Preko 160 prijavljenih modela iz 25 zemalja. Uz postojeće brodove, nagrađeni su i koncepti, a nakon glasovanja pobjednike su izabrali stručnjaci
Nagrada za najbolja električna plovila dobila je ime prema Gustaveu Trouvéu. Francuski izumitelj je 1874. unaprjeđivao svoj elektromotor za pogon prototipa vlastite brodice Le Telephone na rijeci Seine i da bi lakše radio na svom motoru, nehotice je izmislio izvanbrodski pogon.
Ove godine na natjecanje je prijavljeno preko 160 plovila iz 25 zemalja svih kontinenata osim Antarktike, te nastavljaju ostavštinu Gustavea. Natjecanje je pokrenuo prvi specijalizirani online magazin za elektropogon Plugboats, a neke od pobjedničkih plovila imali smo prilike testirati i o kojima smo pisali u Moru.
Izbor je ove godine pao i na koncepata i dizajna plovila koji su daleko od realnosti. Naime dobar dio rekreativnih plovila izgledaju kao laboratorijski prototip, bez ikakve estetske vrijednosti, što je jedan od ključnih faktora uživanja u rekreativnoj plovidbi.
Axopar 25 Electric – Serijska električna plovila do 8 m
Žiri je svoju odluku objasnio time što je Axopar 25 stabilan i udoban i u zahtjevnijim uvjetima zahvaljujući dobrom dizajnu trupa i mogućnosti plovidbe između 20 i 25 čvorova, što ne mogu sve električne brodice. Dodatno, ističu efikasnost trupa koje omogućava produljenje dometa i postizanje veće brzine od usporednih brodica s konvencionalnim dizajnom trupa. Ipak valja naglasiti kako je ovo isti trup Axopara kao i kod onog s benzinskim izvanbrodskim motorom, te da je kod električnog, riječ o suradnji finskog brodogradilišta s norveškim proizvođačem elektropogona za brodice Evoy.
Nero 777 Evolution – Koncept / Električna plovila u razvoju do 8 m
Nero Yachts razvija luksuzno opremljenu malu brodicu koja kombinira karakteristike kao što su brzina i udobnost, te obiluje kičem. Nero 777 Evolution je pomalo svestrana brodica koja bi htjela biti sve i utjeloviti što je moguće više toga unutar 8 metara, a takvi se projekti do sad nisu pokazali uspješnima. Ova „luksuzna“ brodica za vikend plovidbu zamišljena je kao brzi gliser s elektropogonom, građena od skupljih materijala, s mnoštvom detalja, naglašenim tonovima boja, rasklopnim balkonima u krmenom dijelu, kičastim dizajnerskim potezima.
Zen 50 – Serijska plovila preko 8 m
Španjolska tvrtka Zen Yachts s modelom Zen 50 razvija električni katamaran koji djeluje kao uspješno plovilo, ali s potpuno zanemarenom estetikom. Španjolci tvrde da ima njihov projekt predviđa najveću površinu solara u odnosu na težinu plovila do sad, a osim toga koristi i tehnologiju jedra OceanWings32 koju je razvila tvrtka Ayro inicijalno za Team Oracle, tijekom America’s Cupa 2010. godine u Valenciji. Zahvaljujući golemim površinama solarnih panela i kockastom obliku plovila, nemoguće je ne zapitati se kako bi se ovakav brod ponašao u nevremenu. ZEN 50 je dizajnirana za gradnju od ultra laganog karbonskog kompozitnog sendviča s Corecell pjenom, po uzoru na regatne jedrilice.
