Nema ozbiljne proizvodnje danas ako u nju nije inkorporiran vrhunski dizajn. Talijani su to pokazali svime što rade pa i jahtama koje grade. Kad se upitamo jesmo li sposobni za nešto slično obično se počne nabrajati kako nemamo tradiciju poput njih, kako su stoljeća posvećena umjetnosti rodila vrsne dizajnere snažno povezane s obrtništvom, industrijom pa i gradnjom jahti. Sve je to točno, ali nekoliko recentnih primjera pokazuje da se i kod nas može stvoriti prepoznatljivo dizajnirani namještaj. A kad ga imamo onda bismo ga mogli uporabiti ili prilagoditi prilikom opremanja jahti ili u različitim morskim okruženjima.

Hrvatski dizajn naglašeno je minimalistički, povijesno određen funkcionalnošću, upotrebom tradicionalnih tehnika i prirodnih materijala. Imao je on i povremenih vrhunskih proplamsaja. Dovoljno je spomenuti Bernarda Bernardija i njegovu čuvenu Bernardi fotelju ili Vjenceslava Richtera i njegov modularni namještaj da se razumije potencijal tih velikana. Manjkala je samo spona s masovnom potražnjom za takvim produktima. Okolnosti se ipak mijenjaju. Posljednjih desetak godina nove generacije dizajnera stvaraju svjetski prepoznatljive, inovativne proizvode i shvaćaju važnost dizajna za povećanje konkurentnosti na tržištu.

I Marina Hramina je u svoje prostore inkorporirala stolice i sofu koje je izradila Prostoria

Presudan doprinos razvoju moderne hrvatske dizajnerske scene i najbolji primjer da je samo nebo granica kad se spoje dobar dizajn i poduzetništvo je Prostoria. Jedan je to od najistaknutijih hrvatskih brendova u području proizvodnje dizajniranog namještaja. Osnovana 2011. godine, vrlo uspješno ušla je i etablirala se na međunarodnom tržištu kao brend koji se prepoznaje po autorskom dizajnu i visokoj kvaliteti. Od samog početka Prostoria je gradila identitet u suradnji s vrhunskim dizajnerima, ponajviše lokalnim autorima, ali i s nekoliko međunarodnih imena. Prostoria nije samo proizvođač namještaja, već i stvaratelj proizvoda koji spajaju funkcionalnost, estetiku i kulturološke vrijednosti i to u premium segmentu. Fokusirani na održivost, lokalne materijale i inovaciju u dizajnu sve proizvode u Hrvatskoj. A više od 60% proizvodnje odlazi u izvoz. Najviše u Europu i Sjevernu Ameriku. Redoviti su izlagači na Salone del Mobile u Milanu, najvažnijem sajmu namještaja na svijetu, a njihove prezentacije ističu se vrhunskim postavom. Za svoje produkte dobili su brojne prestižne nagrade poput Red Dot Awarda, a njihov namještaj često se koristi u hotelima, uredima, javnim prostorima ili privatnim stanovima i rezidencijama. Opremili su i marine Mitan i Hramina, a njihov namještaj je i u jednoj velikoj jahti.

Cjelovita obnova ove velike jahte osmišljena je i izvedena u Hrvatskoj

Prostoria i Tonet u Superphantomu

Premda je gradnja velikih jahti u nas uglavnom izoliran slučaj, i to se događalo. Sjećamo se Dat Helje, Joy Me, Maripose, Avangarda, a tu je i barem trideset mini kruzera i desetak jahti namijenjenih čarteru. Sve su to brodovi dužine između 30 i 50 metara prikladni da im se u interijerima nađe hrvatski dizajnerski namještaj. Baš kako Talijani upotrebljavaju svoj.

Možda će nedavna obnova 26-metarske jahte u kojoj su u salonu lay out sofe Prostorie potaknuti i druge da slijede taj primjer. Ali, kako je kod naših prekojadranskih susjeda dizajn dio svakodnevnice, tako je i ovaj odabir domaćeg dizajnerskog namještaja za jahtu izraz važnosti koju dizajn ima u životu njenog vlasnika. A osobito mid-century modern čije korifeje poput Finna Juhla, Charlesa i Ray Eames osobito cijeni.

Kad je investirao u jahtu za čarter i njen odabir i kasnije preinake, koliko god je to moguće, nosili su pečat tog stava. Vintage jahtu Superphantom 85 građenu u Viareggiu 1995. godine u brodogradilištu Italversil odabrao je baš zbog klasičnog, bezvremenskog dizajna i solidnosti izrade karakteristične za taj brand. Brod je potpuno obnovljen u trogirskom Adria Docksu i nanovo obojen. Salon je u hrastu s foteljama Prostoria i Tonetovim stolicama. Mali korak ali dobar pokazatelj smjera kuda bi i drugi mogli ići.

Jedna lasta ne čini proljeće ma koliko letjela. Nove generacije hrvatskih dizajnera i njihova suradnja s tvrtkama koje se bave proizvodnjom dizajniranog namještaja, rasvjetnih tijela, posteljine i drugih predmeta koje upotrebljavamo u prostorima u kojima boravimo rezultirala je zanimljivim i modernim rješenjima. Mnoga od njih mogla bi naći primjenu u jahtama ili u prostorima povezanim s nautikom.

Grupa

Funkcionalnost, raznolikost i agilnost temeljna su načela prepoznatljivog dizajnerskog izričaja koji primjenjuje Grupa. Isprva dizajnerski studio poznat po projektima iz područja produkt dizajna i uređenja interijera, zakoračili su u proizvodnju lansirajući vlastitu liniju rasvjetnih tijela koja objedinjuju njihovu dizajnersku filozofiju, nasljeđe i tradiciju ručne izrade koju njeguje lokalno obrtništvo. Igram prijenosnu stolnu lampu možemo zamisliti u kokpitu broda usidrenog na Lastovnjacima.

Metoda

Mladi brend namještaja razvio se u okviru 70-godišnje tradicije izrade hrastovog namještaja u požeškom Spin Valisu. Proizvode od masivnog drveta transformiraju različitim površinskim obradama, počev od prirodnih tonova do raznolike palete boja. Visoko su održivi, a dizajniraju ih vodeći hrvatski dizajnerski studiji: Regular Company, Neisako, Numen/For Use i drugi. Kolekciju Potka lako je zamisliti negdje uz more ili na jahti.

Nunc

Korijeni su im u namještaju od punog drva i drvnih ploča Ancona Grupe, koji povezuje tradicionalnu stolarsku izradu sa sofisticiranom industrijskom proizvodnjom. Dizajnerski jezik Nunca oblikovan je spajanjem raznolikih kultura prisutnih u nasljeđu regije – od srednjoeuropske i mediteranske kulturne baštine pa sve do elemenata osmanske tradicije. Dika je suvremena verzija tradicionalne fotelje iz polovice prošlog stoljeća primjerena svakom prostoru ugode.

NAPISALI Teo Marević i Braslav Karlić

SNIMKE Arhiva Sanlorenzo