European Yacht of the Year
Donosimo pregled pobjednika prestižne nagrade za jedrilice iz 5 kategorija.
Već 19 godina za redom na Bootu u Düsseldorfu odvija se prestižna dodjela nagrada European Yachts of the Year. Zbog pandemije, Boota nema već drugu godinu za redom, no nagrada je ipak dodijeljena. Među normiranima našlo se 25 modela brodica, a prvi puta se dogodilo da i jedna brodica nije bila na testiranjima, pa se za ukupno 5 kategorija natjecalo 24 modela, koje su 12 novinara iz europskih nautičkih magazina testirali u La Rochelle i u Barceloni tijekom protekle jeseni.
U kategoriji Performance Cruiser nominirani su IC 36 Independence, J/45, JPK 39FC, Pogo 44, Solaris 40. Ova kategorija je jedna od najprivlačnijih, te je bilo puno potencijalnih kandidata. Među ovim jedrilicama svakako se ističe IC 36 Independence, ne samo zato što je katamaran, već što donosi niz inovacija u dizajnu, čiji će primjer zasigurno slijediti i drugi brodograditelji, a pokazalo se da je IC 36 bio jedna od najzanimljivijih brodica tijekom Cannes Yachting Festivala kada smo ga imali prilike razgledati. U kategoriji je bio i konvencionalniji J/45, te ljepotan Solaris 40, kao i Pogo 44, brodograditelja koji nosi regatno nasljeđe. Međutim, za pobjedu u ovom izboru, potrebno je zadovoljiti stroge i pravedne kriterije, prema čemu je pobjedu zaslužio francuski JPK 39FC. Radi se o jedrilici čiji interijer odražava sve moderne elemente udobnog obiteljskog krstaša, no kokpit, trup i jedrilje više naginju spektru regatnih jedrilica. FC u nazivu modela odražava Fast Cruiser, što ova jedrilica JPK-a doista i jest, no prilikom dizajna ništa manje pažnje nije posvećeno i tomu da bude ugodna oku.
JPK 39FC
U kategoriji Luxury Cruiser, nominirani su Hallberg-Rassy 50, Jeanneau Yachts 60, Lagoon 55, Swan 58, te X 5.6. Redom sve jaka imena, među kojima se Swan, X-Yachts i Hallberg-Rassy po difoltu svrstavaju među premium brendove, a tu su uz bok i spomenuti Beneteauov brend te Lagoon. Ipak, titulu najboljeg u kategoriji odnio je švedski Hallberg-Rassy 50. Model koji je ujedno i prva jedrilica s karbonskim jarbolom s in-mast roll sustavom, koju je brodogradilište razvilo u suradnji sa Seldenom. Rassyjev interijer koji je tradicionalno suvremen, prati i suvremeni eksterijer, koji ipak odolijeva popuštanju u trendovima, te u perjanici portfelja drži tradicionalni centralni kokpit. Na krmi je, naravno velika pomična platforma. Model dolazi u opciji s hard-topom ili bez.
Hallberg-Rassy 50
Kategorija Family Cruiser je najpopularnija na tržištu, jer se obično veže i uz charter segment, koji ipak u mnogo segmenata dizajna, zadaje trendove rekreativne brodogradnje. Nominirane su jedrilice Beneteau Oceanis 34.1, Dufour 470, Hanse 460, Jeanneau SO 380 i trimaran Neel 43. Dok su Beneteau Oceanis 34.1 i Jeanneau spadaju u klasične koncepte jedrilica sa svim modernim elementima, bez velikih iznenađenja, Dufour se s 470 prometnuo u najvećeg u kategoriji te je na granici s kategorijom bluewater cruiser, a Hanse 460 napravio je hrabri iskorak u dizajnu trupa. Među brojnim novim modelima kojima se brodogradilišta „natječu“ tko će napraviti širu krmu, Hanse je napravio iznenađujuće usku krmu u vodenoj liniji, koja se širi tek prema gore, čime je trup dobio vrlo lijepu i unikatnu liniju. Nadalje, Hanseova 460-ica ima i relativno bogato jedrilje s obzirom na kategoriju. A taj se rizik očito isplatio, jer je zadovoljio kriterije žirija. Promjena dizajnera dovela je i do promjene u izgledu trupa, kokpita i interijera.
Hanse 460
Kategorija Bluewater cruiser, u kojoj je začudo izostao niz imena koji tradicionalno pripadaju toj kategoriji, nominirano je bilo 4 modela, jer se 5. nije dopremio na testiranje. Bili su to aluminijski Allures 51.9 s udobnim i dobro zaštićenim kokpitom, zatim popularni francuski brend brzih i udobnih katamarana s modelom Outremer 55. Tu je i aluminijski Ovni 370 model baziran na većem, prethodnom modelu koji spada među manje oceanske jedrilice, te inovativni katamaran u čija smo se inovativna rješenja uvjerili u Cannesu i odmah pretpostavili da se radi o brodograditelju koji će probuditi ozbiljnu znatiželju, Windelo 50. Ipak, novi koncept Windelo-a nije bio dovoljan, pa je pobjeda u kategoriji pripala modelu Outremer 55, brodograditelju koji nudi zaista privlačne, brze i udobne katamarane, s dokazanom reputacijom gradnje.
Outremer 55
Drugu godinu za redom, pobjedu u kategoriji Special Yacht odnijelo je nizozemsko brodogradilište Saffier Yachts, ovaj puta s modelom Saffier SE33 Life. U kategoriji su bili redom jako interesantno dizajnirane jedrilice De Cesari 33, Revolution 24 – čije ime neskromno sugerira na revolucionarni koncept, vrlo radikalni Sunbeam 32.1, te mali trimaran Tricat 6.90 kojeg je moguće prevoziti prikolicom. Osobno mi je ovo najdraža kategorija jer se među eklektičnim konceptima pronalazi sva domišljatost dizajnera koji razmišljaju drugačije i pokušavaju pronaći svoje tržište, jer je u drugim kategorijama slučaj uglavnom obrnut. SE33 Life imali smo prilike razgledati u Genovi, gdje se među krstašima i maxi jedrilicama našla ova mala i unikatna francuska ljepotica.
Saffier SE33 Life
Piše: Teo Marević
Foto: JPK Composites / Hallberg-Rassy / Hanse Yachts / Catamaran-Outremer / Saffier Yachts