Iz Bresta starta The Arkea Ultim Challenge – prva samačka regata oko globusa na trimaranima klase Ultim; najvećim i najbržim brodovima pod jedrima na svijetu
U vremenskom prozoru od 168 sati nakon 7. siječnja iz Bresta starta The Arkea Ultim Challenge – prva samačka regata oko globusa na trimaranima klase Ultim; najvećim i najbržim brodovima na svijetu kojima je pogon vjetar
Na regati The Arkea Ultim Challenge sudjelovat će: Charles Caudrelier (trimaran Maxi Edmond de Rothschild), Armel Le Cléac’h (Maxi Banque Populaire XI), Tom Laperche (SVR-Lazartigue), Éric Péron (Adagio), Anthony Marchand (Actual Ultim 3) i Thomas Coville (Sodebo Ultim 3). Cilj im je oboriti rekord samačkog jedrenja oko svijeta kojega već šest godina drži François Gabart. On je zemaljsku kuglu na 30 – metarskom trimaranu Macif obišao za 42 dana, 16 sati i 40 minuta.

Jedrenje oko svijeta u početku je bilo rezervirano za jednotrupce, a prvi čovjek kojemu je pošlo za kormilom oploviti svijet bez stajanja bio je Sir Robin Knox Johnston, koji je u sklopu regate Golden Globe Race 1967. godine globus obišao za 313 dana. Nedugo nakon tog njegovog povijesnog uspjeha, regate oko svijeta postale su redovite, stalno su se popravljali rekordi, a oko globusa su počeli jedriti i dvotrupci. Prvi koji je na dvotrupcu pokušao oploviti svijet bio je Alain Colas, koji se u tu avanturu otisnuo 1973. godine, prije točno pola stoljeća. Taj pionir počeo je ozbiljno jedriti kada su mu bile 22 godine te je trenirao i regatavao s legendarnim Éricom Tabarlyjem, a od njega je 1968. godine otkupio 20.8 metara dugi aluminijski trimaran Pen Duick IV. Colas je maštao o tome sa postane prvi čovjek koji će oploviti svijet na višetrupcu, a u tu se avanturu upustio u isto vrijeme kada je krenuo prvi Whitbread. Usprkos brojnim tehničkim problemima, trovanju ugljičnim dioksidom, jednomjesečnom zaustavljanju u Sydneyu i prelaskom „zemlje očaja“, kako je opisao Južni ocean, uspio je obići svijet i vratiti se u Saint-Malo nakon 169 dana plovidbe. Trinaest godina kasnije dva jedriličara krenula su njegovim stopama – Philippe Monnet i Olivier de Kersauson. Prvi se na more otisnuo Monnet te je, uz dva zaustavljanja, popravio rekord za čak 40 dana, a nakon njega na more je krenuo i De Kersauson. On je također imao dva zaustavljanja, a u Doldrumima je izgubio puno vremena, no uspio je rekord popraviti za dodatna četiri dana.
Ulaskom u 21. stoljeće navigacije oko svijeta na višetrupcima postale su puno češće, a novi rekordi padali su svako malo. Prvi čovjek koji je uspio solo i bez stajanja na višetrupcu oploviti svijet bio je Frances Joyon. Izveo je to na trimaranu od 90 stopa Sport Elec, koji je kasnije preimenovan u IDEC, a za oplovljavanje globusa trebala su mu 72 dana i 22 sata. Nakon uspjeha na Vendée Globeu, britanska jedriličarka Ellen MacArthur krenula je solo oko svijeta na trimaranu od 75 stopa i popravila Joyonov rekord za 32 sata, no kratko nakon toga Joyon je s novim trimaranom IDEC II izveo pravi pothvat i svijet oplovio za 57 dana i 13 sati. U igru se tada uključio Thomas Coville, koji je čak pet puta pokušao oboriti novi Joyonov rekord. U dva od tih pet pokušaja oplovio je svijet, 2009. i 2011. godine, ali rekord nije uspio oboriti. To mu je napokon pošlo za rukom 2016., kada je globus oplovio za 49 dana i tri sata. Rekordno brzu solo navigaciju oko svijeta zaključio je uplovljavanjem u Brest na Božić, kazavši tada kako se deset godina napornog rada ipak isplatilo.

