Hladan tuš na startu legendarne regate oko svijeta. Uoči starta gledateljima je postalo jasno da samo 5 od 11 timova ide oko svijeta
Jučer je iz Španjolske startala regata The Ocean Race, bivša Volvo Ocean Race, originalno poznata kao Whitbread Round the World Race. Korona je najprije odgodila regatu koja je trebala krenuti 2020., a sada se ispostavilo da su organizatori skrivali nepopularni podatak a to je da njihova klasa neće jedriti oko svijeta, već sudjelovati samo u tri europske etape, dok će regatu oko svijeta predvoditi klasa IMOCA 60. Najava da će u The Ocean Race sudjelovati IMOCA-e, od početka je komunicirano kao dodatna novost, te da će obje klase jedriti oko svijeta, no detaljnijim objašnjenjima na konferencijama tijekom vikenda uoči starta, postalo je jasno da će VO65 klasa sudjelovati u samo tri offshore etape u blizini Europe, te u obalnim (bonus) regatama tzv. In-Port series.
Nekoliko je razloga za to. Otkako je Volvo kao jedan od najvažnijih sponzora po kojemu je regata nosila ime prestao biti noseći sponzor, nije sagrađen niti jedan novi primjerak maxi offshore klase VO65. Najavom The Ocean Race, 8 postojećih jedrilica koje su već sudjelovale u dva ciklusa The Ocean Race prodano je privatnim investitorima (timovima) koji su trebali sudjelovati u TOR 2020. i 2021. godine, no dva tima su odustala jer se ispostavilo da je sudjelovanje u The Ocean Raceu zahtijevalo temeljitu obnovu jedrilice što je značilo preveliki trošak. Nakon odgađanja regate ti troškovi su se samo povećali, a prošle je godine najavljeno da će se VO65 klasi pridružiti klasa IMOCA 60 koja je popularnost stekla primarno u Vendee Globe regati oko svijeta za samce, natjecanju koje je u međuvremenu preuzelo titulu najvažnije regate oko svijeta.
Sada ispada da ni preostalih 6 primjeraka VO65 klase nisu u dovoljno dobrom stanju da bi se natjecale u regati oko svijeta, pa će sudjelovati samo u tri etape i obalnim revijalnim regatama. Takvo stanje upućuje na to da pada interes sponzora za The Ocean Race, posebno u ovom obliku sa evidentno zastarjelom klasom koja pored klase IMOCA podsjeća na jedrilice iz prošlog stoljeća. Usporedbe radi, u The Ocean Race regati sudjeluje 5 ekipa u klasi IMOCA i 6 timova u klasi VO65, dok je na prošlom Vendee Globeu sudjelovalo 38 timova klase IMOCA iz nekoliko generacija, a zbog iznimnog komercijalnog uspjeha i popularnosti, morat će ograničiti broj timova, te je izgledno da će u idućem ciklusu Vendee Globea biti uglavnom IMOCA-e nove generacije.
Piše: Teo Marević
Foto: Sailing Energy / The Ocean Race