Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Intervju
    • Portreti
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

U promet puštena prva elektro-foiling trajektna linija

Teo Marević30.10.2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

Candela P-12 „Nova“ je brzi mali trajekt s revolucionarnom elektro foiling tehnologijom. Elektro-foiling trajektna linija bi trebala prepoloviti vrijeme putovanja u Stockholmu

Rano ujutro 29. listopada, puštena je u službu prva Candela P-12 „Nova.“ Prvi električni hidrokrilni trajekt u svijetu započeo je svoju službu. „Nova“ je za sad u eksperimentalnoj fazi, a pokaže li se projekt uspješnim, eliminirat će emisije iz javnog prijevoza Stockholma i prepoloviti vrijeme putovanja.

„Ovo je promjena paradigme u urbanom prijevozu i oživljavanje naših vodenih putova,“ kazao je Gustav Hasselskog, osnivač i izvršni direktor Candele.

Prvi let „Nove“ zbio se u mirnom predgrađu Stockholma. O Candeli i njihovim foiling brodicama pisali smo u više navrata na More.hr i tiskanom izdanju, a prošle godine posjetili smo i brodogradilište i razgovarali s poktetačem projekta, Hasselskogom.

Prvi putnici ukrcavaju se na Candelu P-12, trajekt elektrofoiler

Put koji autobusom traje sat vremena, sada je prepolovljen

Nova Candela P-12 lebdi na foilovima metar iznad površine u tišini. U prvom „letu“ završila je 15 km dugu rutu do gradske vijećnice Stockholma za nešto više od 30 minuta. Za oduševljene putnike na prvom svjetskom električnom hidrofoil brodu, uobičajeni jutarnji put gotovo je prepolovljen.

Za Stockholm, a potencijalno i za druge gradove u svijetu ovo bi moglo označiti budućnost u kojoj je gradski prijevoz vodenim putem održiv, pristupačan i brži od putovanja automobilom.

Gužva za prvi “let” Candelom P-12 u linijskom prometu

„Nova“ je prvi primjerak Candeline nove P-12 serije u službi. Njena kompjuterski upravljana hidrokrila podižu trup iznad vode, smanjujući potrošnju energije za 80 posto u usporedbi s konvencionalnim plovilima zahvaljujući smanjenju otpora uronjenog dijela.

„Konvencionalni brodovi nisu se mnogo razvili u posljednjih 100 godina i pripadaju najmanje energetski učinkovitim načinima prijevoza, jedino ih nadmašuje borbeni tenk,“ komentirao je Gustav Hasselskog.

Izazov kod konvencionalnih brzih plovila je da troše ogromne količine energije pri velikim brzinama, probijajući se kroz vodu. To otežava elektrifikaciju jer im je doseg ograničen čak i s velikim kapacitetom baterija.

Za Candelu P-12 ne vrijede ograničenja brzine

Otprilike 70 javnih prijevoznih plovila u Stockholmu koristi više fosilnih goriva od gradskih autobusa i vlakova zajedno. Unatoč tomu prevoze mali dio ukupnog broja putnika. Vodeni prijevoz je skup i spor jer konvencionalna plovila stvaraju valove, što ograničava njihovu brzinu uz obalu, u ovom slučaju usred grada.

Ipak, mnogi putnici uživaju u putovanju vodom. Regija Stockholm namjerava sve brodove prebaciti na obnovljivu energiju, s ciljevima smanjenja emisija i minimiziranja ometajućih valova. Tehnologija foilova na Candeli P-12 svladava te izazove.

Budući da „Nova“ leti na hidrokrilima iznad vode umjesto da se probija kroz nju poput konvencionalnih plovila, stvara minimalne, neznatne valove. Zbog toga je ovom tipu plovila dopušteno kretanje velikim brzinama unutar gradskih plovnih puteva, gdje su druga plovila ograničena propisima o valovima. „Nova“ radi na 100 posto obnovljivoj električnoj energiji i emitira minimalnu buku čak i pri velikim brzinama, zahvaljujući svojim C-POD direktnim elektromotorima motorima bez mehaničkog prijenosa.

Lebdeća Candela P-12 povezuje predgrađe s centrom Stockholma

Nova nije samo najbrže plovilo za javni prijevoz u Stockholmu, već najbrži trajekt na svijetu, s krstarećom brzinom od 25 čvorova, nadmašujući dizel-pogonjene trajekte V-klase koji su do nedavno držali rekord brzine.

Ekerö, najbrže rastuće otočno predgrađe Stockholma, nalazi se samo 15 km od centra grada. No, putovanje obično traje sat vremena tradicionalnim trajektima ili autobusom / metroem i automobilom, koji su podložni gužvama u špici. Smanjenjem vremena putovanja na pola sata, nova e-foiling linija približava Ekerö glavnom gradu.

„U mnogim gradovima, najkraći put je preko vode, što je najstarija infrastruktura čovječanstva. Danas su naši vodeni putovi nedovoljno iskorišteni zbog visokih troškova, zabrinutosti oko valova i emisija tradicionalnih plovila. Ako možemo otključati ovaj potencijal, možemo učiniti gradove atraktivnijima,“ komentirao Hasselskog.

Puni se na sveprisutne brze punjače za automobile

Sa svojom energetskom učinkovitošću, „Nova“ ne zahtijeva skupu infrastrukturu pristaništa, već se puni na običnom brzom punjaču za automobile kraj gradske vijećnice. Njen dugi domet omogućava usklađivanje s rasporedom konvencionalnih dizelskih trajekata, s punjenjem tijekom uobičajene stanke za ručak.

„Nova“ će ploviti ove jeseni sve dok se vode u okolici Stockholma ne zalede, a ponovno će biti u službi u proljeće i nastaviti prevoziti putnike do kolovoza 2025. Ruta je pilot projekt koji provode Candela, Trafikverket i Regija Stockholm (SL), s ciljem istraživanja kako hidrofoil tehnologija može omogućiti brži, pristupačniji i bezemisijski pomorski prijevoz, stvarajući nove prometne obrasce u Stockholmu.

Ali čak i prije službenog lansiranja, Candelin model P-12 već je napravio iskorak u pomorskoj industriji. Ranije ove godine Candela je primila narudžbe iz Saudijske Arabije, Novog Zelanda i Berlina, a očekuju se i nove narudžbe.

„Po prvi put postoji plovilo koje čini vodeni prijevoz bržim, ekološki prihvatljivijim i pristupačnijim od kopnenog prijevoza. Ovo je renesansa za svjetske vodene putove, a uzbudljivo je što Stockholm predvodi,“ rekao je Gustav Hasselskog.

PREPORUČAMO

Izvlačenje Bayesiana ulazi u završnu fazu

U Jadranovu otvoreno novo privezište

Fiumanka 2025. – Više od regate!

Tom Cruise kupio Swan 108

Andreas Müller i Hanjo Runde otkupljuju udjele od ‘Aureliusa’

Hibridni vaporeto ima motore tvrtke Tema iz Pule

NAJNOVIJE

Izvlačenje Bayesiana ulazi u završnu fazu

17.06.2025

U Jadranovu otvoreno novo privezište

16.06.2025

Test: Beneteau First 30

16.06.2025

Stipanović i Bilić osvojili srebro na Europskom prvenstvu klase Zvijezda

16.06.2025

Dan Lenard pokušava oboriti Guinnessov rekord

15.06.2025

Mitja Kosmina na Shockwave 3 pobjednik 26 Fiumanke

14.06.2025

Treća utrka svjetskog prvenstva UIM E1 u Dubrovniku 

13.06.2025

Test Azimut 53 Fly

12.06.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.