Volvo i Daimler ujedinili snage
Poznati rivali udružili su snage kako bi razvili tehnologiju gorivih ćelija pod geslom Za održivu Europu do 2050. godine.
Cilj im je razviti i proizvesti gorive ćelije za primjenu kod velikih strojeva, odnosno za kamione sa snažnim elektromotorima. Daimler je ovim udruživanjem učvrstio sve svoje aktivnosti vezane uz razvoj gorivih ćelija, a Volvo grupa uložila je 600 milijuna eura za partnerstvo u omjeru 50:50 posto. Uspiju li u svom naumu uspostaviti funkcionalni sustav i infrastrukturu za ovaj oblik nosioca energije, električni pogon bi mogao ozbiljnije zaživjeti i u plovidbi. O pogodnostima električnog pogona pisali smo u jubilarnom izdanju u veljači. Uspije li se premostiti ključni element mobilnog izvora električne energije, zauvijek će se promijeniti svijet u kojem i način na koji živimo.
Predsjednik uprave Daimler Truck AG i član uprave Daimler AG, Martin Daum komentirao je ovaj združeni pothvat ističući kako transport i logistika pokreću svijet, te da će potreba za transportom nastaviti rasti. Dodaje kako će pravi CO2 neutralni transport biti moguće postići kroz električni pogon vlakova i drugih velikih strojeva s energijom koja dolazi iz baterija ili iz pretvorbe vodika u električnu energiju. Smatra da bi za kamione s teškim teretom koji voze duge relacije, pravo rješenje bile gorive ćelije – zbog kapaciteta energije. To je ujedno i razlog zašto je Daimler uložio značajan napor u istraživanje tog područja kroz posljednja dva desetljeća u odjelu svoje tvrtke Mercedes-Benz. „Zajedničkim snagama s Volvo grupom postavljen je kamen temeljac za budućnost gorivih ćelija u kamionima i autobusima na cesti“, kazao je Daum.
Na njega se nadovezao i predsjednik uprave Volvo grupe, Martin Lundstedt, koji smatra da je elektrifikacija cestovnog prometa ključni element za ostvarenje tzv. Zelenog plana za klimatski neutralnu Europu i ultimativno klimatski neutralan svijet. Lundstedt kaže da je korištenje vodika kao nosioca čiste energije za električne kamione na dugim relacijama bitan važan dio slagalice i vrijedna komponenta u razvoju električnog pogona. Ovim spajanjem želja im je pokazati kako su uvjereni da su gorive ćelije budućnost za pogon komercijalnih vozila. „Kombinacijom iskustva Volvo grupe i Daimlera u ovom području ubrzat ćemo razvoj koji će obostrano koristiti kako tvrtkama, tako i korisnicima, odnosno društvu u cjelini.” Čelnik Volva smatra da će za ostvarenje te vizije biti potrebno da se i druge tvrtke i institucije uključe u razvoj kako bi se uspostavila infrastruktura za tu vrstu goriva.
Ipak ne treba očekivati revoluciju, ovo je svakako velika vijest jer čim se oko nekog problema okupljaju veliki kapitali i interesi, znači da će fokus na razvoju biti velik, pa je napredak zajamčen. Kako smo pisali u jubilarnom izdanju Mora u tekstu o električnom pogonu, gorive ćelije su izvrstan način skladištenja električne energije, odnosno riječ je elektrokemijskom uređaju koji radi na principu kemijske reakcije između vodika i kisika, prilikom čega se stvara električni naboj – struja bez nusprodukata. Ako zanemarimo to da je za proizvodnju vodika potrebno puno više energije nego li se dobiva iz vodika, goriva ćelija je najčišći oblik mobilne energije. Problem je što je za skladištenje ukapljenog vodika potreban prostor kojeg u vozilima i plovilima nema na pretek. Iako ovo djeluje kao marketinški trik, jer i najveći pomak u razvoju ove tehnologije značit će povećanje efikasnost za svega par postotaka, razvoj infrastrukture, distribucije i pogona za proizvodnju vodika, uvelike bi osnažilo ideju.