Po uzoru na mrežu elektrofoilera koju je švedska Candela uspostavila u Stockholmu, Artemis Technologies gradi sličan sustav za zaljev u okolici Seattlea
Iste brodice Candela će isporučiti futurističkom gradu Neomu u Saudijskoj Arabiji. A sličan koncept razvija se u saveznoj državi Washington u SAD-u. Nagrađivana tvrtka Artemis Technologies raste i širi svoju prisutnost u SAD-u. Potpisali su Sporazum s tvrtkom Delta Marine za gradnju električnih foiling brodica specijalno dizajniranih za Puget Sound, u okolici Seattlea.
Washington State ima najveći broj trajekata među saveznim državama SAD-a. Sustav javnog prijevoza suočen je s rastućim pritiskom da postane učinkovitiji i ekološki prihvatljiviji. Posljednjih godina u okolici Seattlea raste interes za novi model javnog prijevoza. Predlaže se zamjena velikih automobila i brodova manjim, pogonjenih hibridnim ili električnim pogonima. Međutim, inicijativa je naišla na izazove kada su u pitanju brodovi.
Mreža elektro foiling mini trejekata – “flota komaraca”
Krajem listopada u Stockholmu je puštena u promet prva elektro foiling brodica Candela P-12. Riječ je o jednoj od brojnih koje će preplaviti stockholmske kanale pokaže li se projekt uspješnim. Šveđani planiraju izgraditi flotu malih električnih brzih trajekata s automatskim sustavom prilagodbe reda plovidbe prema potrebama. Za razliku od velikih brodova, P-12 može ploviti kanalima puno većom brzinom, jer ne stvara valove i buku. Puni se pri svakom pristajanju, a u plovidbi nema nikakvih emisija.
Mreža elektro foilera ili kako je nazivaju „flota komaraca“ mogla bi biti rješenje za taj izazov. Prošlog listopoda završen je natječaj kojim su tri brodogradilišta dobila posao gradnje pet hibridnih trajekta dugih 49 m.

Foileri troše do 90 posto manje energije od usporedivih konvencionalnih mini trajekata. To vrijedi bez obzira koriste li električni pogon ili motore s unutarnjim sagorijevanjem. Električna propulzija nudi dodatne prednosti, što je u praksi pogodno za trajekte koji često pristaju i mogu se dopunjavati.
Takav model u teoriji znatno smanjuje troškove održavanja i pogona. U praksi se već testira u Stockholmu, o čemu smo pisali u više navrata, a i testirali smo slična plovila.

Tvorci elektro foiling trajekata obećavaju brzi povrat uloženog
Artemisovi brodovi dugoročno troše znatno manje energije za pogon zbog čega nude brzi povrat uloženog od inicijalne investicije, navode njihovi tvorci. Tvrtka nudi portfelj proizvoda koji uključuju i putnički Artemis EF-24 brod za 150 ljudi i Artemis EF-12 Escape, te luksuzni morski taksi za 12 osoba dizajniran za one koji putuju na dužim relacijama do posla. Potonji je javnosti predstavljen prošle godine porinućem uoči America’s Cupa u Barceloni.
EF-23 osvojio je nagradu Gustave Trouvé Electric Boat Award 2023. za komercijalna putnička plovila, a EF-12 radni brod osvojio je Electric Workboats kategoriju iste nagrade prošle godine. Manji Artemis modeli idealni su za brzu plovidbu kraćim rutama, što je tipično za Puget Sound. Optimizirani su za efikasnost i niski okolišni utjecaj.

Artemis Technologies osnovali su veterani America’s Cupa
Delta Marine, sa sjedištem u Seattleu preko 50 godina, jedno je od vodećih svjetskih brodogradilišta kompozitnom tehnologijom, primjenjujući nekonvencionalna rješenja, lagane materijale, kreativne forme koje su progresivne u smislu dizajna i korisnosti.
Svoje početke vežu uz gradnju komercijalnih ribarskih brodova za ledeno područje Aljaske. Od tada su raširili područje brodogradnje, te grade neke od svjetskih ikona u segmentu mega jahti.
Artemis Technologies osnovala je 2017. grupa predvođena Dr. Ianom Percyjem OBE, trostrukim osvajačem olimpijskih medalja te svjetskim i europskim prvakom u klasama Finn i Star. Veteran je America’s Cupa uključujući ciklus 2013., kada se prvi put u AC-u jedrilo na foilovima.
Cilj tvrtke je pronaći primjenu te napredne jedriličarske tehnologije u nautici i pomorstvu. Investirali su preko 100 milijuna dolara u istraživanje i razvoj. Ključni trenutak dogodio se 2022. godine porinućem Pioneer of Belfast, prvog primjerka modela Artemis EF-24 Passenger. Najavljeno je da će ići u komercijalno korištenje do kraja ove godine između Belfasta i Bangora u Irskoj. Nakon postavljanja operativnosti tvrtke u New Yorku, Artemis je privukao značajnu pažnju od ključnih ljudi u industriji u SAD-u.