Pred Šibenikom smo zaplovili jedrilicom Grand Soleil 52 LC. Krstaš stvoren za dugo i udobno krstarenje te brzo i lako jedrenje. Luksuzan model poput ovog rijetko se nađe u domaćem charteru
Netom prije početka nove sezone chartera pred Šibenikom smo ulovili sjajan dan za jedrenje. Zaplovili smo tek pristiglim novim talijanskim krstašem Grand Soleil 52 LC. Riječ je o sedam godina starom modelu koji još uvijek izgleda svježe. Razlog zašto smo se odlučili testirati ovaj stariji model bilo je i to što se još uvijek nalazi u portfelju brodogradilišta. Dosad ga nismo testirali, a k tome ovakav se brod rijetko nađe u ponudi chartera.
Inicijali u nazivu odnose se na Long Cruise liniju brodogradilišta Cantiere del Pardo. Za razliku od tipičnih performansnih Grand Soleil jedrilica koje običavamo testirati i kakve češće viđamo, ovdje je naglasak na udobnosti. Svejedno, aspekt jedrenja nije ni malo zapostavljen. Štoviše, jedri odlično!
LC stoji za Long Cruise liniju talijanskog brenda Grand Soleil
Na testiranju nam se pridružila ekipa iz NCP-a koji su brod tek preuzeli i opremili. O Grand Soleil jedrilicama manje-više sve je poznato. Vrlo popularan brend jedrilica na Jadranu i cijelom Mediteranu pa i u ostatku svijeta. Poznate su kao performansne jedrilice, rafiniranog talijanskog dizajna. Lijepe su i prostrane, a svakim modelom nastoje pomaknuti vlastite granice. Nerijetko im u tome uspijeva, čemu svjedoče brojna priznanja i veliki broj prodanih jedrilica, te više od 50 godina brodogradnje.
Kada Talijani naprave nešto da bude udobno, to nipošto ne znači da će biti tromo ili nedajbože neugledno. Linije ove jedrilice odišu elegancijom. Na prvi pogled primjetan je suvremeni dizajn krstaša. Voluminozni trup sa širokom krmom jamči veliku udobnost u kokpitu. Na krmi je velika pomična platforma, a ispod garaža za tender.

Izdvojena mala skiperska kabina provi
Paluba je čista, jednostavna, u cijelosti obložena umjetnom tikovinom. Brod je prohodan i pruža osjećaj sigurnosti. Prova je izvedena u takozvanom flush deck dizajnu, što omogućava razne načine korištenja. Ovaj Grand Soleil skriva niz iznenađenja za brod ove veličine. Na samom vrhu prove je fiksni integrirani baštun s dva nosača sidra. Odmah iza veliko je spremište sidrenog lanca. U sekciji iza spremišta nalazi se mini skiperska kabina. Ona je tijesna, ali od iznimne komocije kada je u pitanju intima i praktičnost za korištenje u charteru. Skiperska kabina ima i mali vlastiti WC, umivaonik i spremište za stvari ispod ležaja.
Taj se prostor u drugom aranžmanu može koristiti kao veliko spremište za jedra, konope, ostalu jedriličarsku opremu te bokobrane i slično. U prekooceanskim vijađima ovo će biti bogomdani prostor. Još jedno veliko iznenađenje je krmena garaža u koju stane RIB s aluminijskim dnom dužine 2,4 metra, doduše ispuhan. To znači da nam prova u krstarenju ostaje potpuno prazna i omogućava bolju preglednost horizonta. Prostor ispred jarbola rezerviran je za sunčalište, kao na motornoj jahti, s pomičnim biminijem od inoksa i podiznim naslonom za leđa. Luksuz je to kakvim se ne može pohvaliti puno jedrilica ove veličine.

