Kad sam sa Svenom Delićem, direktorom Princess Yacht Adriatica koji ih zastupa u Hrvatskoj i regiji, ove zime za trajanja Boota dogovarao testiranje prva dva modela XO-a što stižu na Jadran, znao sam da će to biti posve osobit doživljaj. Jer, koliko god izgledalo da nakon dvadeset tri godine rada u Moru i plovidbe stotinama različitih brodica teško mogu naići na neku radikalno različitu, znao sam da će to s XO-ima biti slučaj. Pa kad su stigli na naše vezove, makar sam ih imao priliku vidjeti po sajmovima, požurio sam najprije u Split, gdje su bili izloženi na Croatia Boat Showu, a onda, nekoliko dana kasnije, u marinu Agana gdje su me za probnu plovidbu čekali XO DFNDR i XO Cruiser. Dva po namjeni posve različita, ali po karakteru jednaka broda. Kao i na splitskom sajmu, tako i ovdje na vezu preko puta negdašnje obrambene kule pretvorene u hotel, nije bilo nikoga tko je naišao, a da nije svratio pogled na njih. Premda neveliki, jedan nešto manje od osam, a drugi devet i pol metara dugački, plijenili su pažnju izgledom i crnom bojom. Među bijelim ili pastelno obojanim jahtama izgledali su poput u more spuštenih Stelthova, onih američkih nevidljivih borbenih aviona. Čak i linijom podsjećaju na njih. Oštre okomite prove, uskih trupova, moćnih motora na krmi, sagrađeni od aluminija vojnih standarda čvrstoće kao da čekaju na znak uzbune koji će ih potjerati da svom silinom isplove na more bila na njemu bonaca ili divljala nevera.
A krasan sunčan dan, zabonacalo more i uspavana Marina u kojoj se žustro radilo samo na velikom platou Agane gdje su se pripremale jahte za sezonu što je bila tu iza vrata, davali su naslutiti i one stvarne namjene ovih brodica. A one mogu biti itekako različite, od nadzora na moru, transferiranja putnika do udaljenih otoka, ribolova ili krstarenja. Ono po čemu ćete se razlikovati od većine ostalih je da ćete moći ploviti, i to brzo, i kad su uvjeti na moru takvi da je najbolje potražiti zaklon. To je naslijeđe koje su donijele od doma, iz finskog arhipelaga u kojem more i priroda znaju biti surovi, a ploviti do 455 stalno nastanjenih otoka se mora bez razlike kakve okolnosti na moru vladaju. Dizajn oba XO-a i njihova konstrukcija unatoč različitim namjenama određeni su baš takvim zahtjevima.