Leidi 990 je zaista dobro projektirana brodica, s idealnim omjerima za dugo krstarenje Jadranom. Kvaliteta izrade je na najvišoj razini.
Možda je brodograditelj Marcel Brkić htio da Leidi 990 bude gotova i ranije, ali u obljetničku godinu nisu mogli ući savršenije – s predstavljanjem novog, najvećeg modela do sada. Prvi put smo na Leidi 990 bili dok je još bila ogoljena, u izgradnji. Prije toga gledali smo je na kompjuterskim vizualima, a Marcel nam je pričao o procesima promišljanja, projektiranja i gradnje.
Od početka je bilo jasno da će to biti prava mala jahta. Voluminoznija je od postojeće 800-ice i zapravo je sasvim novi brod, znatno kompleksniji. Perfekcionist kakav jest, Marcel si je dao truda da na ovom brodu sve bude savršeno.

Njegov škver ne može se mjeriti s pogonima međunarodnih brodogradilišta po kapacitetu, ali itekako može po kvaliteti. U proizvodnji je 18-ero domaćih ljudi koji godišnje grade 10 do 15 plovila. Nova proizvodna hala je pri završetku pa će uz staru imati daleko bolje uvjete za rad. Zasad ne planiraju znatno povećati broj sagrađenih brodova. Plan im je unaprijediti proizvodnju, podići kvalitetu na još višu razinu i graditi veće brodove.
Leidi 990 – brodica za uživanje
Brodica Leidi 990 koju smo testirali je trup broj jedan te drugi porinuti primjerak. Marcel ju je gradio za sebe, ali pojavio se kupac. Klijent je prvotno naručio manji model, ali vidjevši Leidi 990 u izgradnji, nije dvojio ni sekunde. Razumijemo ga.

Ovo je prava brodica za uživanje, lišena svakog agresivnog elementa u dizajnu. Sve linije su joj usklađene te odiše harmonijom. Filozofija prilikom njenog stvaranja nije bila izmišljanje tople vode. Cilj je bio maksimalno unapređenje onoga što dokazano dobro radi te stvaranje brodice za dugo i opušteno krstarenje Jadranom.
Ono što nude manje Leidi, ovdje je dodatno izraženo. Stabilna, čvrsta, udobna i lijepa brodica s još više komoda i luksuza. Napravljena je ne samo da služi prvog vlasnika već i njegove unuke.
Leidi 990 – Simbioza čovjeka, brodice i mora
Na moru, u svome prirodnom okruženju izgleda još ljepše. Dočekala nas je vezana krmom pa je bilo dovoljno zakoračiti na njenu veliku platformu. Odriješili smo cime i uputili se iz Marine Polesana s brodograditeljem za kormilom. Tko ga je imao prilike upoznati, zna da s posebnom radosti priča o svojim brodicama. Tako je bilo i ovaj put.
Dok smo lagano isplovljavali i grijali motor, objašnjavao nam je zašto su se odlučili za svako pojedino rješenje. Sve je pod prstima uglađeno, ušminkano. Dobro izgleda. Nema ni jednog ruba koji nije detaljno obrađen. Sve što se pomiče, sjeda na mjesto kako treba.
Kao i u mnogim drugim stvarima, najviše se cijene brodovi koji ne pokušavaju biti univerzalni ili ono što nisu. Leidi 990 ima sve što treba za dugo, udobno i sigurno krstarenje. A vlasnik si je po želji može dodatno opremiti, no u tome treba biti umjeren. Najviše gušta dat će upravo sama brodica i vrijeme provedeno na njoj.