No, Coville nije dugo držao prestižni rekord, jer je već 2017. tada 34 – godišnji François Gabart u svome prvome pokušaju svijet oplovio za 42 dana, 16 sati i 40 minuta. Taj rekord do danas nitko nije uspio oboriti. Gabart je prije toga već dokazao da je vjerojatno najbolji svjetski solo jedriličar, jer pobijedio je na regatama Vendée Globe (2013.), Route du Rhum (2014.), Transat Jacques Vabre (2015.) i The Transat (2016). Ta serija pobjeda donijela mu je sponzorstvo renomirane francuske osiguravajuće kuće Macif, koja je financirala gradnju novoga trimarana od sto stopa, prilagođenog za samačko jedrenje oko svijeta. Na tome trimaranu kokpit je prvi puta bio potpuno zatvoren, a težina broda smanjena je na 14 tona. Nakon što je oborio rekord koji stoji i danas, Gabart je kazao kako su za uspješnu kampanju solo jedrenja oko svijeta potrebne tri stvari: povoljni vremenski uvjeti, sreća i pobjednički mentalitet.

Gabartov rekord preživo je šest godina, a za mjesec i pol dana vidjet ćemo hoće li preživjeti i sedmu, jer u Brestu se okupilo šest jedriličara koji će na Ultim trimaranima uskoro krenuti na navigaciju oko svijeta. Valja imati na umu da se su Gabart, Joyon i drugi dosadašnji rekorderi uvijek čekali idealan vremenski prozor kako bi startali, često i po nekoliko tjedana, pa i mjeseci, dok će sudionici Arkea Ultim Challengea morati startati u puno manjem vremenskom prozoru, od samo 168 sati, što im uvelike kvari šanse za dobar rezultat. Startna linija u Brestu bit će otvorena 168 sati nakon 7. siječnja i u tome razdoblju samci moraju krenuti, a vratiti se moraju za najviše sto dana, odnosno do 16. travnja 2024. Skiperi će imati mogućnost komunikacije sa svojim timovima na kopnu, dobivat će podatke o vremenskoj prognozi i izračune najpovoljnijih ruta te asistenciju u slučaju tehničkih problema. Tijekom navigacije imaju pravo na tehnička zaustavljanja i to dvije vrste. U prvom slučaju mogu stati, usidriti se, ili privezati uz drugi brod te obaviti nužne popravke, ali bez pomoći sa strane te za to ne dobivaju nikakav penal. A ako se zaustave te jedan ili više članova tehničkog tima pomognu u otklanjanju problema, moraju na toj zaustavnoj točki ostati najmanje 24 sata.
Novost na regati Arkea Ultim Challenge je što su detektirana područja s velikom koncentracijom kitova i drugih morskih sisavaca. Utvrđivanje tih zona trebalo bi zaštititi životinje i smanjiti mogućnost sudara s brodovima, koji su, naročito kada se jedre regate oko svijeta, prilično česti. Te zone utvrđene su u suradnji s fondacijom Share the Ocean, a nalaze se oko Azora, Kanara, južno od Južne Afrike, oko Kerguelensa i blizu Antarktike. Na regati The Arkea Ultim Challenge sudjelovat će: Charles Caudrelier (trimaran Maxi Edmond de Rothschild), Armel Le Cléac’h (Maxi Banque Populaire XI), Tom Laperche (SVR-Lazartigue), Éric Péron (Adagio), Anthony Marchand (Actual Ultim 3) i Thomas Coville (Sodebo Ultim 3).