Cantiere di Pardo je s modelom Grand Soleil 44 Performance napravio korak prema strastvenim jedriličarima koji vole udobnost
Konačno su nam se uskladili toplomjeri i zajedrili smo hvaljenim modelom Grand Soleil 44 Performance, jedrilicom koja je od svoje pojave izazvala veliku pažnju unutar industrije. A zatim je osvojila i nagradu cijenjenih međunarodnih jedriličarskih magazina Cruising World u kategoriji Best Performance Cruiser 2022, nagradu magazina Sailing World u kategoriji Best Crossover 2022, a zatim i nagradu Sail Magazine u kategoriji Boat of the Year 2022. Da ne ostane samo na dojmu i mišljenju, konkretizirana pobjeda je ona s ORC World Championshipa 2021, što joj daje legitimitet sportske jedrilice.
Pobjeda u ORC-u i nagrade nautičkih magazina istovremeno veliki su uspjeh za Grand Soleil i brodogradilište Cantieri di Pardo, dizajnera Mattea Pollija i Nauta Design studija. Jedrilice s Pollijevim potpisom prošle su godine zauzele nekolicinu visokih pozicija u svjetskom, europskom i talijanskom ORC-u, što stavlja dodatnu težinu na važnost titule.

Dvije verzije modela Grand Soleil 44 – Performance ili Race
Priznanja i nagrade koje smo naveli za GS 44 odnose se ipak na dvije verzije ovog modela, pri čemu se specifikacije poprilično razlikuju, a jedino zajedničko im je dizajn trupa. Materijali su drugačiji, kobilice se nude u četiri verzije, a razlike su i u vrsti i dimenzijama jarbola, a time i jedara. Naša je bila Performance GS 44 koja ima sportski duh, opremljena je za udobno krstarenje i osmišljena je da se njome lako i jednostavno upravlja, dok Race verzija ima i 65 cm dulji baštun. Čini se malo, no pola metra u donjem dijelu letnog jedra znatno povećava ukupnu površinu platna.
Vlasnik Grand Soleil 44 može birati između dvije opcije jedrilja, ovisno o potrebama korištenja. Standard je “Performance” verzija s aluminijskim jarbolom namijenjena krstarenju, dok “Race” verzija nudi viši, karbonski jarbol, a time i potpuno drugačija jedra. Također, u standardu se nudi kobilica s bulbom i gaza 2,6 m, a od opcija nude kobilicu optimiziranu za ORC s gazom 2,4 m, zatim za IRC 2,8 m gaza ili onu s najmanjim gazom od 2 m. Prva opcija nudi 4 vinča u kokpitu, dok Race verzija nudi 6, a naš testni primjerak je u Performance paketu, ali sa 6 vinčeva.

Dnevni vrhunac maestrala – bez Gennakera ili Code 0
Veselili smo se testiranju ovog modela otkako smo prvi put kročili na nju tijekom premijernog predstavljanja u rujnu 2020. godine. Dočekali smo i taj dan, doduše poslijepodne. Ujutro smo testirali jedan motornjak u blizini, a za to vrijeme su se na GS 44 izmijenile dvije novinarske ekipe, što nam je malo pokvarilo osjećaj znajući da nismo jedini, k tome i zadnji…
Naš domaćin Ratko iz NCP Šibenik kazao nam je da su svi dosad bili oduševljeni. Ni to nam nije popravilo osjećaj da smo zadnji stigli na svečanu večeru, pojesti ostatke. Dodatnu skepsu oko uspješnosti testiranja nabila nam je spoznaja da jedrilica još nije opremljena Gennakerom ili Code 0, pa znamo da će jedrenje niz vjetar biti mlako… Međutim, malo nakon što smo s desne strane ostavili Jadriju i podigli jedra, entuzijazam se naglo vratio. Poklopilo se i to da smo ulovili najljepši dio dana i najpovoljniji vjetar za testiranje, počevši s 8 do 9 čvorova ugodnog maestrala koji se taman počeo penjati do svojih dnevnih vrhunaca na oko 14 do 15 čvorova. Kako je rasla brzina vjetra porastao je i osjećaj zadovoljstva, za što je GS 44 i stvorena.

Grand Soleil 44 Performance se voli naginjati
Bez problema je pod kontrolom imaju dva jedriličara, a jedrilica i u slučaju šlampavog okreta oprašta pogreške. U orcu se dosta naginje i u tom je slučaju kretanje kokpitom vrlo teško uz fiksni centralni stol koji je malo preglomazan za jedrenje. Posebno kada vam (kao nama) vani ostanu i jastuci na klupama u kokpitu. Budući da su koluti kormila na samoj krmi, teško se prolazi i iza kormilara, ali teško je i tražiti više na jedrilici te veličine. To bi otprilike bilo to što se tiče zamjerki na ovom modernom regatnom krstašu.
Na testnom primjerku, nagibne stepenice za kormilara bile su zabunom postavljene suprotno od uobičajene prakse, a mi se time nismo zamarali već smo ih koristili kako su postavljene. Dapače, stabilnost je i veća ako kormilar stoji na nižoj strani, manja je mogućnost pada i gubitka kontrole nad brodicom, a gazište stepenice ne mora biti glomazno, jer “vanjsku” nogu možemo postaviti na bočnu klupu. Zahvaljujući niskom profilu jedrilice, preglednost preko kabine jednako je dobra i na “nižoj” strani, pa se u našem slučaju zabunom okrenuta stepenica pokazala kao plus.