Ekonomična i u brzoj plovidbi
Ona nije napravljena za jurcanje, iako je brza. Itekako može izglisirati, no dizajn trupa je taman negdje na granici između onog što nazivamo poludeplasmanskim i gliserskim plovilom. Nautičar koji se odluči za Leidi 990 moći će ploviti brzinom od 18 čvorova i trošiti 40 litara dizela na sat. Na 8 čvorova Leidi 990 troši 12 litara na sat, a na 5 čvorova smiješne 2,5 litre. Ako nam se žuri, može ona potegnuti i 25 čvorova. U izvedbi s dva motora, dostiže 31 čvor.
Zbog kvalitetne izvedbe, elegantna Leidi 990 neće ostaviti ravnodušnima ni one koji preferiraju jedrilice. Stilski odgovara dosadašnjim modelima brodogradilišta te je logičan iskorak. Masovno tržište periodično oscilira, a posljednjih godinu dana vlada zatišje, usporilo je. Međutim, to se ne odnosi na brodogradilišta poput Leidi, koja ne pucaju na masovnost, nego grade kvalitetno. Brodica poput ove je za ljude koji točno znaju što žele. Njihova odluka o kupovini broda ne dolazi preko noći.
Kokpit i paluba Leidi 990
Ovo je tip brodice na kojoj se većinu vremena provodi u kokpitu i na provi. Zato su oba prostora osmišljena da budu dovoljno prostrana i ugodna za boravak. Kokpit je pogodan za druženje, opuštanje i objedovanje pa i za ribolov te druge aktivnosti. Prova je tipična za jahte, s velikim sunčalištem koje se može natkriti biminijem.

Vanjski izgled brodice je kombinacija modernog i klasičnog dizajna, s mnoštvom pažljivo projektiranih detalja. Raspored je asimetričan, kakav sve češće viđamo na motornim brodovima svih vrsta. Razlog je jednostavan. Umjesto dva manje-više uska bočna prolaza, jedan je vrlo širok, a drugi uzak, ali dovoljno prohodan.
Širi, desni prolaz je samo jednu stepenicu više razine od kokpita, s visokom bočnom ogradom. Lijevi je u visini prove, s niskom ogradom. Da ne bude zabune, ograde su na istoj visini, ali kabina je izmaknuta ulijevo. Takav raspored ostavlja više prostora za sjedeću klupu u kokpitu, a salon je veći. Skiper ima komotniji prolaz od kormilarnice do prove i krme pa može brže reagirati.

Kokpit je dubok i dobro zaštićen sa svih strana. Prema velikoj krmenoj platformi vodi prolaz na desnoj strani, s vratašcima. Platforma je dovoljno velika za nošenje tendera. Opremljena je stepenicama za kupanje i pomičnim nosačem pomoćnog motora.
Oko cijelog kokpita, na mrtvima bandama i krmi je ograda od inoksa. Zgodna je za postavljanje bokobrana. Na ogradi je prihvaćen i sklopivi bimini, spojen s krovom kabine. Duboki hlad time je zajamčen.
Strojarnica Leidi 990
Pod klupama su veliki gavoni u koje stanu bokobrani, cime i prsluci. Ima dovoljno mjesta i za pribor za čišćenje broda, ribolovni alat, kantice, kabel od struje te druge stvari. Cijeli pod kokpita ustvari je veliki poklopac strojarnice koji se hidraulično podiže. Motor se u slučaju vađenja može podignuti bez demontiranja dijelova brodice.
Strojarnica je u potpunosti izmaknuta od interijera i presvučena Airex izolacijom debljine 30 mm, materijalom za izolaciju buke, vibracija, plinova i vlage. Unutra je iznenađujuće puno mjesta. Naš testni primjerak bio je opremljen snažnim Yanmarovim motorom od 370 KS.

Sa svake strane je dovoljno prostora da je svaki dio motora dostupan. Tu se najbolje vidi ono zbog čega Leidi uživa dobru reputaciju. Isto je i s drugim sustavima poput bojlera, električnih instalacija i baterija.
Ispuh je napravljen ispod trupa, sa stakloplastičnim koljenom debelo iznad vodene linije. Takav ispuh znači tiši i sigurniji rad motora. Prostor strojarnice izoliran je tako da se čak i u slučaju proboja vode brodica neće potopiti.
S obje strane strojarnice nalaze se veliki transparentni spremnici goriva koji su spojeni na dnevni tank. Gorivo se stoga ne zagrijava uzalud. Prozirnost stijenke spremnika pruža mogućnost provjere razine goriva čak i ako senzori zakažu.
Brodogradilište je mislilo i na dostupnost otvora i senzora za spremnike te se mogu potpuno očistiti bez potrebe za vađenjem. U kutu klupe kokpita smješten je gavon sa spremnicima za dvije plinske boce. Radi dodatne razine sigurnosti, ugrađen je i električni ventil s prekidačem u kuhinji, za hitno zatvaranje plina.
Salon Leidi 990 za cijelu godinu
Tijekom ljetnih mjeseci, klizna vrata između salona i kokpita će većinu vremena biti otvorena. Kao i ona kraj kormilarnice. Aluminijska vrata su slovenske proizvodnje, napravljena po mjeri. Kada zahladi ili kad ljeti uvečer zagnjave komarci, druženje se može nastaviti u prostoru salona.
Veliki stol s tri strane okružuje klupa na kojoj se nekoliko odraslih osoba udobno može smjestiti. A kakvo bi to mjesto za objedovanje i zabavu bilo bez kuhinje. Kuharu su na raspolaganju funkcionalna radna površina, štednjak s tri plinska plamenika te veliki sudoper. Ako nedostaje mjesta za pripremu složenih jela, stol je nadohvat ruke.


