Nakon gotovo deset mjeseci u dubinama Jonskog mora, luksuzna jahta Bayesian konačno je podignuta s dna kod ribarskog mjesta Porticello, nedaleko od Palerma, u složenoj i izazovnoj operaciji.
Nesreća se dogodila u noći s 18. na 19. kolovoza 2024., kada je jahta pogođena izuzetno snažnim olujnim vjetrovima i potonula u samo 16 minuta. U toj nesreći izgubljeno je sedam života, među kojima su bili britanski tehnološki poduzetnik Mike Lynch (59) i njegova 18-godišnja kćer Hannah. Ukupno je na brodu bilo 22 osobe, od kojih su 15 preživjeli, među njima Lynchova supruga Angela Bacares, kapetan i dio posade.
Podizanje olupine jahte
Cijela operacija trajala je tri dana, a glavnu ulogu u operaciji podizanja imala je nizozemska tvrtka TMC Marine, koristeći ploveće dizalice Hebo Lift 10 i Hebo Lift 2. Prvi korak bilo je precizno odsijecanje 72 metra visokog jarbola, koji je ostavljen na dnu mora kako bi se trup mogao lakše izdići. Korištenjem osam čeličnih sajli, stručnjaci su pažljivo digli trup jahte s dubine od 50 metara, postupno ispumpavajući oko 18 000 litara vode i pažljivo nadzirući moguće curenje goriva iz spremnika kapaciteta 50 000 litara. Iako je prvotno planirano kako će se jahta podizati u vertikalnom položaju, ona je ipak trenutačno podignuta u vodoravnom. Slijedio je nastavak radova na učvršćivanju dizalica i nosača, kako bi se izvršilo završno premještanje do luke Termini Imerese. Tamo je jahta smještena na čelični stalak i biti će podvrgnuta rigoroznoj forenzičkoj analizi.
Tehnički i vizualni pregledi dronom zabilježili su da su krmena vrata i bočna vrata za tender ostali zatvoreni, što može ukazivati na to da su se zatvorili prije potonuća ili u samom trenutku potonuća. Osim toga, trup jahte djeluje strukturno netaknuto, bez vidljivih probijenih dijelova.
Uzroci tragedije: Oluja, dizajn, ljudska pogreška?
Preliminarna analiza britanske Agencije za istragu pomorskih nesreća (MAIB), bazirana na računalnim simulacijama u suradnji sa Sveučilištem u Southamptonu, otkrila je da je Bayesian bio izuzetno osjetljiv na bočne udare vjetra iznad 70 čvorova (130 km/h), informacije je to koja, prema istragama, nije bila poznata kapetanu ni posadi. Prema talijanskom tužiteljstvu, dodatna pitanja izaziva način na koji je posada reagirala. Zabilježeno je da je jahta potonula unutar samo 16 minuta, a istraga će utvrditi je li sigurnosni protokol primijenjen kako treba te je li došlo do nemara.
Ljudski faktor
Talijanski tužitelji sumnjaju na nemar zapovjednika i dijela posade, jer putnici, unatoč naglom pogoršanju vremena, navodno nisu na vrijeme obaviješteni, niti su svi sigurnosni otvori bili zatvoreni.
U potopu je spašeno 15 od 22 osobe iz različitih zemalja: Britanije, Kanada, SAD-a, dok je stradalo 7 osoba – uz poznatog britanskog tehnološkog poduzetnika Mikea Lyncha i njegovu 18-godišnju kćer Hannah, poginuli su i britanski bankar Jonathan Bloomer (70) i njegova supruga Judy (71), američki odvjetnik Chris Morvillo i njegova supruga Neda, te kuhar Recaldo Thomas.

Sada slijedi istraga i analize
Forenzička analiza trupa i unutrašnjosti u luci Termini Imerese, blizu Palerma, dati će punu sliku nakon pregleda vrata, stropova, električnih dijelova, posebice staklenih stijena koje su zatvarale unutrašnjost jahte, ventila, sustav podizanja i spuštanja kobilice te ostalih, možebitno kritičnih dijelova jahte. Fokusirat će se na tehničko stanje trupa, potencijalne proboje, ali i tragove unutar kabina koji bi mogli otkriti dinamiku potonuća.
Istraga se vodi paralelno u Italiji i Velikoj Britaniji, s potencijalnim optužbama za nemar, ovisno o nalazima.
U tijeku je izdavanje završnog izvješća MAIB-a, koje će sadržavati informacije o incidentu, moguće sigurnosne preporuke te utvrditi mogu li se izvući pouke za buduće megajahte. Stručnjaci traže jaču regulaciju stabilnosti kod luksuznih jahti, s posebnim fokusom na uvjete plovidbe pri jakim vremenskim promjenama.
Tehnički podaci o Bayesianu
Ova megajahta duljine je 56 m, s aluminijski trupom i jarbolom visine 72 m – jednim od najviših aluminijskih jarbola na svijetu. Izgrađena je 2008. godine u brodogradilištu Perini Navi u Viareggiu, a dizajnirao ju je Ron Holland. Zadnji veliki remont učinjen je 2020.
Pokretali su je MTU motori, imala je posadu od 10 članova i prostor za 12 gostiju, s bogatim unutarnjim uređenjem. Ima uvlačivu kobilicu (cca 60 tona) te fiksni balast od 120 tona i spremnike goriva kapaciteta 50 000 l.
Procijenjena vrijednost je oko 35 milijuna eura, dok bi troškovi istrage i podizanja jahte mogli dosegnuti i 150 milijuna eura.
Lokalna zajednica i odjek tragedije
Porticello, malo ribarsko mjesto, duboko je dirnuto ovim događajem. Zbog potonuća jahte s bogatim gostima, ali i zbog smrti ronioca, 9. svibnja 2025.život je izgubio nizozemski ronioc Robcornelis Huijben (39), angažiran na podvodnim pripremama, ova tragedija, pored lokalnog, imala je i snažan odjek diljem svijeta. Brojni svjetski mediji izvještavali su i pratili ovu tragediju, od potonuća sve do izvlačenja Bayesiana.
Pouke i pogled prema budućnosti
Megajahta Bayesian, bila je remek-djelo luksuza – ali i simbol potencijalne sistemske ranjivosti. Stručnjaci već pozivaju na reviziju sigurnosnih standarda za megajahte koje sve češće plove izazovnim rutama i uvjetima, a pritom često nose desetke ljudi i vrijede desetke milijuna eura.
Podizanje Bayesiana s morskoga dna označava prelazak u novu fazu istrage. Forenzička analiza možda će razjasniti da li je konstrukcijski nedostatak, ljudska pogreška ili kombinacija uzrok tragediji. Stoga je za očekivati kako će rezultati istrage donijeti prekretnicu u sigurnosnim propisima za megajahte, s preporukama za koncept dizajna pri olujnim vjetrovima, bolje obrazovanje posade te jasno definiranje sigurnosnih procedura, kao i njihove kontrole.