Dizajn trupa nije isključivo stvaran prema trendovima
Nakon godina širenja krme i približavanja jedrilica motornjacima, neki mainstream brendovi počeli su ublažavati taj trend. Već Grand Soleil 48 iz 2018. nije imala najširi dio trupa u krmi, nego u sredini trupa. Slično je, doduše sramežljivo, uslijedilo na još nekoliko poznatih primjeraka, poput novog modela njemačkog Hanse 460. Grand Soleil 44 već ima konkretno užu krmu u odnosu na sredinu trupa.
Da se razumijemo, to je i dalje gotovo 4 metra širine. Još jedan “retro” potez Mattea Pollija u ovom modelu je jedan list kormila. Dva lista kormila postali su moda koju je pratila sve šira krma. Plići i širi trup trebao bi omogućavati veću brzinu pri jedrenju niz vjetar. A kad se pri jedrenju u orcu nagne, donje kormilo potpuno je uronjeno a gornje izronjeno. To pridonosi kontroli i istovremeno smanjuje otpor.
Polli je pokazao da može oboje – i širina krme i platforma i jedan list kormila s dva koluta. Da je u tome uspio, potvrđuju ranije spomenuta priznanja i ORC rezultati. Zbog užeg dijela u krmi nemamo osjećaj zakopavanja kada je jedrilica nagnuta, a iza krme ne ostaje duboka brazda. Jarbol je na GS44 izmaknut maksimalno unatrag, što se najviše primijeti u interijeru.

Jedrenje i brzine
Očekivano bez Code 0 ili Genakera, nismo mogli postići puni potencijal jedrenja niz vjetar, jer ipak je GS 44 jedrilica teška gotovo 10 tona. Međutim, ponovo iznenađenje jer jedrilica s glavnim jedrom i genovom na 7 čvorova vjetra i 135 stupnjeva otklona postiže 5 čvorova brzine. Na 8,5 čvorova prividnog vjetra i 110 stupnjeva postižemo 5,6 čvorova brzine po GPS-u.
Kako zatvaramo kut, povećava nam se prividni vjetar, a jedrilica se naginje i ubrzava. Pa je na 100 stupnjeva prividni vjetar 8,5 čvorova, a mi se krećemo 5,6 po GPS-u. Zatvorimo još 10 stupnjeva i uz pinkicu jači prividni vjetar brzina se penje na 10 čv po GPS-u. Zatvorimo li kut gotovo maksimalno na 35 stupnjeva prema vjetru, očitavamo 16 čvorova vjetra i preko 10 čvorova brzine na GPS-u. Orcanje na GS 44 zabavna je igra i uz ovakav brod u čarteru bilo bi zaista šteta koristiti motor.
Jedrilica se dosta naginje između 90 i 35 stupnjeva otklona prema vjetru, ali je stabilna i elegantna, a zbog mase nema naglog zabacivanja niti trzanja. Budući da je široka u boku, kada je nagnuta, oštra prova tek malim dijelom u podvodnoj liniji reže val koji se penje uz stijenku prema gore.
Stvorena za brzo jedrenje i udoban boravak na sidru
Zahvaljujući dobroj hidrodinamici trupa nema usporavanja niti kod okreta. Nježno i elegantno se prebaci s boka na bok i odmah nastavlja putanju. Zaštitna ograda relativno je visoka. To je odlično za kretanje tijekom plovidbe, ali i zapinje za vrlo nisko postavljenu genovu. Kod okreta donji rub genove zapinje na visoku ogradu, pa je treba rukom vratiti unutar gabarita jedrilice.
S obzirom da je brza jedrilica, možemo pretpostaviti da vlasnik, kao i korisnici u čarteru, njome misle prvenstveno jedriti. Naravno, važna je plovidba i na motor. U standardu se nudi s Volvo Penta D-2 s 50 konjskih snaga i SailDriveom. U opciji su još motori sa 60 KS ili 75 KS. Naš testni primjerak je u čarteru, pa je iz sigurnosnih razloga motor limitiran na maksimalnih 2700 okretaja (inače 3000). No i s ograničenjem, postižemo 8,6 čvorova. Sasvim dovoljno brzine i snage za krstarenje Jadranom.



