešto teži jer je strojarnica tek nešto viša od motora.
Osjećaj vožnje i vizualni dojam prate brojke
Testiranje potrošnje i brzine radili smo u relativno zatvorenom akvatoriju, s blagom strujom, u uvjetima 15 čvorova vjetra, direktno u vjetar i s kratkim oštrim valovima visine nešto manje od pola metra. Trim smo pozicionirali neutralno i bez automatskog Trim asist sustava izmjerili maksimalnih 36 čvorova brzine. Kad smo okrenuli za 180 stupnjeva i vozili niz vjetar i val postigli smo maksimalnih 38 čvorova.
Međutim, ono što je bitnije od same maksimalne brzine jest što je efikasnost plovidbe, odnosno potrošnja po nautičkoj milji, gotovo konstantna od trenutka izglisiravanja pa skoro do maksimalne brzine. Na oko 2500 okretaja, brodica izglisirava pri brzini nešto većoj od 16 čvorova, a zatim koeficijent potrošnje i prijeđene udaljenosti ostaje gotovo isti, s optimalnih 3300 okretaja, pri čemu troši 143 l/h i postiže 30 čv. To puno govori o efikasnosti trupa.
Plovidba brzinom preko 30 čvorova obično postaje napetija, ali na Fjordu 44 čak i u punoj brzini osjećamo se potpuno smireno. Brod odlično drži more. Prelazeći preko vlastitih velikih valova u punoj brzini iskače gotovo u cijelosti iz mora i dočekuje se kao na jastuk. Bez ikakvog neugodnog udarca. Izbacivanjem velike količine mora u stranu, apsorbira udarce i nastavlja mirnu vožnju, pa i kada nesmotreno i naglo okrećemo po valovima u većoj brzini. Brodica je kvalitetno građena, nema škripanja i zveckanja, a u skiperskoj poziciji cijelo smo vrijeme testiranja mogli razgovarati normalnom jačinom glasa, dobro zaštićeni od vjetra.

Fjord 44 Open | |
---|---|
Dužina preko svega | 13,45 m |
Dužina trupa | 11,99 m |
Širina | 4,25 m |
Gaz | 1,04 m |
Tank vode | 295 l |
Tank goriva | 900 l |
Istisnina | 9,57 t |
CE kategorija | B |
Maksimalan broj ljudi | 12 |
Pogon | 2x Volvo Penta IPS500 / IPS600 |
Maksimalna brzina | 34 čv. / 40 čv. |
Design | Allseas Design & FJORD |
Osnovna cijena bez PDV-a | 713.000 € |
Zastupnik: Croatia Yachting d.o.o., Dražanac 2/a, 21000 Split; tel.: +385 21 332 332, e-mail: sales@croatia-yachting.hr, www.fjordboats.hr
Originalno objavljeno u 276. broju Mora, veljača / ožujak 2024.
Napisao i snimio Teo Marević