Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Poljska brodogradnja druga nakon SAD-a po gradnji brodica do 12 m

Teo Marević18.02.2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email
Ilustracijia - Poljska brodogradnja / Proizvodni pogon Saxdor Yachts u Poljskoj

Zemlja nekadašnjeg istočnog bloka koja se uspješno razvila u nautičkoj industriji, te konkurira na svjetskom tržištu. Kako to izgleda u usporedbi s Hrvatskom?

Posljednjih godina sve češće čitamo vijesti da je neko europsko ili američko brodogradilište pokrenulo ili povećalo proizvodne pogone u Poljskoj. Zemlja broji preko 1000 tvrtki u nautičkoj industriji, u kojoj je zaposleno oko 45 tisuća radnika. Godišnje se u Poljskoj sagradi 23 do 25 tisuća brodica do 12 metara duljine, od čega se oko 95 posto izvozi. Time se globalno svrstava na drugo mjesto po proizvodnji brodica u toj kategoriji, odmah nakon SAD-a.

Nekoć siromašna država istočnog bloka, danas je moćna gospodarska sila na 6. mjestu u Europskoj uniji po BDP-u. Svoju je tranziciju iz planirane u tržišnu ekonomiju i izlazak iz komunizma u modernu demokraciju prošla u isto vrijeme kada i ostatak istočnog bloka, mirnim putem.

Ova srednjoeuropska zemlja omeđena je Baltičkim morem i Kalinjingradskom oblasti na sjeveru, Njemačkom i Češkom na istoku. Na jugu s Mađarskom, te Ukrajinom, Bjelorusijom i Litvom na istoku. Površinom je 5. u EU, usporediva s Italijom, od koje ima ipak znatno manje stanovnika, ukupno 38 milijuna.

Ilustracijia – Poljska brodogradnja / Višestruki prvak F1, Fernando Alonso jedan je od poznatih vlasnika poljskog brenda luksuznih katamarana Sunreef Yachts, Cannes 2022.

Industirjska poljska brodogradnja započela je 1950-ih godina

Rekordni broj sagrađenih brodica zabilježen je 2022. godine, ujedno kada je industrija doživjela izuzetni post-covid uzlet. Tada je sagrađeno gotovo 25 tisuća brodica. Ovaj sektor u Poljskoj je počeo naglo rasti 2013. godine. Tada su se strane kompanije odlučile premjestiti brodogradnju u tu zemlju zbog jeftinije proizvodnje. S 440 kilometara obale, te oko 7 tisuća jezera i 630 marina, ne čudi da se ta industrija razvila.

Danas veliku ulogu u uspjehu poljske male brodogradnje igra Poljska komora nautičke industrije i vodenih sportova Polboat. No industrija u toj zemlji započela je znatno ranije. U 1950-im godinama Poljska je započela industrijsku malu brodogradnju za istočni blok. Prvenstveno za Sovjetski Savez, ali i druge komunističke zemlje u okruženju. Kod nas je bila jako popularna Carina, njihova šest-metarska jedrilica. Izvozila je Poljska i na zapad, te izlagala na zapadnim nautičkim sajmovima poput Boot Düsseldorfa. Mala obiteljska brodogradilišta zamijenjena su tada velikim industrijskim u državnom vlasništvu. Cilj im je bio uvoz stranih valuta.

Tu bi se paralela mogla povući sa slovenskim Elanom koji je bio i ostao inkubator nautičke industrije Jugoslavije i danas Slovenije.

Ilustracijia – Poljska brodogradnja / Galeon Yachts 640 Fly na Motława, Gdansk

Poznata brodogradilišta s proizvodnim pogonima u Poljskoj

Od oko 1000 nautičkih tvrtki, njih 150 su brodogradilišta. Ostatak su tvrtke koje se bave prodajom i proizvodnjom nautičke opreme, projektiranjem, dizajnom, osiguranjem itd. Većina brodogradilišta smještena je u sjevernom dijelu zemlje, gdje se gradi preko 80 posto plovila. Najzvučnija imena poljske brodogradnje su Galeon Yachts, Sunreef Yachts, Delphia, Wiszniewski Yachts, Northman i Parker Poland. No tamo grade i druga europska brodogradilišta. Među njima su Aquador, Axopar, Bella, Beneteau, Cormate, Falcon, Flipper, Hanse Yachts, Jeanneau, Nimbus, Saxdor, Windy, XO Boats. A grade i američke brendove Bayliner, Sea Ray, Navan Boats, Quicksilver itd.

Iako je u Poljskoj mahom brodogradnja specijalizirana za plovila od 6 do 11 metara, grade i veće jahte. Kao i dijelove struktura brodova koji se zatim sklapaju u drugim državama EU. Pojavljuju se i novi poljski brendovi brodogradilišta koja su zanat ispekli na gradnji linija drugih brodogradilišta. Najistaknutiji poljski brendovi su Sunreef Yachts i Galeon Yachts koji na međunarodnim nautičkim sajmovima stoje uz bok najboljima u kategoriji. Kvaliteta i imidž im rastu, a čemu svjedočimo i sve većim zanimanjem za poljskim brendovima na sajmovima. Tu su Wiszniewski Yachts W43 koji je debitirao lani na Bootu, te Northman Maxus 31 koji je debitirao ove godine.