U kokpitu Grand Soleil 52 LC svi mogu biti udobno zavaljeni
Kokpit je stvoren za udobno đitavanje. Lako je zamisliti se s rashlađenim pićem u ruci i opušteno istegnutim nogama preko dugih i prostranih klupa. Do pića je lako posegnuti u jedan, od moguće i više, ugradbenih hladnjaka u kokpitu. Skiper ima sve nadohvat ruke, a svi gindaci, škote i ostali konopi mogu se jednostavno kontrolirati pomoću dvaju električnih vinčeva s obje strane.
Klasičnim rasporedom kokpita dominiraju velike klupe s visokim naslonom te centralnim stolom na sklapanje. U sredini stola je prostor za sigurno odlaganje pića, a sklopljen stol ima i sigurnosnu funkciju. S obje strane su masivni rukohvati, a dobro će doći i za potporu nogama pri nagibanju.

Nas je na testiranju u kokpitu bilo petero odraslih i nije bilo nimalo gužve. Gotovo sve se može obaviti nadohvat ruke sa skiperskog mjesta. Prema potrebi, može se upravljati solo, udvoje ili jedriti s cijelom posadom. Ova jedrilica sposobna je jedriti i klupske regate, unatoč svom luksuznom pedigreu. Ima brzi trup koji i u laganom vjetru ima lijepu brzinu, a jedrilje je moderno. Svi konopi s jarbola do vinčeva provučeni su ispod razine palube, pa ne smetaju u koračanju brodom.
Preko ulaza u potpalublje, nad kokpitom je fiksni stakloplastični luk, tipičan za prekooceanske brodice. Na luku je i prihvat škote glavnog jedra, pa ne smeta pod nogama u prolazu. S podignutim dubokim sprayhoodom i biminijem iz smjera luka prema krmi, te od krmenog biminija prema luku, hlad je zajamčen. Mi smo za potrebe snimanja sklopili sve osim krmenog biminija da se bolje vidi kokpit. U takvom aranžmanu skiper je i dalje zaštićen od sunca, ako se posada poželi sunčati i obrnuto.

Grand Soliel 52 LC ima salon kakav se rijetko viđa u ovom rangu
Ovaj model nije širi ili viši od usporednih industrijskih krstaša ove veličine, ali se zbog pametnog dizajna salon doima većim i elegantnijim od većine iz kategorije. Po elegantnim linijama podsjeća na viši rang luksuznih jedrilica, iako je građena materijalima tipičnim za industrijske jedrilice.
Unutrašnjost je vrlo svijetla, u skladu s trendovima. Gotovo u cijelosti obložena je furnirom bijelog hrasta. Uz bijele i hrastove površine, prostornost naglašava i prirodna svjetlost sa svih strana. Prodire kroz velike bočne i krovne prozore. Obloženi su zatamnjenim filmom, pa je i prilikom sunčanog dana unutra ugodna temperatura.
Glavne linije pri dnu ormarića osvijetljene su skrivenim svjetlom, pogodnim za noćnu plovidbu, dok uvečer pružaju ugodan ambijent.

Raspored je moderan. S desne strane je kuhinja s elementima u C-obliku. Pod je spušten radi bolje komocije. Prilikom nagibanja kuhar se može nasloniti na elemente s čvrstim uporištem. Opremljena je za duga krstarenja, s čak pet izdvojenih komora koje mogu biti hladnjaci ili zamrzivači. Nasuprot kuhinji, s lijeve strane je i zaseban hladnjak s dvije zone temperature za vino te ledomat u ladici.
Na desnoj strani u nastavku kuhinje su fotelje, a između navigacijski odnosno radni stol. Nasuprot, na lijevoj strani je veliki salonski separe s tri strane. Stol u sredini može udvostručiti površinu, odnosno spuštati se i podizati prema potrebi. Spušten, uz jastuke s naslonjača tvori dodatni veliki ležaj za još dvije osobe.

