U Trogiru je danas počelo Otvoreno Prvenstvo Hrvatske u klasi Melges 24 na kojemu će snage odmjeriti rekordnih 27 posada iz Hrvatske, Italije, Mađarske i Velike Britanije.
Na regati nastupa kompletna hrvatska Melges flota, a u Trogir je među ostalima došao i Michele Paoletti sa svojom posadom na Strambapapi. U Trogiru ćemo tako ovoga vikenda pratiti vrhunsko jedrenje, no Melges 24 Prvenstvo Hrvatske bit će zanimljivo i zbog jedne revolucionarne tehnološke inovacije koju ćemo prvi puta imati prilike vidjeti na našim regatnim poljima. Naime, regatni odbor na ovom će natjecanju prvi puta koristiti „pametne“ električne bove, odnosno bove opremljene elektromotorom i GPS-om, koje ne treba potapati i kojima se upravlja preko tableta. Pametne bove novost su u svijetu jedrenja: nedavno su se počele koristiti na regatama America’s Cupa i Sail GP-a, a klasične bove zamijenile su i na ovogodišnjem Svjetskom prvenstvu za sve olimpijske klase u Haagu.
Najzaslužniji za dolazak pametnih bova u Hrvatsku je naš trofejni jedriličar Filip Jurišić, koji je u partnerstvu s Vasilijem Žbogarom počeo surađivati s tvrtkom Smartmark, vodećim svjetskim proizvođačem te inovativne opreme koja je već postala standard na svim značajnijim svjetskim regatama. Pametne električne bove detaljnije ćemo predstaviti u prosinačkom broju našega magazina, a s Jurišićem smo sada popričali o tome kako je uopće došao na ideju dovesti ih u Hrvatsku.
– Kako dosta putujem vani i sudjelujem na regatama širom svijeta, imao sam prilike vidjeti te bove na prvim natjecanjima na kojima su se pojavile još u fazi testiranja. Odmah su me oduševile i palo mi je na pamet kako bi sjajno bilo kada bi te bove imali na regatama u Hrvatskoj. Razvijanjem klase Melges razmišljali smo kako podignuti nivo organizacije tih regata i pametne električne bove učinile su mi se kao odlično rješenje. S vremenom su se pametne bove razvijale, a na tržištu su se profilirale dvije tvrtke koje se time ozbiljno bave, jedna je Američka, a druga, s kojom smo ostvarili suradnju, Njemačko/ Slovenska. Radi se o tvrtki Smartmark, a mi smo procijenili da su njihove bove najpouzdanije. U početku se događalo da bove odlaze s pozicije, bilo je i drugih tehničkih problema, no tvrtka Smartmark uspjela je sve to riješiti i ponuditi pouzdane bove, na koje organizatori regata mogu računati da će obaviti posao. Pritom je ključno da tim bovama može upravljati samo jedan čovjek s tabletom, tijekom cijelog dana i po svim vremenskim uvjetima – kazao je Jurišić.
Prvi test pametnih bova bit će na Melges regati u Trogiru, a već je preliminarno dogovoreno da će se koristiti na svim regatama CRO Melges Cupa sljedeće godine te na svim regatama koje organizira JK Mornar.
– U ovom prvom periodu cilj nam je kroz regate klase Melges 24 te kroz neke regate malih klasa pokazati da je upotreba Smartmark bova puno praktičnija i ekonomičnija od korištenja klasičnih bova te nakon toga ponuditi naše bove organizatorima drugih regata. Pametne bove puno su ekološkije od klasičnih, a uz to garantiraju solidan nivo regate. Naime, danas smo došli u situaciju da prosječan klub u Hrvatskoj ne može naći dovoljno volontera koji će biti dovoljno stručni i na raspolaganju dva dana da razmještaju bove po regatnom polju. S ovim bovama to će se riješiti, jer njima praktički tijekom cijele regate upravlja samo jedan čovjek. Marko Mišura je naš vanjski suradnik koji će voditi logistiku oko bovi, prošao je obuku s proizvođačem i sada je kvalificiran za taj posao.

Pametne bove opremljene su motorom s kojim se autonomno mogu kretati brzinom do tri čvora. Ako je veliki val, idu malo sporije, ali imaju dovoljnu snagu kretati se i po teškim uvjetima na moru. Kada su na moru baš ekstremni uvjeti, pametne bove mogu se zakačiti za gumenjak te ih se tako može premještati i većim brzinama. Jurišić i Žbogar vjeruju da će klubovi i organizatori regata brzo uvidjeti prednost pametnih bova te da ćemo ih već sljedeće godine moći redovito gledati na našim regatnim poljima.
– Pametne bove vrlo su praktične za regate svih formata. Kada regatni odbor dođe na željenu poziciju i odluči formirati regatno polje, to se s pametnim bovama može izvesti za 20 minuta. Tu govorim o klasičnim regatnim poljima za male klase ili primjerice Melgese. U Hrvatskoj je također prilično razvijen regatni čarter turizam, kada klijenti iznajme flotu od 10 ili 20 brodova od čarter tvrtke, a ta tvrtka pritom nudi i logistiku za organizaciju regate. Namjeravamo se s pametnim bovama obratiti i toj klijenteli.