Iznad i ispod su ormarići s ladicama i spremištima te veliki hladnjak ispod klupe nasuprot sudoperu. Spuštanjem razine stola dobiva se još jedan veliki ležaj za “osobu i pol”. Prostor salona je vrlo prozračan, okružen staklenim stijenama, ali se vrlo jednostavno zastorom potpuno zatvara.
Salon je prirodno dobro ventiliran, a dodatno se može otvoriti i lijevi klizni prozor. Iznutra imamo odličnu preglednost u gotovo svim smjerovima. Sa skiperske pozicije vidimo sve kuteve brodice, naprijed, natrag i bočno. Konzola je lijepo dizajnirana, pregledna, moderno opremljena sa suvremenim navigacijskim uređajima.
Skiper na raspolaganju ima digitalnu kartografiju na velikom Garminovom MFD-u, Garminov autopilot i Yanmarovo sučelje za praćenje parametara motora. Tu su i analogne urice za mjerenje razine u tankovima goriva, pitke vode i crnog tanka.
Tamo su i brojač sidrenog lanca, komande pramčanog potisnika, prekidači i Yanmarova digitalna ručica gasa. Na ploči su također Zipwake interceptori, prekidači za svjetla, brisače, trubu, pumpe, sidro, te klasični kompas. Sve je nadohvat ruke.
Potpalublje Leidi 990 s iznenađenjem
Za raspored potpalublja, posebno treba pohvaliti projektanta Juru Kršanca i Brkića, odnosno cijeli tim koji stoji iza Leidi 990. Unutar trupa s vodenom linijom od 8,2 m uspjeli su smjestiti nemoguće. Provena kabina je zaista velika, sa stajaćom visinom, velikim ormarima, bočnim i krovnim prozorima. Velikom ležaju za dvije odrasle osobe može se prići s triju strana.
Ispod kokpita je kabina za goste, sa stajaćom visinom na ulazu, s velikim ormarom te prostranim ležajem za dvije osobe ispod niskog stropa, ali dovoljno komotnim za jednostavno ulaženje. Prostor pod kokpitom je također lijepo osvijetljen zahvaljujući prozorima u boku te malom prozoru koji gleda u pod kuhinje.


Kupaonica je cijela velika tuš-kada, s visokim stropom. U njoj se mogu tuširati i krupnije osobe. Tamo je i lijepi umivaonik, kakav se može vidjeti na puno većim luksuznim jahtama. Tu su naravno i ormarići, ogledala i prozorčić za prirodnu ventilaciju.
A onda slijedi iznenađenje! Kroz vratašca u kupaonici ulazimo u prostor koji može biti zaista veliko spremište na brodu ili treća kabina. Za koju god se funkciju koristi, ovaj prostor zlata vrijedi u dužoj plovidbi.
Leidi 990 je građena da traje
Cijeli interijer u potpalublju i salonu napravljen je od čvrste vodootporne šperploče i laminiranim čvrstim finišem koji imitira teksturu i boju drva. Stolarija je građena CNC tehnologijom, a radila ju je tvrtka Fine Line iz Matulja. Lijepo izgleda, svijetlo je i izrazito otporno na UV. Neće se dati lako oguliti, te je praktički vječno, objašnjava nam Marcel.
Svaki element u brodici je prilikom instalacije zalijepljen fleksibilnom ispunom. Zato nema škripanja, klapanja, a vibracije i buka svedeni su na apsolutni minimum. Treba naglasiti da je cijela brodica zvučno dobro izolirana.
Čak i u vožnji s otvorenim vratima dobro se čujemo, bez nadvikivanja. A kada se zatvore sva vrata, unutra je tek blagi, duboki šum motora. U tom prostoru stoga se može razgovarati i kada brodica plovi maksimalnom brzinom po kratkim valovima.