Soel Senses 62 – Koncept / Električno plovilo razvoju preko 8 m
Nizozemski Soel Yachts ima vjerojatno najkompleksniji projekt u ovogodišnjem izboru Gussiess, s dotjeranim dizajnom luksuznog motornog katamarana. Osnova Soel Senses 62 je velika površina solarnih panela postavljenih na krovu hrad topa i krovu salona koji omogućavaju snažnu dopunu električnom energijom iz obnovljivih izvora. Ipak, praksa je pokazala da ovakve, velike jahte imaju vrlo mali domet plovidbe na čistu struju, te za svaku ozbiljniju plovidbu zahtijevaju ekstenzivnu upotrebu generatora. Soel Yachts nudi veliku zapreminu baterijskih sklopova koje dnevno putem solara mogu spremiti do 120 kWh energije. Ipak, u standardu nude generator od 60 kW i 2×100 kW elektromotore, te u opciji generator od 100 kW s elektromotorima 2×200 kW, te dizelski tank od 1000 ili 2000 litara. Prednost je dugotrajna neovisnost o fosilnim gorivima tijekom sidrenja.
Fareast 42C – Jedrilica s elektropogonom
Kinesko brodogradilište Fareast Boats je u travnju 2023. najavilo novi model Fareast 42C, prva kineska serijska katamaranska jedrilica s elektropogonom. Far East je brodogradilište poznato po gradnji sportskih i rekreativnih brodica po vrlo konkurentnim cijenama, a njihova Fareast 42C je konceptom i dizajnom konkurentna europskim i američkim brodograditeljima. Odlučili su se za integrirani elektropogon popularnog kineskog proizvođača ePropulsion koji u mnogočemu prednjači kada je u pitanju tehnologija elektropogona za brodice. Sustav uključuje hidrogeneriranje tijekom jedrenja, vjetrogeneratore, te solarne panele. Najprimamljivija stavka je mogućnost plovidbe samo na struju i do 20 sati brzinom od 5 čvorova korištenjem baterijskog sklopa kapaciteta 188.41 kWh. Još zanimljivija je najava brodogradilišta da će Fareast 42C moći ploviti brzinom od 8 čvorova gotovo 12 sati, što je dovoljno za gotovo 100 nautičkih milja.
Tideman RBB 700 OB – Električne radne brodice
Nizozemsko brodogradilište Tideman Boats grade specijalizirano radne brodice od polietilena koje se mogu u potpunosti reciklirati. Od sada nude i brodicu opremljenu Evoy 120+ hp Breeze izvanbrodskim elektromotorom. Maksimalna brzina brodice je 35 čvorova, a brodogradilište navodi da njihove brodice zahtijevaju minimalno održavanje, gotovo su neuništive, nepotopive i ne trebaju antivegetativni premaz. RBB 700 s mogućnosti recikliranja i pogonom bez štetne emisije spada među rijetke modele na tržištu koji se s pravom mogu isticati održivosti.
Ferry 2306 E3 ‘Bryggen‘ – Električni komercijalni brodovi za prijevoz putnika (u funkciji)
Brod je u funkciji u Kopenhagenu u Danskoj, a gradilo ga je nizozemsko brodogradilište Damen u suradnji s Arriva Denmark i Echandia Sweden. Bryggen je u funkciji od prošle godine, a do kraja projekta očekuje se i isporuka ostala 4 primjerka. Imaju mogućnost brzog punjenja, što znači da se prilikom svakog stupanja u kontakt s kopnom, spajaju na mrežu i pune, te zahtijevaju minimalno održavanje. Svaki od brodova iz buduće električne flote bit će opremljen i dizelskim motorima, za slučaj da dođe do problema s opskrbom struje ili baterijama. Kada budu isporučeni svi, predviđeno je smanjenje emisija NOx plinova gradske transportne mreže Kopenhagena za 2,5 posto, emisija CO2 za 10 posto i PM čestica za 66 posto.
Artemis EF-24 – Električna komercijalna plovila za prijevoz putnika (u razvoju)
EF-24 putnički hidrokrilni trajekt projektiran je kao ekonomični javni prijevoz bez efekta zagađivanja zraka u Belfastu, u Irskoj, s ciljem smanjenja prometnih čepova i gradske buke. Tvorci najavljuju da će ovo biti prijelomno rješenje za probleme multimodalnog transporta u urbanim zonama diljem svijeta. Uzlijetanje na hidrokrila predviđaju na 18 čvorova brzine, s maksimalnom brzinom 38 čvorova, a EF-24 imat će domet od 115 nautičkih milja krstarećom brzinom od 25 čvorova.