Moderan interijer s puno prirodnog svjetla
Unutrašnjost brodice nema previše iznenađenja. Riječ je o suvremenom trendovski doziranom dizajnu s klasičnim rasporedom i nekoliko detalja koji oplemenjuju prostor. Puno je prirodnog svjetla, a vjerojatno najljepši detalj je pogled u more kroz bočne prozore, koji su u potpunosti pod morem kada je jedrilica nagnuta. Jedrilica se “voli” naginjati. Pa ulazak i izlazak iz kabinskog prostora nije jednostavan. Dobro bi došli jače zakrivljeni kutevi na stepenicama.
Salon je prostran i jednostavan, njime dominira široka klupa u obliku slova U. Stol se može spustiti i pretvoriti u prostrani ležaj za dvoje. U sredini je jarbol koji se oslanja na trup jedrilice. Od prednje pregrade odmaknut je više negoli je uobičajeno. Iz toga se vidi da je prvenstvo u dizajnu bilo na performansu, a ne na interijeru. Desno do pregrade je fiksni klasični navigacijski stol, gdje se prema želji vlasnika može ugraditi i ekran za navigaciju. U desnom boku, iza klupe nalaze se komunikacijski uređaji te panel s osiguračima, prekidačima i uređajima za navigaciju.
Kuhinja L-oblika smještena je kod ulaza u salon s lijeve strane. Opremljena je dvama dubokim komorama koje mogu biti hladnjak ili zamrzivač. Dodatni hladnjak za vino je iznad elemenata, kraj lijeve krmene kabine. Ima praktičnu nožnu pumpu za morsku vodu, što značajno smanjuje potrebu za korištenjem vode iz tankova tijekom boravka na sidru. Kuhinja nudi i 3 balansirana plinska plamenika, te pećnicu. Praktično je i što su agregati hladnjaka smješteni ispod pećnice, odvojeno od kabineta gdje držimo kantu za otpad.

Krojena po mjeri gospode. Elegantna i istovremeno voluminozna
Nasuprot kuhinje je velika kupaonica s odvojenom tuš-kabinom, umivaonikom, WC-om i kabinetima za stvari. Svaka kabina i kupaonice, jasno, imaju zasebne ventilacijske krovne prozore. Motorni prostor je klasično smješten ispod stepenica, no bočni pristup motoru iz kabina mogao bi biti praktičniji. Budući da ispod klupa u kokpitu nema gavona, krmene kabine su volumenski izdašne, sa stajaćom visinom do ležaja.
Kabina u provi je vrlo prostrana s pristupom širokom dvostrukom ležaju do polovice madraca. To olakšava ulaženje u visoki ležaj. Cijelim opsegom kabine nalazi se polica s rubnikom, praktična za odlaganje stvari. Uz prostrani ormar s vješalicama i policama, ladicama, dodatni skladišni prostor je u bočnim ormarićima. Provena kabina ima i vlastitu kupaonicu s umivaonikom, ogledalom, kabinetima za stvari, WC-om i tuš-kabinom.


Iznenađenje u krmi – dobar servisni pristup
Već smo spomenuli prednosti dizajna krme, no kada smo otvorili poklopac garažnog prostora između dvaju kormila, uslijedilo je iznenađenje. Najvažnije, unutra se može komotno zavući i krupniji čovjek ili čak dvoje servisera normalne tjelesne građe.

Pred sobom će imati lako dostupan sustav kormila, cijevi i ispuste za vodu te ventile. Tu su i elektroničke komponente uređaja za navigaciju, autopilot i zatvoreni ormarić za struju. Osim toga, nalaze se i cijevi ispusta motora te kabeli struje provučeni kroz obložene cijevi. I dalje unutra ima mjesta za pospremanje različitih velikih komada opreme kao što su izvanbrodski motor i ispuhani tender, SUP daska i kojekakve druge potrepštine. Unutar tog prostora nalazi se i uvučeni prostor kojem se prilazi s krme, kada se spusti platforma, predviđen za pospremanje splavi za spašavanje.
GS44 je uistinu moderna i dobra jedrilica. Nije jeftina, ali ni preskupa i svakako daje mnogo za uloženi novac. Pogotovo onome tko voli imati jedrilicu pristalog izgleda, dobro dizajnirane unutrašnjosti, solidno građene i odlične pod jedrima.
Tehnički podaci: Grand Soleil 44 Performance
- Dužina preko svega 14,35 m
- Dužina trupa 13,40 m
- Širina 4,30 m
- Gaz (standard) 2,60 m
- Istisnina 9500 kg
- Balast 3000 kg
- Spremnik vode 300 l
- Spremnik goriva 170 l
- Crni tank 2 x 50 l
- Dizajn trupa Matteo Polli
- Dizajn palube i interijera Nauta Design
- Brodogradilište Cantiere del Pardo
- Cijena bez PDV-a 329.000 uera
- Zastupnik: Ncp & Mare, D-Marin Mandalina Marina, Obala Jerka Šižgorića 1, 22000 Šibenik, mob.: +385 (0) 91 312 0261, e-mail: broker@ncp.hr, www.ncp-charter.com
Napisao: Teo Marević
Snimio: Marin Srzić
Originalno objavljeno u 266. broju Mora lipanj / srpanj 2022. godine.