Tome u prilog ide i novi Yanmarov 8LV370 motor s 8 cilindara. Zapremina motora je 4,46 litara. Uz 3250 do 3800 okretaja u minuti ostvaruje 370 konjskih snaga. Motor je postavljen maksimalno prema naprijed. Testni primjerak opremljen je V-drive kopčom, a moguća je i opcija sa Z-nogom s produljenim kardanom.
Upareno s velikom elisom promjera 40 cm, pogon pruža neprekidno jak potisak te brzo reagira i u malim okretajima. To omogućava ekonomičnu plovidbu pri optimalnoj brzini krstarenja. Projektant Jure Kršanac pobrinuo se u suradnji s Marcelom i brodogradilišnim timom za estetski izgled. Strukturu, hidrostatiku i certifikaciju brodice radili su Nataša i Petar Preović iz Adria Yacht Designa iz Krka.
Suvremena Leidi 990
Cijela brodica građena je naprednom tehnologijom kompozitnog sendviča s vinilnom smolom, staklenim vlaknima i jezgrom od vodootporne pjene. Ta tehnologija jamči čvrstoću brodice i manju težinu od klasične stakloplastične gradnje.
Jezgra je otporna na vlagu i morske uvjete što je važan preduvjet dugotrajnosti. Kompletan interijer od sidrene do krmene pregrade izveden je u kontraštampi. Monolitna struktura neprekinuta je i kroz strojarnicu sve do krmenog zrcala.

Na čvrstom krovu kabine u razini površine postavljena su dva velika Victron solarna panela u čvrstim okvirima. Ukupne maksimalna snaga im je 740 W. Ta količina solara pruža maksimalan luksuz na brodici bez potrebe za paljenjem motora ili spajanjem na mrežu.
Brodica izglisirava malo nakon 2000 okretaja bez interceptora kojima se dodatno poravnava. U plovidbi je stabilna. Nismo je imali prilike testirati u uvjetima visokog vala, ali preko vlastitih kružnih valova prelazila je kao od šale.
S obzirom na duboki V-trup u provi, s lakoćom siječe more. Visoka prova drži špricanje podalje od palube. U slučaju kiše ili nošenja mora u nevremenu, brisači će odraditi svoj posao.
U okretu se vrlo malo naginje čak i u srednjim brzinama glisiranja, posebno kada su interceptori aktivni. Plutajući u mjestu valovi je tek lagano ljuljaju, što se na palubi gotovo i ne osjeti.
Brodica ulijeva povjerenje, a Yanmarov mekani digitalni sustav upravljanja pruža lakoću upravljanja u niskim okretajima. Za pomoć u skučenim prostorima, tijekom pristajanja, možemo se poslužiti snažnim pramčanim potisnikom koji trenutno reagira.
Naš je dojam da je ovo zaista dobro projektirana brodica, s idealnim omjerima za dugo krstarenje Jadranom. Kvaliteta izrade je na najvišoj mogućoj razini. Startna cijena od 220.000 eura je primjereno odabrana. Uvjereni smo da će je brodogradilište Leidi 990 graditi dugi niz godina. I da ćemo te brodice često viđati na moru.

Leidi 990 | |
---|---|
Dužina preko svega | 9,90 m |
Dužina trupa | 8,20 m |
Širina | 3,30 m |
Gaz | 0,90 m |
Težina (ovisno o opcijama) | 5,2 t – 6,2 t |
Spremnik goriva | 2 x 230 l |
Spremnik vode | 300 l |
Tank crnih voda | 60 l |
Pogon (unutarnji) | Yanmar 8LV370 |
Kabine | 2-3 |
Ležajevi | 6-8 |
CE kategorija | B (offshore) |
Dizajn | Jure Kršanac / Leidi |
Osnovna cijena | od 220.000 € |
Proizvođač: Obrt Leidi, Poduzetnička zona 19, 52216 Galižana (Pula), mob.: +385 98 926 6796, tel./faks: +385 52 566 505,
e-mail: leidi.pula@gmail.com, www.leidi.hr
Napisao Teo Marević
Snimili Teo Marević i Marin Srzić
Originalno objavljeno u 277. broju Mora, travanj / svibanj 2024.