Od proljeća slijedeće godine u Stockholmu će se putnici eksperimentalno prevoziti ovim morskim shuttleom na jednoj od najdužih i najfrekventnijih gradskih morskih putničkih linija
Ovih dana švedska tvrtka Candela, vodeći graditelj letećih brodica na elektro pogon objavila je da su uspješno završili prvu fazu testiranja svog projekta Candela P-12 koji bi trebao revolucionirati gradski pomorski prijevoz u gradovima poput Stockholma ili Venecije a možda i među otocima u zemljama s velikim arhipelazima poput Hrvatske ili Finske.
Radi se o morskom shuttleu koji će krcati 30 putnika a doseg mu je 60 NM. Kad smo ovog proljeća boravili u Stockholmu radi posjeta brodogradilištu i razgovora s utemeljiteljem i spiritus muovensom čitavog projekta Candela Gustavom Hasselskogom imali smo prilike vidjeti trup prototipa u gradnji te pripremu svih komponenti koje će se u njega ugrađivati, počevši od elektropogona i podvodnih krila pa sve do sjedišta.
Ugovor s gradom Stockholmom
Candela je u tom času imala potpisan ugovor s gradom Stockholmom za uspostavu eksperimentalne linije za brzi prijevoz putnika plovilom na krilima pokretanim strujom a samo ove godine na njegov razvoj istraživanja potrošili su 10 milijuna eura. Inače u tom trenutku im je u odjelu za istraživanje i razvoj radilo 50 ljudi. Hasselskog nam je objasnio zbog čega.

- Naš R&D je tako veliki jer brodovi imaju brojne podsustave. Za ilustraciju razvijajući ideju s P-12 zaključili smo da bi, ako optimizirate prometni sustav trebao prevoziti 30 putnika sa samo 1 osobom koja upravlja brodom. Ali tada imate prilično malo plovilo i onda su problem luke sa različitim visinama riva pa smo morali poraditi na tome da mu se pramac otvara poput usta Pac-mana iz kojih izađe ulazna rampa koja se prilagođava visini obale. A to otvaranje i pomicanje rampe i sve te elektromehaničke stvari koje se znaju kvariti treba uistinu seriozno projektirati i izraditi.
Sa Stockholmom ste dogovorili probno otvaranje jedne gradske linije. Kad će se to dogoditi?
- Gradska morska prijevozna linija krenut će slijedećeg proljeća kad se odmrzne led u ovdašnjem arhipelagu. Prevozit će građane između prostranog predgrađa Stockholma Ekerö i centra grada od travnja 2024. Ono što je zanimljivo kod te linije je da ako od njene polazne do završne točke idete autobusom ili metroom danas vam treba 50 minuta, a mi ćemo to učiniti za 25 minuta. Auto je još sporiji jer ne može ići autobusnim trakama. Ovo će biti najbrži način za odlazak u grad i mislim da će Stockholm od nas kupiti puno brodova.
Kolike koristi bi grad mogao imati od takve vrste plovila?
- U Stockholmu danas uzmemo li ga kao primjer, imamo 35 velikih plovila u sustavu javnog prijevoza a svaki može ukrcati oko 300 putnika. Kako bismo zadovoljili današnji broj putnika, trebalo bi nam između 110 i 120 plovila P-12. Grad bi tako uštedio puno novaca, čak i ako uračuna početnu investiciju od 1,7 milijuna eura po primjerku. Ali, ako imate toliko brodova na moru, onda bi bilo razumno prijeći na vožnju na zahtjev, a ne po voznom redu kako je to danas. Zato razvijamo softver koji će omogućiti upravljanje s više od 100 brodova istodobno upotrebljavajući veliko centralno računalo. Imat ćemo aplikaciju putem koje će putnici moći naručiti prijevoz i ići gdje god žele i kad god žele. To bi značajno povećalo razinu usluge u gradu, a zabavan aspekt je taj da možete još više optimizirati iskorištenost sjedala jer bi to bilo mnogo jeftinije ako računate trošak po putniku.
Naravno sve su to sada još planovi ali, ako je suditi po onome što se moglo vidjeti na prvim testnim vožnjama, zasnovani su na vrlo čvrstim temeljima. Jer za sada on je najbrži, s najvećim dosegom i energetski najučinkovitiji električni brod na svijetu. Leteći preko vode sa 30 putnika ima brzinu od 30 čvorova. Tajna njegove velike brzine i dugog dometa su tri krila od karbonskih vlakana koja se protežu ispod trupa. Ova aktivna hidro krila omogućuju brodu da se sam podigne iznad vode, čime se smanjuje otpor.
Znatno učinkovitiji brodovi
Candelina tehnologija smanjuje energiju po putničkom kilometru za 95% u usporedbi sa trenutnim plovilima, dopuštajući doseg bez presedana od 50 nautičkih milja pri servisnoj brzini. Kada plovi brzinom većom od 18 čvorova, Candela P-12 troši 80% manje energije od tradicionalnih brzih plovila. Koristeći ekvivalent od 0,1 kWh električne energije po putničkom kilometru, brod je energetski učinkovitiji od hibridnog električnog autobusa. Također, s punjenjem do 200 kW DC, može napuniti svoju bateriju za manje od jednog sata.
Putnici ulaze i izlaze s broda putem produljive, automatske pramčane rampe, podesive za pristajanje na različitim visinama pristaništa od 0,3 do 1,8 metara kako bise P-12 mogao koristiti na rivama različite visine. Vrijeme svakog zaustavljanja je manje od 2 minute, zahvaljujući korištenju potiska C-POD motora za okretno manevriranje—čak dopuštajući plovilu da se pomakne bočno kada je to potrebno.
Uz mogućnost pokrivanja čak i najdužih ruta u Stockholmu pri velikim brzinama Candela P-12 Shuttle ne stvara gotovo nikakav val pa joj je odobreno izuzeće od ograničenja brzine od 12 čvorova, što mu omogućuje let u središte grada bez nanošenja štete valovima drugim plovilima ili osjetljivim obalama. Val koji ostavlja za sobom manji je od onoga konvencionalnih putničkih brodova koji putuju malim brzinama. Uz to digitalni sustav upravljanja letom kompenzira valove, bočni vjetar i struju prilagođavanjem napadnog kuta krila 100 puta u sekundi, osiguravajući glatku vožnju bez trzanja i zalijetanja koji izazivaju morsku bolest. Sva ta predviđanja projektanata potvrdila su se u prvim testnim plovidbama.
S cijenom od 1,7 milijuna eura, varijanta Shuttlea P-12 s 30 sjedala odgovara cijeni plovila slične veličine s klasičnim motorima s unutarnjim sagorijevanjem, a cijena joj je znatno niža od ostalih električnih opcija. To je moguće zahvaljujući njegovoj hidrogliserskoj učinkovitosti, koja omogućuje prošireni domet skromne baterije od 252 kWh.
Jednom kada se počnu koristiti, operateri mogu očekivati smanjene troškove ‘goriva’ do 90% u usporedbi s dizelskim brodovima. C-POD motori zahtijevaju minimalno servisiranje, a plovilo je dizajnirano za rad s jednom članom posade, što dodatno smanjuje troškove. Ukupno se očekuje da će P-12 smanjiti troškove po putničkom kilometru do 50%, postižući sličnu operativnu ekonomičnost po putniku kao hibridni električni autobus. Candelini inženjeri osmislili su i čitav koncept pristaništa na kojima će se puniti baterije.
Candela P-12 kreće u serijsku proizvodnji a bit će dostupna u tri verzije: P-12 Shuttle, P-12 Business i P-12 Voyager.