Ilustracija – poljska brodogradnja / Galeon Yachts u brodogradilištu u Poljskoj

Najveći dio poljske male brodogradnje izvozi se u SAD, 16,88%. Slijede Njemačka s 15,65%, Francuska s 9,68%, Nizozemska s 8,26%, Norveška 8,1%, te u druge zemlje u manjim postocima. Prednost poljske brodogradnje je što mogu isporučit plovila iste kvalitete kao i druge zemlje EU s nižom cijenom oko 20 pa i do 35 posto u odnosu na usporedive talijanske brodice.

Kako stoji Hrvatska usporedno s Poljskom?

Hrvatska je prije svega manja država, s 5 i pol puta manjom površinom, te 9,7 puta manje stanovnika ali nemjerljivo većom i za plovidbu privlačnijom obalom. Svejedno, domaća mala brodogradnja bila je na dobrom putu na prelasku milenija, sve do dolaska svjetske gospodarske krize 2008. / 2009. godine. Mala brodogradnja već je bila pod velikim pritiskom pada tržišta i banaka zbog investicija, a država je zadala zadnji udarac uvođenjem enormno visokih trošarina u ljeto 2009. godine. Zloglasne trošarine ukinute su 2012. godine, no do tada je šteta već učinjena. Prije trošarina u Hrvatskoj je bilo oko 150 brodograditelja, a preživjelo ih je 35.

U međuvremenu su i neki od njih krahirali, a pojavilo se svega nekoliko novih brodograditeljskih imena, uglavnom vrlo malih brodogradilišta.

Posljednjih je godina situacija nešto povoljnija, no i dalje malog kvantiteta. Brodograditelji opečeni iskustvom od prije 15 godina s velikim oprezom tapkaju prema naprijed. Razlika između poljske i hrvatske brodogradnje je velika, na više razina. Prije svega, u Hrvatskoj su brodograditelji uglavnom malog kapaciteta u obiteljskom vlasništvu, dok je u Poljskoj mala brodogradnja dobrim dijelom industrijska.

Male brodograditelje unazadio je u to vrijeme i zakon prema kojemu je tvrtkama maksimalno ograničena kupnja plovila, osim za gospodarske svrhe. 

Ilustracjia – hrvatska brodogradnja / Salona Yachts 39 tijekom testiranja za More Magazin

Hrvatska brodogradnja je kvalitetna ali ne i kvantitativna

Nadalje, u Hrvatskoj su gotovo sva brodogradilišta okrenuta vlastitim brendovima brodica i jahti. Izuzetak su Rand Boats, brodogradilište u stranom vlasništvu, s proizvodnjom u Hrvatskoj koje je u međuvremenu završilo u problemima, ZAR Formenti s djelomičnom proizvodnjom u Hrvatskoj, te Makai Yachts motorni katamarani koji se grade u pogonima AD Brodovi (Salona Yachts). Uz spomenutu Salonu, među većim brodograditeljima su Agena Marin, Adriana Yachts, Colnago, Kufner Yachts, More Yachts, Brodogradnja Pičuljan, Leidi, Grginić, Pearl Yachts, Terra Nauta, a tu su i manja brodogradilišta poput Adria Yachts, Arba Barracuda, Bura Boats, Boat Lab, Monachus Yachts, Škver Kuštera i drugi.

Ilustracija hrvatska brodogradnja / Agena Marin gradi specijalne brodice – polupodmornice i efikasne katamarane za prijevoz putnika / Facebook Agena Marin

Da prilike za proizvodnju općenito u Hrvatskoj nisu kompetitivne vidljivo je i u drugim industrijama. Domaća mala brodogradnja se uglavnom svodi na tvrtke koje grade mali broj kvalitetnih plovila, specijalizirane brodice ili male serije. Ne gradi se na industrijskoj razini usporedivo s Francuskom, Italijom, Njemačkom, Poljskom, Portugalom i Švedskom.

Tu je i problem radne snage koje prije svega nema, a cijena rada je relativno visoka. Zbog općenito manje brodogradnje usporedno s Poljskom, lanac opskrbe je ograničen. Iako je hrvatska jedna od najpopularnijih nautičkih destinacija u svijetu, te važno tržište brodica i jahti, većina brodica i jahti je iz uvoza. Omjer domaćih i stranih brodogradnji vezanih u komunalnim lukama i marinama se s vremenom dodatno povećava u korist stranih. U hrvatske marine masovno pristižu novi i skupi strani primjerci brodova, a stari i jeftiniji se prodaju domaćim nautičarima koji se vežu u komunalnim lukama.

PREPORUČAMO

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

Metstrade 2025: ekspanzija i osvježeni identitet

NAJNOVIJE

SP za klasu ILCA 7: Filip Jurišić spreman za najvažniju regatu sezone

11.05.2025

Božidar Vukičević: Foto kroničar jadranskog podmorja  

10.05.2025

Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

09.05.2025

Članovi UPA Rostrum čiste podmorje ispred plaže Bačvice

09.05.2025

U luci Lovište akcija čišćenja podmorja u spomen na kornjaču Kono

08.05.2025

Mini Globe Race: Samci uživaju u tropskome raju otoka Hiva Oa

07.05.2025

U Biogradu otvorena suha marina Pauman

06.05.2025

Počelo izvlačenje 56-metarske jahte Bayesian potonule kod Palerma

06.05.2025

Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

Facebook Instagram
  • Pretplata
  • Impressum
  • Kontakt
  • EU Projekti
  • Sailing in Croatia
© 2025 Morski vodiči

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.