Candela P-12, prvi potpuno električni hidrofoiling brodovi, koristit će se za komunikaciju i transport u vodenoj mreži NEOM na Crvenom moru.
NEOM je inovativno urbano područje koje je Saudijska arabija počela graditi 2017. godine u Tabruku, na sjevernom obodu Crvenoga mora. NEOM je inicijalno naručio kontingent od osam električnih foilera Candela P-12 koji će se koristiti kao shuttle brodovi, što je najveća narudžba u povijesti brodogradilišta Candela dosad.
Značajan je to iskorak za mlado švedsko brodogradilište koje je proizvelo prvi potpuno električni foiler za koji se vjeruje da će revolucionizirati prometovanje morima i vodama.
P-12 je malo, ekološko i brzo plovilo
- Naš model P-12 dizajniran je kako bi omogućio transport na vodi s nultim emisijama šetnih plinova. To je značajan iskorak u odnosu na tradicionalne načine prometovanja na moru. Za razliku od velikih, sporih i energetski neučinkovitih konvencionalnih trajekata, Candela P-12 je znatno manje, ekološkije i brže plovilo. To omogućuje puno veću frekvenciju isplovljavanja i brži prijevoz putnika. Sve dnevne obaveze s našim će se brodovima moći obaviti brzo i efikasno – kazao je Gustav Hasselskog, izvršni direktor i osnivač brodogradilišta Candela.
Električni foiler premijerno je porinut lani, a ove jeseni trebao bi se početi koristiti kao javni prijevoz u Stockholmu. Taj brod lebdi iznad morske površine i valova na podvodnim krilima kojima upravljaju računala. Troši 80 posto energije manje od konvencionalnih brodova. S brzinom od 25 čvorova i više od dva sata autonomije, Candela P-12 je i službeno najbrži električni putnički brod s najvećim dometom.
Novi nivo udobnosti za putnike
Dodatan plus toga plovila su hidrofoilovi koji osiguravaju novi nivo udobnosti za putnike. Prepoznali su to i tvorci projekta, odnosno mreže NEOM. Putnici u tome gradu budućnosti lebdjet će udobno iznad Crvenog mora zahvaljujući digitalnim sistemima koji balansiraju brod i prilagođavaju nagib foilova 100 puta u sekundi. Candela P-12 stoga je uvijek stabilna, bez obzira na snagu vjetra i valova.
Energetska učinkovitost također je značajna odlika toga foilera. KTH Royal Institute of Technology iz Stockholma izračunao je da P-12 emitira 97.5% manje ugljičnog dioksida tijekom svoga radnoga vijeka od konvencionalnih dizelskih plovila iste veličine. Ovisno o konfiguraciji sjedala, Candela P-12 može prevesti između 20 i 30 putnika.
Foiler koji ne stvara valove
Električni C-POD motori, smješteni u kapsulama ispod mora, izuzetno su tihi te minimalno utječu na morski životinjski svijet. A kada je u foiling režimu, brod stvara tek neznatne valove. Zahvaljujući tome može ploviti puno brže od klasičnih brodova, kojima je brzina zbog stvaranja razornih valova ograničena.
- Izuzetno smo ponosni što smo stvorili plovilo koje je zahvalno za putnike i za okoliš. Naša Candela P-12 omogućit će putnicima kraće vrijeme čekanja, bržu komunikaciju i vrlo udobnu vožnju. A sve to bez da se okoliš ugrožava štetnim emisijama, razornim valovima i bukom. Vjerujemo da će P-12 revolucionizirati način prometovanja morem i vodama – kazao je Gustav Hasselskog iz brodogradilišta Candela.
Kontingent od prvih osam brodova Candela P-12 za mrežu NEOM bit će isporučen tijekom 2025. i početkom 2026. godine.