Pedesetu obljetnicu Rolexove regate na Sredozemnom moru obilježio je rekordan broj brodova i napeto natjecanje. Već u prvoj fazi regate počele su se nazirati različite strategije, a uz snažan vjetar jedrilice su iz Vallette na Malti jurile prema Capo Passero na jugu Sicilije. Na toj su ruti prema sjeveru prednjačile veće i teže jedrilice, a pred obalom se odvijala prava drama. U sljedećem plovu jedrilice su startale u šest klasa, počevši s najmanjima. Tvrđava St. Angelo i prirodni amfiteatar velike luke u Valletti, prema riječima legendarnog jedriličara Sir Robina Knox-Johnstona, jedno je od najspektakularnijih mjesta za start regate. Na tom su se mjestu jedriličari izljubili sa svojom rodbinom, pa se ukrcali na brodove spremno čekajući na 606 nautičkih milja dugu utrku. 130 posada predstavljalo je 29 zemalja, i dok su neki došli po prvi puta, drugima, iskusnijima ovo je bilo godišnje okupljanje, svi redom snažno motivirani i privučeni u ovu maltešku luku nakon gotovo desetljeća izbivanja s karte unikatne regate.
Događaj od početaka 1968. godine organizira Royal Malta Yacht Club potaknut mišlju da omoguće lokalnim jedriličarima izazov da jedre tijekom mediteranskih zima. Rolex, koji ove godine obilježava 6. desetljeće povezanosti s yachtingom, je sponzor ove regate od 2002. godine. Iako je 50. godišnjica, ovo je 39. izdanje utrke, jer se nije održavala od 1984. do 1995. godine. Jedan od počasnih gostiju regate bio je i suosnivač događaja Alan Green, britanski jedriličar koji je krajem 60-ih živio na Malti, a u jednom od prvih objava za medije 1968. Green je utrku nazvao „klasikom“ iako je bilo tek prvo izdanje. Danas je ponosan što je regata postala svjetski klasik, na kojoj se okupilo 130 posada.
Vremešni Green prisjetio se prve regate koju je organiziralo njih 50-ak. Bili su iscrpljeni, ali Green je inzistirao da sudjeluje u utrci, no priznaje, prvih 200 milja je prespavao. „Danas je razlika nevjerojatna. Jednim pritiskom na gumb znaš brzinu, vjetar i točno gdje se nalaziš i kamo trebaš ići. Ništa od toga nije bilo 1968., svakih pola sata morali smo mjeriti iznova.“ – prisjetio se Green.
Ono što je ostalo originalno od prve regate je divlja ruta oko Sicilije, jedino što se izmijenilo je smjer. Prije su plovili oko Sicilije u smjeru kazaljke na satu, a danas obrnuto.
Iskusni jedriličari s dugogodišnjim iskustvom jedrenja na offshore regatama kažu da je posljednjih 15-20 sati bilo vrlo izazovno. Susretali su se s mnogim poteškoćama, nije nedostajalo poderanih jedara, puknutih spinakera, promočene posade i jakog vjetra.
Ranije spomenuti jedriličar Sir Robin Knox-Johnston ove godine bilježi 48 godina od prvog sudjelovanja na Malteškoj regati, na koju je stigao odmah nakon prvog solo regatne navigacije svijetom. U tom mu je pothvatu započetu prije 50. godina na ruci bio Rolex. Na Malti je komentirao ovogodišnju utrku riječima: „Svi misle da je jak vjetar težak za jedrenje, no jedriti kada nema vjetra, tada vještina dolazi do izražaja. Zato je ovo tako zanimljiva utrka, jer sadrži obje kombinacije.“
Zadnja posada L’Aventure je ove godine ušla u cilj nakon 5 dana, 13 sati i 45 minuta.
Prva je bila posada Amerikanca Georgea Davida na Maxi Rambleru, čime je David postao najodlikovaniji skiper ove regate, osvojivši četiri naslova, a njegov 11 godina star rekord nije uspjela srušiti ni najbrža posade predvođen Giovannijem Soldinijem na trimaranu Masseratti. Po premjeru pobjednik je Francuz Gery Trentesau’x na Courrier Recommandde.