Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Posjetili smo škver Franka Kraljića gdje je započela obnova gajete Marija 3

Teo Marević18.12.2024
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email

Gajeta stara 124 godine od posebnog je značaja lovranskim ribarima. Othranila je generacije, a sada je u rukama Udruge Termen iz Malinske koja ju vraća u život

Vrijedne meštre Franka Kraljića, Antona Tijana i Vladimira Kalinića iz Udruge Termen zatekli smo na marendi tik uz navoz malog obrtničkog škvera u Malinskoj na otoku Krku. Pozvali su nas da zabilježimo 124 godine staru gajetu Marija 3 koja će dobiti novi život. Dan prije izvukli su je iz mora i započeli skidanjem trulih komada.

Riječ je brodici bogate povijesti, a koliko je značila lovrancima svjedoči i povorka koja ju je ispratila prilikom tegljenja u Malinsku. Duga je 7,5 metara. Sagrađena je 1900. u Baški na otoku Krku, a do 2019. svakodnevno se koristila za ribarenje u obitelji Jedriško u Lovranu. Ipak, vrijeme ju je nagrizlo, a obitelj se odlučila na kupnju nove ribarske brodice. Njen nasljednik i potomak obitelji Jedriško, Luka Janjetić darovao ju je prije 4 godine Udruzi Termen iz Malinske. Želja mu je bila da se brodica obnovi, te da se koristi i svjedoči povijesti lokalne brodogradnje. Marija 3 je do jučer bila vezana uz rivu ispred Interpretacijskog maritimnog centra Duboak, a zatim otegljena u škver.

Meštar Franko Kraljić prilikom skidanja dotrajalih komada s gajete Marija 3

Odmah po vađenju iz mora, poznata riječka projektantska tvrtka AITAC napravila je 3D skeniranje brodice. Taj će inovativni pristup biti ključan u preciznoj i kvalitetnoj obnovi broda, o čemu smo pričali s glavnim meštrom, Frankom Kraljićem.

Vade se dotrajali komadi i planiraju koraci obnove

Odmah su prionuli poslu. Po vađenju iz mora, najprije su očistili vanjski, podvodni dio trupa. Nakon toga krenuli su s vađenjem dotrajalog drva palube, kako bi lakše došli do unutrašnjosti. „Započeli smo sa struganjem u grubo, kako bismo mogli napraviti kvalitetnu detekciju pravog stanja brodice. To je važno za daljnje planiranje i odabira adekvatnog, kvalitetnog materijala. Nakon toga ide krojenje, skidanje šablona, zamjena dotrajalih rebara kojih ima dosta, pa vanjske oplata. Potom slijedi gradnja palube s vanjskim stranicama, odnosno, mrtvom bandom, farbanje.

Zbog dotrajalosti oplate i rebara, gajeta Marija 3 blago je izgubila originalnu formu

To je dugotrajan proces. Procjenjujemo da će vjerojatno trajati više godina, što naravno ovisi o mogućnostima. Ovisi i o tome koliko budemo mogli naći adekvatan materijal. Radi se o debljim komadima hrastovine koji trebaju biti zakrivljeni, naravno dovoljno suhi.“

Gajeta Marija 3 dobit će izvornu formu uz pomoć 3D tehnologije

Kraljić procjenjuje da će, gledajući cjelinu brodice, temljem sadašnjih saznanja o stanju brodice i iskustvu, trebati zamijeniti oko 70 posto drvenih komada. Gradnja će biti ručna, ali će za potrebe rekonstrukcije koristiti modernu tehnologiju 3D skeniranja.

