Baterije s formulom LiFePO4 imaju niz prednosti, a kada ih radi ePropulsion, možemo očekivati i cjenovnu konkurentnost
Da se ne zavaravamo, cijena bilo kojih LiFePO4 baterija i dalje je inicijalno dvostruko ili višestruko veća od olovnih, gel i drugih tehnologija baterija. Međutim, uzimajući u obzir vijek trajanja i druge prednosti, oni koji ih puno koriste mogli bi ozbiljno razmisliti o ulaganju u LiFePO4, jer se dugoročno isplati. U tu grupu plovila spadaju brodice u charteru, profesionalna plovila za ribolov, prijevoz putnika, tereta, te servisnih i operativnih plovila.
ePropulsion je u vrlo kratkom razdoblju razvio snažan globalni brend električnih izvanbrodskih motora. Dobro znaju koja su ograničenja elektropogona i njihovi proizvodi nalaze se u segmentu koji funkcionira besprijekorno i u tome su cjenovno konkurentni. Prvi su predstavili izvanbrodski elektromotor s regeneracijom, što je pogodna funkcija kod manjih jedrilica. Uz elektromotore, proizvode i POD drive elektropogon, a nedavno je predstavljen i ugradbeni elektromotor, pogodan za elektrifikaciju brodica koje su do tada pogonjene primjerice dizelskim motorom.
Baterije su najslabija karika elektropogona, a LiFePO4 je trenutno najbolje što se nudi u omjeru kapaciteta, sigurnosti, težine, dimenzije i načina korištenja. Uz svoje motore do sad su nudili i baterijske sklopove, a sada su na tržište plasirali i zasebne serijske LiFePO4 baterije, koje imaju nekoliko prednosti kao što su: visoka efikasnost, stabilnost napona, dug vijek trajanja, brzo punjenje, sigurnost, manja težina i ugrađeni sustav upravljanja.
Namjene za brod, sigurnije i ekološkije
ePropulsion E-Series baterije su posebno dizajnirane za marine aplikacije, što znači da su izdržljive, vodootporne i otporne na koroziju, što ih čini idealnim za upotrebu na plovilima. Ove baterije su također opremljene s BMS (Battery Management System), sustavom koji nadgleda i kontrolira njihov rad, što pruža dodatnu sigurnost i produžava njihov vijek trajanja.
LiFePO4 je kemijska formula za litij fero-fosfat, a LiFePO4 baterije su vrsta litij-ionske baterije koja koristi fero-fosfat kao katodu. Ekološki su prihvatljivije jer ne sadrže otrovne metale poput olova i kadmija koji su prisutni u nekim drugim vrstama baterija. Stoga su LiFePO4 baterije postale popularne za različite primjene, uključujući solarne sustave, električna vozila, plovila i druge aplikacije gdje se traži izdržljivost, pouzdanost i sigurnost.
Imaju sposobnost brzog punjenja, što u Hrvatskoj i ne igra preveliku ulogu jer još ne postoje brze nautičke elektro punionice. Lakše su od drugih litijskih, AGM i gel baterija što olakšava transport i instalaciju.
Kapacitet, težina i cijena
Model E60 ima kapacitet 3 kW/h i teži 32 kg, a cijena je oko 2000 eura. Veći model, E163 ima kapacitet 8,3 kW/h i teži 78 kg a cijena mu je oko 4300 eura. Obje baterije rade na 48 volti, pa bi usporedno s popularnim AGM baterijama, bilo potrebno ukupno 9 AGM baterija po 12 v i kapaciteta 110 Ah, da bi bile ekvivalentne kapacitetu i voltaži manjem modelu E60. Tada bi baterijski sklop koštao malo više od 3000 eura i težio bi 288 kg. Veći model E163 bi se mogao na isti način usporediti s 25 takvih AGM baterija što bi koštalo preko 8300 eura i težilo ravno 800 kg. Riječ je o masi koja igra drastičnu ulogu na brodu i to je sve ne računajući težini kablova, kojih bi za povezivanje 25 baterija bila velika količina.
Kod gel baterija brenda Victron, cijena bi bila još veća. No treba imati na umu da nisu sve baterije namijenjene istoj svrsi niti načinu korištenja, pa prema tome, u brojnim slučajevima nema smisla kupovati bateriju kapaciteta 3 kW/h i platiti ju 2 tisuće eura.
Piše: Teo Marević
Foto: ePropulsion