Prosvjed zbog Uvale Mrtvaške
Stanovnici Otoka Ilovika jučer su prosvjedovali blokadom ceste i mulića u uvali Mrtvaškoj. Prozivaju Grad Mali Lošinj i PGŽ zbog gubitka veze s kopnom. Iz Grada demantiraju brodara, a brodar demantira demanti.
Stanovnici Ilovika jučer rano ujutro započeli su prosvjed na gradilištu u uvali Mrtvaškoj zbog ukidanja veze s kopnom. U video prilozima koje su objavljivali posljednjih dana, pokušali su objasniti koliko Iloviku i njegovim stanovnicima znači veza s kopnom. Za prekid linije krive grad Mali Lošinj i Primorsko-Goransku županiju. Iz Grada poručuju da brodar nije potpisao sporazum, a brodar tvrdi da nisu surađivali. Prije točno dvije godine objavili smo tekst o projektu dogradnje Luke Mrtvaška koja, kada bude završena, bi trebala poboljšati povezanost s arhipelagom južno od otoka Lošinja. Taj je projekt u međuvremenu došao na osudu dijela lokalnog stanovništva grada Malog Lošinja.
U međuvremenu, dok traju radovi, izmještena je uobičajena linija Ilovik – Uvala Mrtvaška na Lošinju, te je umjesto nje predložena dulja ruta od Ilovika do Malog Lošinja. Prosvjednici, okupljeni iza inicijative Spasimo otok Ilovik smatraju da su zaboravljeni, izostavljeni iz planiranja, te da brodar koji ih prijevozi posljednja dva mjeseca nije primio niti kune za prijevoz na novoj, puno duljoj ruti koja je jučer prestala prometovati. Navode da su u tom razdoblju nastali troškovi oko 300 tisuća kuna. Stanovnici Ilovika u Mrtvaškoj prosvjeduju blokadom pristupne ceste i mulića. Na teren je izašla policija i pauk, kako bi maknuli vozila.
Pitali smo jučer Grad Mali Lošinj da se očituju o situaciji, te da nam odgovore imaju li u planu neko rješenje. Njihov odgovor prenosimo u cijelosti.
„6. listopada 2021. godine Grad Mali Lošinj i Primorsko goranska županija potpisali su Sporazum o sufinanciranju linije Ilovik – Mali Lošinj te tako potvrdili svoju spremnost da snose dodatne troškove koji proizlaze iz izmještanja linije.
Istog dana Sporazum je dostavljen i brodaru na potpis. U više navrata se nastojalo pismenim i usmenim putem pojasniti da je važno da brodar potpiše Sporazum jer u suprotnom neće moći ispostaviti račun, odnosno neće biti ispunjeni neophodni uvjeti za isplatu predviđenih sredstava. Isto tako, Grad i Županija izrazili su mogućnost uvrštenja primjedbi brodara u dodatak Sporazuma, tako da nije postojala zapreka za potpisivanjem originalnog Sporazuma. Brodar ni Gradu ni Županiji nije dostavio izvješća ili račune.
Nakon što je jutros samoinicijativno prekinuo održavanje linije, brodar je tokom dana potpisao Sporazum. Sredstva od strane Grada već su uplaćena, isto će učiniti i Županija.
Ovaj projekt investitora Lučke uprave Mali Lošinj izuzetno je važan za Grad Mali Lošinj i sve njegove stanovnike. Razumijemo nezadovoljstvo Ilovčana, s obzirom da put do realizacije projekta najviše utječe na njihove živote te imaju pravo svoje nezadovoljstvo izraziti prosvjedom. Kao i u svim kapitalnim investicijama, i sada je potrebno strpljenje i suradnja kako bismo dočekali bolje sutra.“
Demanti demantija
Brodar potpisao Sporazum i demantira Grad i županiju, a jutrošnju objavu tvrtke Brodar Porat Ilovik d.o.o. objavljenu na Facebook stranici Spasimo otok Ilovik prenosimo u cijelosti:
„S obzirom da su se jučer u medijima, od strane PGŽ-a i Grada Malog Lošinja, pojavile netočne izjave i interpretacije u vezi s prekidom brodske linije na relaciji Ilovik – Mali Lošinj, ovime, u cilju istinitog izvještavanja javnosti, dajemo sljedeće priopćenje. Ranija linija Ilovik – Mrtvaška danom 4. listopada izmještena je na novu rutu Ilovik – Mali Lošinj. Do sklapanja ugovora o financiranju nove linije trebalo je doći prije dana izmještanja linije, ali smo, nakon što smo prijedlog novog ugovora o financiranju neuspješno čekali više dana, na kraju zamoljeni da počnemo vršiti prijevoz na novoj ruti, s time da ćemo naknadno dobiti prijedlog ugovora.
Već prije izmještanja linije dali smo svoju ponudu, izrađenu prema pravilima o financiranju državnih brodskih linija koja su vrlo kompleksna, s time da smo naglasili da iznos troška buduće linije za Mali Lošinj mora biti plaćan u dva mjesečna obroka zbog velikih troškova nove rute (brod plovi 66 milja dnevno, a mornari u plovidbi provode po 10 sati dnevno). Umjesto prijedloga ugovora, dobili smo potpisan ugovor od strane Grada Malog Lošinja koji nije sadržavao ono što smo tražili. Zbog toga smo od tada, a to je bilo 10. listopada, do danas, u više navrata tražili da se tekst ugovora izmijeni u skladu s ranijim dogovorom i našim zahtjevom, ali nam na naše dopise, koji su svaki puta bili upućivani Gradu Malom Lošinju i na znanje Agenciji za obalni linijski pomorski promet, nitko nije odgovarao, a trošak linije nije plaćen.
U posljednjim dopisima koje smo slali, te u usmenim kontaktima koje smo imali, naglasili smo da ćemo, ako se ugovor ne potpiše i ne plati trošak, morati obustaviti liniju. Kako niti na te dopise nitko nije odgovorio, a posljednji je poslan u srijedu 17. studenog, nakon punih sedam tjedana obavljanja linije i prijeđenih oko 3000 milja bez da nam je uplaćena jedna kuna troška, morali smo obustaviti liniju. Jučerašnja objašnjenja Grada Malog Lošinja i PGŽ-a, osim što su netočna, u cijelosti ili djelomično, proizlaze i iz nepoznavanja kompleksnih pravila financiranja brodskih linija. Sve dopise koje smo slali možemo svakom mediju javno obznaniti.
Brodar Porat Ilovik d.o.o.“
Linija je uspostavljena jučer u 17 sati, potvrdili su nam iz inicijative Spasimo Otok Ilovik.
Galerija fotografija s prosvjeda i kavez postavljen na muliću nakon prosvjeda:
Piše: Teo Marević
Foto: Facebook / Spasimo Otok Ilovik