SilentJet dizel-elektro jet pogon
Ikona američke brodogradnje Hinckley nedavno je predstavio novi sustav SilentJet
Brodogradilište Hinckley Yachts broji 95 godina postojanja, a kroz povijest su gradili različite brodove i bili pioniri u više navrata. Njihov najpoznatiji model Picnic Boat iz 1995. dizajniran po uzoru na Lobster tip brodica i danas je vrlo popularan, te je doživio brojne preinake i modele koji su ga slijedili. Tih su godina predstavili i tada revolucionarnu Jet Stick tehnologiju joystick upravljanja brodicom pomoću sinkronizirane jet propulzije i pramčanog potisnika. Zatim su 2017. godine napravili model Dasher, „prvu potpuno električnu luksuznu brodicu,“ kako se vole pohvaliti.
Jet Stick je doživio drugu i treću verziju, te se i danas ugrađuje na brojne modele, ne samo njihovih brodica, a ideja upravljanja joystickom danas je popularnija nego ikada. Sada je brodogradilište predstavilo tehnologiju SilentJet, u suštini jet propulzija sa paralelnim pogonom na dizel i struju. Dok je brodica u mirnom načinu rada i plovidbi do 7 čvorova, SilentJet pogone dva elektromotora, a kada želimo stisnuti ručicu gasa do kraja, tada se pale dizelski motori i automatski prebacuju pogon.
Novi sustav SilentJet razvili su u suradnji s Twin Disk, poznatim proizvođačem prijenosa za brodske pogone. Sustav je prvi put instaliran na njihovom novom modelu Picnic Boat 40 S brodici od 12 m koja u režimu rada na dizel postiže 35 čvorova, a do 7 čvorova plovi u tišini i bez ispušnih plinova.
Pogon je razvijan i testiran posljednje dvije godine. Budući da već imaju iskustva s gradnjom električne brodice, došli su do zaključka da njihovi klijenti žele novo rješenje, ali koje funkcionira u stvarnim situacijama. Tako da su se odlučili na kombinaciju dizelske i elektro propulzije, a jet pogon je odabran jer je tiši od klasične propele i proizvodi manje vibracija, što su uz izostanak neugodnog mirisa ključne pogodnosti elektropogona, najbliže osjećaju jedrenja.
Piše: Teo Marević
Foto: Hinckley Yachts