Novoj AC75 jedrilici tima Alinghi Red Bull Racing jučer je ispred Barcelone pao jarbol. Jedriličari su prošli bez ozljeda.
Incident u kojemu je stradala jedrilica tima Alinghi dogodio se jučer u dva sata po lokalnom vremenu. Ispred Barcelone puhao je jaki „Garbi, kako ga lokalci zovu. Riječ je o vjetru iz smjera 210-220, a u receptu za katastrofu bio je i swell od 0,5 do 0,8 metara, koji je dolazio iz smjera 230. Jarbol AC75-ice se tijekom manevra prvo blago nakrivio, a onda je popustilo prednje leto. Donja sekcija jarbola pod pritiskom se jako nakrivila prema naprijed, a potom je došlo do loma i pada jarbola u more.

©Ivo Rovira / America’s Cup
Alinghi ima rezervni jarbol
Ovo je prvi puta da je na nekome brodu pao jarbol otkako se na America’s Cupu koriste AC75 jedrilice. Švicarci u rezervi imaju još jedan jarbol, kojega su ranije već koristili. U trenutku havarije švicarski BoatOne jedrio je niz vjetar i to jako brzo, a o razlogu pada još uvijek se špekulira. Švicarci se nadaju da je do toga došlo zbog greške posade, no nije isključeno da je razlog otkazivanje elektronike, odnosno hidrauličnog mehanizma koji kontrolira glavno jedro. Pretpostavlja se da je do pada došlo zbog prevelike sile na glavnom jedru.

Trup jedrilice je dobro prošao
Odmah nakon incidenta, prema jedrilici su pojurili prateći gumenjaci, a fantastično je reagirala i posada. Čim je utvrđeno da nitko nije ozlijeđen, jedriličari su prionuli osiguravanju broda, rezanju konopa i kabela te vezivanju jarbola kako ne bi potonuo. Utvrđeno je da trup broda nije pretrpio teža oštećenja te da je jarbol pri padu zahvatio samo pramčanu sekciju jedrilice.
Silvio Arrivabene, zamjenik generalnog menadžera tima Alinghi Red Bull Racing, o havariji je kazao:
- Tijekom izvođenja manevra pri vjetru od 20 čvorova, došlo je pada jarbola na jedrilici BoatOne. Svi članovi posade prošli su bez ozljeda i na sigurnom su, što je najvažnije. Jedrilica je već vraćena na kopno, što će nam omogućiti da utvrdimo zašto je jarbol pao. Incidenti poput ovoga dio su sporta kojime se bavimo. Cijeli naš tim bio je spreman za ovu situaciju te ima sve potrebne rezervne dijelove kako bi se brod u najkraćem roku osposobio. Sada nam je fokus da BoatOne što prije vratimo na more“.

©Ivo Rovira / America’s Cup
Havarije na America’s Cupu
Jučerašnja havarija jedrilice Alinghija podsjetila je na čuveni America’s Cup Match 2003. godine, kada je jarbol pao Novozelanđanima. Kiwiji su tada u Aucklandu jedrili upravo protiv Alinghija i gubili su 3:0. U četvrtoj regati, njihov crni NZL-82 brod nezgodno je nasjeo na dva velika vala i zaronio provom u more. U tom trenutku jarbol je puknuo i pao, a tri člana posade katapultirana su u more.
Jedriličari su spašeni, a posada i prateći tim panično su krenuli cirkularnim pilama rezati kabele kako brod ne bi potonuo. 33 metara visoki karbonski jarbol ETNZ-a tada je koštao više od 100 tisuća dolara. Alinghi je na 31. America’s Cupu pobijedio Novi Zeland rezultatom 5:0.
To nije bila najgora havarija u dugoj povijesti America’s Cupa. Najteži incident dogodio se 1995. godine, kada se jedrilica One Australia tijekom polufinalne serije ispred San Diega doslovno raspolovila. Nakon toga je i potonula. Tijekom izlučnih regata na America’s Cupu 1999. slična stvar dogodila se i timu Young America. Njihov brod također se raspolovio, ali nije potonuo.

Alinghi je jučer imao sreću u nesreći što im je jarbol pao 70 dana prije početka izlučnih regata, odnosno Louis Vuitton Cupa. Švicarci imaju ogroman budžet za America’s Cup kampanju te vrstan inženjerski i dizajnerski tim. Očekuje se stoga da će osposobiti svoj BoatOne u rekordnom roku.

Sekunde prije katastrofe
Osim Švicaraca, na novim AC75 jedrilicama jučer su ispred Barcelone jedrili Luna Rossa Prada Pirelli i Orient Express Racing. Neposredno prije nego li je švicarcima pao jarbol, jedrilice Alinghija i Luna Rosse bile su zajedno na regatnom polju. Talijani su se nakon toga odlučili maknuti i vježbati predstartne procedure, a Švicarci su i dalje radili krugove ispred Barcelone.
Kako je vrijeme prolazilo, vjetar je pojačavao, a oni su bili sve brži. Koristili su manje glavno jedro, a zbog sve jačega vjetra, u jednom trenutku podigli su i manje prednje jedro. No, brod im je očito i dalje bio preopterećen. Švicarci su foilali oko sat vremena i izveli su 30 manevara. Neposredno prije pada jarbola su stali. Na brod su se popeli novi „biciklisti“, a zamijenjene su i baterije. Prednje jedro J4-1 dodatno je spušteno i tim je ponovno počeo jedriti. A onda se dogodila katastrofa.

©Ivo Rovira / America’s Cup
Dva sata nakon havarije, trup švicarske AC75-ice već je kranom bio izvučen na kopno u Port Vellu. Sve dijelove jarbola i glavnoga jedra ronioci su uspjeli spasiti. Uskoro će biti poznato više detalja o opsegu štete i planovima švicarskog America’s Cup izazivača.
A kako je to sve skupa izledalo, možete vidjeti u ovom videu: