Značajan porast nautičkog turizma i prometa po Jadranu tijekom turističke sezone posljednjih je godina posljedično povećao broj havarija, nezgoda i prekršaja koji se događaju tijekom plovidbe. U dva udarna mjeseca sezone neke plovidbene rute i akvatoriji podsjećaju na zakrčene autoputove, a kako u to vrijeme brodicama, jahtama, jedrilicama i skuterima često upravljaju mnogi priučeni, neiskusni ili mladi kapetani, koji više razmišljaju o zabavi i uživanju, a manje o sigurnosti plovidbe, pravo je čudo da na stranicama crnih kronika i češće ne čitamo o pomorskim nesrećama s najtežim posljedicama. No statistika je neumoljiva te jasno pokazuje da na našemu moru paralelno s povećanjem uplova brodica za sport i razonodu raste i broj incidenata. Prema podacima Nacionalne središnjice za traganje i spašavanje na moru (MRCC), 2017. godine poduzeto je 437 akcija traganja i spašavanja (SAR) na moru, tijekom kojih je spašeno 765 osoba, dok je prošle godine broj akcija porastao na 669, a spašeno je 1080 osoba. Ispitali smo stoga kako se primjenjuju propisi i pravila o sigurnosti plovidbe te kako to na terenu funkcionira. Za primjer smo odabrali splitski akvatorij, bez sumnje najprometnije područje na Jadranu, s nekoliko žarišnih točaka, kao što su splitska vrata, hvarska luka ili Modra špilja na Biševu, gdje se prekršaji, ali i nesreće, događaju češće no igdje drugdje.
Kako funkcionira ustroj i koordinacija službi koje se bave primjenom Pomorskog zakonika i akcijama traganja i spašavanja? Krovno tijelo koje koordinira rad svih službi je Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje sa sjedištem u Rijeci. Osnovala ju je Vlada RH radi usklađivanja obavljanja poslova nadzora i zaštite unutrašnjih morskih voda, teritorijalnog mora i ZERP-a, a u njezin rad uključeno je osam ministarstava, među kojima su najangažiraniji MUP i Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. Također, na terenu je osnovano osam područnih Koordinacija, na čelu kojih se nalaze područni lučki kapetani. MRCC održava 24-satno dežurstvo na besplatnom telefonu 195 te uz to zaprima dojave o potrebi za intervencijom od svih resornih službi. Nakon toga reagira i delegira tko će ići na intervenciju. U službu traganja i spašavanja na moru pod nadležnošću Koordinacije uključena su 48 plovila MPPI-ja, 38 plovila MUP-a te zračne jedinice MUP-a i MORH-a. Po potrebi se uključuju tegljačke i ekološke jedinice te jedinice drugih službi, kao što su HGSS, vatrogasne postrojbe ili Civilna zaštita. Iako bi se moglo pomisliti da će koordiniranje rada odvojenih službi, koje spadaju pod različita ministarstva i čije se ingerencije isprepliću stvoriti zbrku i nered, stvari na terenu teku vrlo glatko i usklađeno, bez da ih usporava birokracija. To naročito vrijedi za dvije najvažnije službe – lučke kapetanije i Postaju pomorske policije, koje se pod dirigentskom palicom MRCC-a izvrsno nadopunjuju. Potvrdio nam je to i Željko Kuštera, splitski lučki kapetan.