Kabine i toaleti su prostrani i luksuzno opremljeni
Ovo nije mala jedrilica, ali je prostor iskorišten maksimalno, pa se doima još većim nego što jest. Duga je gotovo 17 i široka gotovo 5 metara. Provena kabina je ogromna. Velikom bračnom krevetu može se prići s triju strana, a s obje strane su i klupe te ormarići. S desne strane na ulazu u kabinu nalazi se veliki ormar za odjeću, a u nastavku prema krevetu naslonjač pogodan za presvlačenje ili dnevni odmor. Kabina ima vlastitu izdvojenu kupaonicu sa zasebnom tuš-kabinom te prostranim toaletnim prostorom. Ima prirodnu i umjetnu ventilaciju, a isto je i sa svjetlom.
Ispod kokpita standardno su raspoređene dvije kabine s krevetima za dvije osobe. Svaka s pripadajućim garderobnim prostorom u ulaznom dijelu. Svakoj krmenoj kabini pripada i zasebni toaletni prostor. Između kabina, pod kokpitom je klasično izmještena strojarnica, kojoj možemo prići podizanjem ulaznog stepeništa ili kroz bočne otvore u krmenim kabinama.

Dizajn Marca Lostuzzija iz 2017. još uvijek je aktualan
Jedrilica je standardno opremljena snažnim Yanmarovim motorom od 110 KS. Brodogradilište nudi razne opcije, s mogućnosti ugradnje raznih uređaja za povećanje luksuza. Testni primjerak je bogato opremljen za udobno krstarenje.
Dizajn datira iz 2017. godine, a potpisuje ga Marco Lostuzzi koji je s Cantiere del Pardo surađivao i na nekoliko drugih projekata. Aktualnost ovog modela pokazuje da je u mnogim elementima dizajna prednjačio. U usporedbi s modernim modelima unazad nekoliko godina, GS 52 LC ima jarbol izmaknut više prema provi. Također, za razliku od većine modernih jedrilica koje imaju jarbole kroz kabinu postavljene na kobilicu, kod ovog modela jarbol je položen na kabinu.

Međutim, Grand Soleil se i u novim Performansnim modelima ne libi posegnuti za nekim klasičnijim rješenjima, a sve u službi jedrenja. Pa tako i ovaj model ima jedan list kormila, u čemu je Cantiere del Pardo polako postao izuzetak na tržištu.
Prvi Grand Soleil 52 model dizajnirao je čuveni argentinski dizajner German Frers. Ove je godine u Cannesu predstavljen novi GS52 Performance, čiji dizajn potpisuje Matteo Polli s kojima Cantiere del Pardo surađuje posljednjih nekoliko godina. Novi će model imati brojne sličnosti s LC-om, ali će ustvari imati potpuno novi dizajn trupa te performansniji i moderniji koncept jedrilja.
Long Cruise linija proteže se od 42 do 72 stope duljine, a Grand Soleil zasad nije najavio prekid gradnje GS52 LC modela, što govori da je dizajn ostao svjež i nakon sedam godina. Ipak, s obzirom na to da je ostatak linije osvježen, moguće je da će uskoro predstaviti osvježenu verziju ili model slične veličine.

Uz estetiku i komfor, najvažnije je kako Grand Soleil 52 LC jedri
U Šibenskom zaljevu imali smo gotovo savršene uvjete. Isplovili smo početkom ljeta, netom prije početka prave sezone, pa smo uspjeli jedriti pred samim Šibenikom bez prevelike gužve. Plovili smo u uvjetima maestrala između 10 i 16 čvorova, a ovisno o kutu lovili smo i do 10 čvorova brzine. Uvjeti su to kakvi uglavnom vladaju Jadranom kada se njime najviše plovi jedrilicama poput ove.
Primjerice, u čisti mezzonave s 15,6 TWS jedrili smo 8,2 čvora. Sa 100 stupnjeva otklona, blago niz vjetar zabilježili smo istu brzinu, a daljnjim otvaranjem kuta brzina je minimalno opadala te se zadržavala iznad 7 čvorova. S 13 čvorova vjetra na 140 stupnjeva otklona lovili smo oko 6,6 čvorova.
U orcu, s otklonom od 45 stupnjeva i 9,2 čvora TWS hvatali smo 5,7 čvorova. Oštra orca od 30 stupnjeva i vjetrom od 11 čvorova, dala nam je brzinu 5,5 čvorova. Blagim pojačanjem vjetra na 14 čvorova, brzina je skočila na 6 čvorova. Sve ove brojke mogle bi biti i znamenku veće da smo imali više vremena upoznati se s brodom i finije utrimati jedra. Ovako smo jedrili bez gotovo ikakve naročite intervencije u trim, osim škote glavnog jedra, te škotine samoporavnavajućeg floka. Znači 6-7 čvorova bez gotovo ikakvog praktičnog uštimavanja, samo s rukom na timunu. Nažalost, nismo zabilježili u kojim smo uvjetima jedrili najbržih 10 čvorova, no ako nas sjećanje dobro služi bilo je to u orcu s oko 45 stupnjeva i 16 čvorova TWS.

