Svjedoci smo krize u nautičkoj industriji kojoj se teško mogu oduprijeti i najveći svjetski škverovi – sada i britanski Sunseeker nastavlja otpuštanja
Prije Božića 2024. godine Sunseeker je najavio privremena otpuštanja oko stotinu zaposlenika. Navodeći pri tome kako niti jedan stalni zaposlenik nije izgubio posao. Sada su došli, kako bi osigurali dugoročnu održivost, do daljnjih otpuštanja u restrukturiranju svog poslovanja.
Najavljena otpuštanja postaju realnost
Ovaj britanski proizvođač luksuznih jahti, nakon najava koncem prošle godine, objavio je kako kreće u značajno restrukturiranje. Ono bi moglo rezultirati gubitkom još 200 radnih mjesta. To predstavlja približno 10% ukupne radne snage. Ova odluka dolazi uslijed smanjenja globalne potražnje. Ono je djelomično uzrokovano političkim i ekonomskim neizvjesnostima. Kao i najavama uvođenja trgovinskih tarifa koje direktno utječu na izvoz u Sjedinjene Američke Države. A tamo Sunseeker plasira više od polovice svoje proizvodnje.
Generalni direktor Andrea Frabetti istaknuo je kako se planirane promjene uglavnom odnose na podršku, vodstvo i menadžerske uloge. Cilj je optimizacija poslovanja i dugoročne učinkovitosti. Formalni 45-dnevni proces otpuštanja već je započeo. Tijekom njega će tvrtka u suradnji s pogođenim zaposlenicima istražiti sve dostupne opcije kako bi taj proces prošao, koliko je to moguće, bezbolnije.

Nastavak proizvodnje
Unatoč izazovima, Sunseeker ostaje posvećen ispunjavanju svojih globalnih narudžbi, uključujući razvoj nove serije superjahti. Nedavno su predstavili tri nova modela: Sunseeker 120 Yacht, Sunseeker 135 Yacht i Ocean 460. Ovi modeli trebali bi pomoći prevladavanju kriznog razdoblja. A naglasak im je, kao i obično, na luksuzu i performansama.
Sunseeker 135 Yacht, najavljen na sajmu Boot Düsseldorf 2025, predstavlja evoluciju prethodnih modela. S redizajniranim Beach Clubom, prostranim salonom i interijerom. Opremljen MTU 12V 2000 motorima, zadovoljava najnovije ekološke standarde i pogodan za privatnu ili charter upotrebu.
Model Ocean 460, planiran je za proizvodnju 2028. godine. Ima inovativan dizajn pramca i višerazinski Beach Club kao i mogućnost hibridnog pogona.
Sunseeker također nastavlja s razvojem modela Manhattan 68 (2025), koji nudi osvježeni dizajn, veći flybridge i prilagodljive unutarnje rasporede, zadržavajući prepoznatljiv Sunseekerov DNK.
Ove inicijative dolaze nakon što su američka tvrtka Lionheart Capital i talijanska Orienta Capital Partners preuzele vlasništvo nad Sunseekerom od kineske Dalian Wanda Group u listopadu 2024. godine. Novi vlasnici planiraju dodatna ulaganja u proizvodne pogone u Pooleu i Portlandu, s ciljem jačanja globalne prisutnosti brenda.
Potresi u nautičkoj industriji
Kako smo u početku naveli, kriza nije počela s uvođenjem američkih carina ili krizom na istoku već traje najmanje godinu i pol.
Još početkom prosinca prošle godine, britanski brodograditelj Princess Yachts potvrdio je kako planira ukinuti otprilike 250 radnih mjesta u svom brodogradilištu u Plymouthu. Navodeći kao razlog “izazovne tržišne uvjete” i potrebu za pojednostavljenjem poslovanja.
Netom nakon objave Princess Yachtsa, Nimbus je potvrdio kako je završio pregovore s relevantnim sindikatima o zatvaranju svoje tvornice u Kuopiu. Ona prvenstveno proizvodi manje brodove. Tvornica će se postupno zatvarati tijekom ove godine, a rezultat toga biti će otpuštanje ukupno 108 zaposlenika, od kojih je većina radnika. U njihovom drugom škveru u Luotu daljnja otpuštanja tek će biti potvrđena. Razlog tome uglavnom je činjenica kako je prodaja njihovih plovila pala za 20 posto tijekom trećeg tromjesečja 2024.
Još u rujnu 2024. proizvođač boja i premaza AkzoNobel potvrdio je kako ukida oko 2000 radnih mjesta u nastojanju da smanji troškove i poveća učinkovitost poslovanja.
Mercury Marine također je najavio privremena otpuštanja još u 2024. Val otpuštanja zahvatio je oko 1700 radnika u sjedištu tvrtke u Fond du Lacu, u američkoj saveznoj državi Wisconsin, jer je tvrtka konstantno bilježila pad prodaje. Ta je vijest stigla samo mjesec dana nakon što je ovaj proizvođač brodskih motora najavio gotovo 300 trajnih otpuštanja u lipnju i srpnju, navodeći kao razlog „smanjenje potražnje potrošača“.
Sličnih vijesti, za sada nema iz najvećih talijanskih brodogradilišta. Prodaja njihovih jahti posljednjih je godina bila odlična. Zahvaljujući tomu što uistinu prednjače u inovativnosti i novim modelima. Kao i sustavu organizacije proizvodnje s brojnim ”tercistima”. Te prodane jahte isporučivat će još godinu dvije. Vjerojatno će to biti dovoljno za izbjeći aktualnu krizu.
U susjedstvu
Čime će rezultirati najavljena restrukturiranja Elana, najvećeg škvera u našem susjedstvu ili pak drastičan pad prodaje Bavarije, tek ostaje za vidjeti. Unatoč činjenici kako je u Hrvatsku za ovu čarter sezonu isporučeno par stotina novih plovilaone su rezultat narudžbi iz prošlih godina. A nikako realne tržišne potražnje.
Nekako smo skloniji zaključiti kako se radi o završetku vala post korona prodaje nego realne potrebe za novim plovilima na našem Jadranu.