Candela P-12 „Nova“ je brzi mali trajekt s revolucionarnom elektro foiling tehnologijom. Elektro-foiling trajektna linija bi trebala prepoloviti vrijeme putovanja u Stockholmu
Rano ujutro 29. listopada, puštena je u službu prva Candela P-12 „Nova.“ Prvi električni hidrokrilni trajekt u svijetu započeo je svoju službu. „Nova“ je za sad u eksperimentalnoj fazi, a pokaže li se projekt uspješnim, eliminirat će emisije iz javnog prijevoza Stockholma i prepoloviti vrijeme putovanja.
„Ovo je promjena paradigme u urbanom prijevozu i oživljavanje naših vodenih putova,“ kazao je Gustav Hasselskog, osnivač i izvršni direktor Candele.
Prvi let „Nove“ zbio se u mirnom predgrađu Stockholma. O Candeli i njihovim foiling brodicama pisali smo u više navrata na More.hr i tiskanom izdanju, a prošle godine posjetili smo i brodogradilište i razgovarali s poktetačem projekta, Hasselskogom.

Put koji autobusom traje sat vremena, sada je prepolovljen
Nova Candela P-12 lebdi na foilovima metar iznad površine u tišini. U prvom „letu“ završila je 15 km dugu rutu do gradske vijećnice Stockholma za nešto više od 30 minuta. Za oduševljene putnike na prvom svjetskom električnom hidrofoil brodu, uobičajeni jutarnji put gotovo je prepolovljen.
Za Stockholm, a potencijalno i za druge gradove u svijetu ovo bi moglo označiti budućnost u kojoj je gradski prijevoz vodenim putem održiv, pristupačan i brži od putovanja automobilom.

„Nova“ je prvi primjerak Candeline nove P-12 serije u službi. Njena kompjuterski upravljana hidrokrila podižu trup iznad vode, smanjujući potrošnju energije za 80 posto u usporedbi s konvencionalnim plovilima zahvaljujući smanjenju otpora uronjenog dijela.
„Konvencionalni brodovi nisu se mnogo razvili u posljednjih 100 godina i pripadaju najmanje energetski učinkovitim načinima prijevoza, jedino ih nadmašuje borbeni tenk,“ komentirao je Gustav Hasselskog.
Izazov kod konvencionalnih brzih plovila je da troše ogromne količine energije pri velikim brzinama, probijajući se kroz vodu. To otežava elektrifikaciju jer im je doseg ograničen čak i s velikim kapacitetom baterija.
Za Candelu P-12 ne vrijede ograničenja brzine
Otprilike 70 javnih prijevoznih plovila u Stockholmu koristi više fosilnih goriva od gradskih autobusa i vlakova zajedno. Unatoč tomu prevoze mali dio ukupnog broja putnika. Vodeni prijevoz je skup i spor jer konvencionalna plovila stvaraju valove, što ograničava njihovu brzinu uz obalu, u ovom slučaju usred grada.
Ipak, mnogi putnici uživaju u putovanju vodom. Regija Stockholm namjerava sve brodove prebaciti na obnovljivu energiju, s ciljevima smanjenja emisija i minimiziranja ometajućih valova. Tehnologija foilova na Candeli P-12 svladava te izazove.

Budući da „Nova“ leti na hidrokrilima iznad vode umjesto da se probija kroz nju poput konvencionalnih plovila, stvara minimalne, neznatne valove. Zbog toga je ovom tipu plovila dopušteno kretanje velikim brzinama unutar gradskih plovnih puteva, gdje su druga plovila ograničena propisima o valovima. „Nova“ radi na 100 posto obnovljivoj električnoj energiji i emitira minimalnu buku čak i pri velikim brzinama, zahvaljujući svojim C-POD direktnim elektromotorima motorima bez mehaničkog prijenosa.
Lebdeća Candela P-12 povezuje predgrađe s centrom Stockholma
Nova nije samo najbrže plovilo za javni prijevoz u Stockholmu, već najbrži trajekt na svijetu, s krstarećom brzinom od 25 čvorova, nadmašujući dizel-pogonjene trajekte V-klase koji su do nedavno držali rekord brzine.
Ekerö, najbrže rastuće otočno predgrađe Stockholma, nalazi se samo 15 km od centra grada. No, putovanje obično traje sat vremena tradicionalnim trajektima ili autobusom / metroem i automobilom, koji su podložni gužvama u špici. Smanjenjem vremena putovanja na pola sata, nova e-foiling linija približava Ekerö glavnom gradu.

„U mnogim gradovima, najkraći put je preko vode, što je najstarija infrastruktura čovječanstva. Danas su naši vodeni putovi nedovoljno iskorišteni zbog visokih troškova, zabrinutosti oko valova i emisija tradicionalnih plovila. Ako možemo otključati ovaj potencijal, možemo učiniti gradove atraktivnijima,“ komentirao Hasselskog.
Puni se na sveprisutne brze punjače za automobile
Sa svojom energetskom učinkovitošću, „Nova“ ne zahtijeva skupu infrastrukturu pristaništa, već se puni na običnom brzom punjaču za automobile kraj gradske vijećnice. Njen dugi domet omogućava usklađivanje s rasporedom konvencionalnih dizelskih trajekata, s punjenjem tijekom uobičajene stanke za ručak.

„Nova“ će ploviti ove jeseni sve dok se vode u okolici Stockholma ne zalede, a ponovno će biti u službi u proljeće i nastaviti prevoziti putnike do kolovoza 2025. Ruta je pilot projekt koji provode Candela, Trafikverket i Regija Stockholm (SL), s ciljem istraživanja kako hidrofoil tehnologija može omogućiti brži, pristupačniji i bezemisijski pomorski prijevoz, stvarajući nove prometne obrasce u Stockholmu.

Ali čak i prije službenog lansiranja, Candelin model P-12 već je napravio iskorak u pomorskoj industriji. Ranije ove godine Candela je primila narudžbe iz Saudijske Arabije, Novog Zelanda i Berlina, a očekuju se i nove narudžbe.
„Po prvi put postoji plovilo koje čini vodeni prijevoz bržim, ekološki prihvatljivijim i pristupačnijim od kopnenog prijevoza. Ovo je renesansa za svjetske vodene putove, a uzbudljivo je što Stockholm predvodi,“ rekao je Gustav Hasselskog.