Nielsa Jeppesena poznam već dobrih petnaestak godina, a bit će tomu skoro trinaest da smo razgovarali za More. Sretali smo se od tada redovito, obično na nautičkim sajmovima i uvijek imali o čemu pričati. Strasan jedriličar, projektant i projekt menadžer nekoliko desetaka rasnih jedrilica, utemeljitelj brodogradilišta, njegov suvlasnik i operativni direktor. Pripadnik je onog sloja renesansnih tipova koje polako, ali sigurno u globaliziranoj industriji, a takvom postaje i nautička, zamjenjuju menadžeri koji se bave samo svojim segmentom posla. Baš zato je idealan sugovornik kad su u pitanju trendovi, inovacije i to kakve će se jedrilice graditi u budućnosti. U doba kad kod sve većeg broja brodogradilišta kriteriji postaju podobnost njihovih jedrilica za čarter kod Jeppesenovih projekata i dalje je u centru pažnje ostalo jedrenje i vlasnik jedrilice bez razlike zanima li ga više sudjelovanje u regatama krstaša ili krstarenje. Istodobno, projekt X-Yachtsa u 36 godina koliko postoji, postao je jedan od simbola skandinavskog dizajna. Kad sam ga krajem prošlog mjeseca sreo na Bootu priča je krenula sama od sebe, a onda se pretvorila u razgovor za More.
U doba kad smo se upoznali, kad su u pitanju jedrilice, vladala je potpuno druga situacija u usporedbi s današnjom. Većina kupaca jedrilica ne samo X-Yachtsa već i brojnih drugih brendova bili su privatni klijenti, ljudi koji su znali jedriti, koji su dolazili uglavnom iz više srednje klase. Krstarili su i sudjelovali u regatama. To su bili kupci X-Yachtsa, Dehlera ili Grand Soleila ili sportskijih linija velikih brodogradilišta poput Firsta kod Beneteaua.
Da bi odgovorio zahtjevima tržišta i opstao na njemu X-Yachts je proširio ponudu i uveo mnoge inovacije.
Sredinom prošlog desetljeća još uvijek smo razvijali svoju seriju performance-cruiser jedrilica. Prvi je bio X-43, zatim su došli X-46, X-50, X-37 i X-55. S tom serijom brodova bili smo vrlo uspješni sve do 2007. godine i prodali smo više-manje onoliko brodova koliko smo mogli izgraditi. Ali u to vrijeme dolazilo nam je sve više i više ljudi koji su izrazili želju za brodovima više orijentiranima krstarenju, zbog čega smo 2008. godine razvili Xc45, kao prvi u seriji brodova namijenjenih krstarenju. Slovo „c“ koje smo dodali imenu X označava krstarenje. Sljedećih pet godina razvijali smo taj tip brodova, među kojima su Xc45, Xc42 i Xc50. Kada je došlo vrijeme za razvoj nove generacije performance-cruisera koji će zamijeniti X-43, X-46 i slične brodove, zastupnici su nam ukazali na to da naši novi performance-cruiseri moraju biti radikalniji od starih, upravo zbog postojanja Xc serije. Jedini način na koji smo mogli poboljšati njihove performanse bio je da njihovu gradnju podignemo na još višu tehnološku razinu. Kako smo tehnologiju izrade trupa i palube dizali na višu razinu oni su postajali lakši pa smo više težine mogli staviti u kobilicu. Proporcionalno s težinom kobilice mogli smo povećavati površinu jedara, zbog čega bi ti brodovi u konačnici bili brži i po jakom i po slabom vjetru. Zbog toga smo 2010. ili 2011. godine odlučili krenuti u tom smjeru.
Ostatak intervjua u Moru