Obnova gajete Marija 3 tek je u prvoj fazi, najprije treba skinuti trule drvene komade i ustanoviti pravo stanje brodice

„Apsolutno će nam koristiti za dobivanje njene izvorne forme. Jer ova barka se s godinama deformirala. Ono što je neophodno, skidanjem dotrajalih dijelova, gubi se originalnu sliku. 3D scan je napravljen u samom početku, a znamo da se modeliranjem može korigirati neke stvari. Puno će nam pomoći jer je gajeta sad u digitalnom formatu. Imamo vizualni kontakt a možemo i fizički doći do linija, printanjem. Do sada nismo koristili 3D tehnologiju, imat će snažan utjecaj na naš proces rada.“

Planiraju kampanju za financiranje obnove gajete Marija 3

Vladimir Kalinić kazao nam je da Udruga Termen Malinska planira napraviti i kampanju za prikupljanje sredstava za obnovu Marije 3. Za prvu fazu obnove novce je dala općina Malinska-Dubašnica, tvrtka AITAC je pomogla s 3D skeniranjem. Još se uvijek oslanjaju na dragovoljne privatne donacije i donacije tvrtki koje podržavaju projekt, nabavkom osnovnih sredstava. Ovim putem Kraljić i Kalinić pozivaju sve zainteresirane da se jave, jer im je svaka pomoć dobrodošla.

Vladimir Kalinić iz Udruge Termen Malinska zasukao je rukave i prihvatio se obnove stoljetne gajete

Udruga Termen Malinska u svom vlasništvu ima još jednu barku, guca, koji čeka bolje dane, vjerojatno nakon obnove Marije 3, komentirao je Kalinić. Usko surađuju s Interpretacijskim centrom maritimne baštine Duboak, koji je na sebe preuzeo brigu o nekoliko tradicijskih barki. Centar ih održava, osigurava privezište na novouređenoj rivi tik uz Centar, te ih koristi za promicanje kulture tradicijske plovidbe i male lokalne brodogradnje, posjećuje domaće i inozemne regate, festivale i manifestacije te prirode.

Gajeta Marija 3 othranila je generacije u Belome i Lovranu

Priču o stoljetnoj gajeti Mariji 3 prenosimo od Udruge Termen Malinska – Sagrađena je 1900. po narudžbi za tadašnjeg svećenika u Belome, na Cresu za potrebe prijevoza stoke, obilaska imanja i ribarstva. U to vrijeme pogonjena je veslima i latinskim jedrom. Nakon godina korištenja dio perioda između dva svjetska rata provela je u ribarskim kućicama na plaži ispod Beloga napunjena pijeskom i na taj način konzervirana.

Prilikom obnove, brodograditelj Kraljić procjenjuje da će zamijeniti oko 70 posto drvenih komada

Neposredno nakon Drugog svjetskog rata kupila ju je obitelj Mikičić iz Beloga i koristila za vlastite potrebe. Nakon Drugog svjetskog rata barka seli u Lovran, u ribarsku obitelj Jedriško. Njima je generacijama služila za potrebe ribarstva. Još 2019. godine svakodnevno je korištena kao ribarski brod i hranila svog vlasnika i njegovu obitelj. Međutim, 2020. godine uslijed dotrajalosti i nabave novog ribarskog broda ostala je trajno privezana u Medveji.

Potomak obitelji Jedriško, Luka Janjetić, barku je poklonio Udruzi Termen iz Malinske. Na navedenoj gajeti on je odrastao, na njoj stasao i s njom zarađivao ‘kruh svagdašnji’, pri čemu se očekivano emocionalno za nju vezao. Poklonio ju je udruzi s ciljem i namjerom da postane dio budućeg interpretacijskog centra maritimne baštine Duboak u Malinskoj, s vjerom da će se dostojno obnoviti, zbrinuti i naravno dalje koristiti.

U škveru Franka Kraljića trenutno se obnavlja i jedna puno mlađa dama iz Mošćeničke Drage, sagrađene u Bakru, stara tek 50 godina

PREPORUČAMO

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

Metstrade 2025: ekspanzija i osvježeni identitet

NAJNOVIJE

SP za klasu ILCA 7: Filip Jurišić spreman za najvažniju regatu sezone

11.05.2025

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

10.05.2025

Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

09.05.2025

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

09.05.2025

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

08.05.2025

Mini Globe Race: Samci uživaju u tropskome raju otoka Hiva Oa

07.05.2025

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

06.05.2025

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

06.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.