ETNZ leti na vodik
Branitelj America’s Cupa ispunio obećanje i napravio foiling katamaran na vodik, brzu brodicu koju će koristiti kao prateći brod tijekom idućeg ciklusa natjecanja
Chase Zero je porinut tijekom prošlog vikenda, a jučer i prekjučer su obavili prve testne vožnje u niskom levitiranju. Objavljen je i video u kojem vidimo kako ovaj u suštini elektro foiler katamaran levitira nisko iznad vode velikom brzinom i pritom ostavlja minimalni trag valova na vodi. Sada su u fazi intenzivnog testiranja i provođenja istraživanja ponašanja na vodi, te najzanimljivijeg dijela ove brze brodice, sustava vodika i gorivih ćelija. Nakon toga kreću u „full flight mode“ pa bi se brodica trebala izdići puno više iznad vode, te biti sposobna ne dodirivati valove u visini jednog metra za nesmetanu jurnjavu za AC75.
Razlika između jedrilice foilera AC75 koju smo gledali u prošlom America’s Cupu i ovoj tehnologiji foilinga, što hidrokrilima na Chase Zero upravlja kompjuter, slično kao što je već komercijalno primijenila Candela na njihovom prvom modelu, C-7. To je ujedno i jedan od ciljeva novozeladnskog tima i drugih timova America’s Cupa, razvoj tehnologije koja će se u budućnosti primjenjivati na komercijalnim brodovima, te na taj način unaprijediti iskustvo jedrenja ali i plovidbe na motor, u ovom slučaju bez emisije štetnih plinova i buke motora.
Menadžer projekta, Geoff Senior, kazao je da su inače vrlo konzervativni oko rokova za puštanje novih sustava u rad, no nakon prvih testova potvrdio je da je sve prošlo u najboljem redu, te da imaju jedan ili dva manja „gremlina“ za riješiti što je i bilo za očekivati, ali da su istovremeno i sami iznenađeni da su ovako brzo uspjeli postaviti ga na foilove. Događaj se zbio na istom mjestu gdje je ETNZ prvi put predstavio foiling u svijetu America’s Cupa na njihovom AC72 katamaranu, što je promijenilo smjer razvoja jedrenja u svijetu. Sada, nešto manje od 10 godina kasnije, tim je predstavio nešto što bi trebalo slično napraviti i u svijetu motornih brodica.
„Da biste vozili 50 čvorova na vodi, to zahtjeva puno snage, tako da je foiling bio očit izvor za nas da reduciramo otpor i tako povećamo domet na otprilike 180 km jednim punjenjem vodika, koji je stlačen u 4 spremnika, po 2 u svakom trupu,“ kazao je koordinator dizajna, Dan Bernasconi. Vodik dobiven zelenom energijom sprema se u spremnike pod maksimalnim pritiskom od 350 bara. Spremnici su napravljeni od plastične obloge ojačane karbonskim vlaknima i svaka boca je sposobna nositi 8 kg goriva, ukupno 32 kg.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Uun1ex1TUCA&w=886&h=498]
Chase Zero tehnički podaci
Dužina 10 m
Širina 4,5 m
Gaz 2,2 m
Foilovi: π-foil i T-kormilo
Istisnina: 4800 kg
Gorive ćelije: 2 x Toyota 80 kW
Elektromotori: 2 x 220 kW
Baterije: 2 x 42 kWh
Spremnici: 4 x 8kg Vodik 350 bar
Krstareća brzina: 30 čv
Domet: 180km
Najveća brzina: 50kts