Oni koji u charteru traže više, Grand Soleil 52 LC je dobar izbor
Nismo se previše ni zamarali čvorićima. Onaj tko je željan preciznog uvida što ovaj krstaš može lako će proučiti polarni dijagram. S obzirom na to da se u Hrvatskoj pruža rijetka prilika za najam ovog modela u charteru, njime se može i zaploviti. Grand Soleil 52 LC zaista je ugodan krstaš. Nema tendenciju prevelikog nagibanja kao Performance linija GS-a. Za to je zaslužan oblik trupa te veliki olovni bulb na L kobilici s gazom 2,2 m, te balastom od 5,6 tona.
Jednostavna je za upravljanje i hvata lijepu brzinu bez previše truda. Jedrilica nije troma, ali nije ni poletna regatašica. Stoga se za timunom ovog Grand Soleila svatko može osjećati samopouzdano i opušteno jedriti i onda kada je more izazovnije. Dobro će doći i jednostavni kratovi jedara koje pomoću jedne linije kontroliramo iz skiperske pozicije.
Tu je i snažan dizelski motor kojim možemo savladati ozbiljne milje u kratko vrijeme. S ovakvim krstašem dalo bi se napraviti i puno veće đite od jadranskih. Iako je stvorena za mediteranski tip plovidbe, uz adekvatnu opremu, dobro bi se snašla i preko oceana.

Naš testni primjerak je vrlo luksuzno opremljen. Ima generator, klimatizacijski uređaj, pramčani i krmeni potisnik za lakše pristajanje. Posadi su na raspolaganju tri zahoda plus onaj u maloj skiperskoj kabini. Raspolaže spremnikom od čak 600 litara pitke vode, 300 litara goriva. Uz tri kabine za goste, te onu za skipera, u salonu može spavati još dvoje odraslih ljudi. Od navigacijskih i komunikacijskih uređaja ima GPS, radar, veliki chartplotter postavljen na centralnom stolu u kokpitu, VHF stanice u kokpitu i salonu, ugrađeni audiosustav i ostalo. Za kraj spomenut ćemo i hidrauličnu krmenu platformu koja se otvara i zatvara na pritisak gumba, a otvorena pruža pravu malu privatnu plažu za uživanje u kupanju.

Tehnički podaci – Grand Soleil 52 LC
- Dužina preko svega – 16,98 m
- Širina – 4,90 m
- Gaz – 2,50 m
- Istisnina – 20.300 kg
- Tank pitke vode – 600 l
- Tank goriva – 300 l
- Motor – 75 / 110 KS
- Brodogradilište – Cantiere del Pardo
- Dizajn – Marco Lostuzzi
- Jedrilje standard – 137 m²
- Jedrilje opcija – 149 m²
- Cijena bez PDV-a – od 698.000 €
- Zastupnik: Ncp & Mare, D-Marin Mandalina Marina, Obala Jerka Šižgorića 1, 22000 Šibenik, mob.: +385 (0) 91 312 0261, e-mail: broker@ncp.hr, www.ncp-charter.com

Napisao: Teo Marević
Snimili: Teo Marević i Marin Srzić
Originalno objavljeno u 279. broju Magazina More, kolovoz / rujan 2024.