Trumpov trgovinski rat zadao je udarac europskoj brodogradnji, naročito onima kojima je SAD važno tržište
Dio je europskih brodogradilišta sa stabilnom proizvodnjom do nedavno bilo u stalnoj potrazi za novim radnicima. Jedno od takvih je i Hallberg-Rassy, najveće švedsko brodogradilište jedrilica i jedan od omiljenih brendova takozvanih bluewater krstaša u svijetu.
Dok se predstavnici industrije s obje strane Atlantika bore za izuzeće brodogradnje iz trgovinskog rata, proizvodnja je na udaru. Jedno od njih je i dobrostojeće švedsko brodogradilište Hallberg-Rassy, koje je do uvođenja carina proizvodilo punim kapacitetom. Sada je prisiljeno smanjiti proizvodnju na 62 posto. To znači i značajno smanjenje broja radnika, njih 35, zaključeno je prošlog tjedna nakon pregovorima između uprave brodogradilišta i predstavnika radnika.
Velika doza neizvjesnosti među proizvođačima

Trumpovih 34 posto carina odgođeno je na 90 dana i do tad se primjenjuje 10 posto. Međutim tromjesečno odgađanje neće promijeniti ono što slijedi. A uz same carine, tu je i velika doza neizvjesnosti među proizvođačima.
Direktor Magnus Rassy navodi kombinaciju američkih carina, inflaciju i slabost američkog dolara. „Carine predsjednika Trumpa i nas jako pogađaju, jer SAD su naše najveće jedinstveno tržište. Njegove carine paraliziraju tržište, ne samo nas, nego sve koji izvoze u SAD, a to ima posljedice na cijeli svijet. Za američkog kupca Hallberg-Rassy jedrilice to znači porast cijene od 34 posto ako će se brod isporučiti u SAD,“ izjavio je Magnus Rassy za švedski list ST-Tidningen.

U 80 godina proizvodnje, imaju iskustva sa svjetskim krizama
Unatoč otkazima, Magnus Rassy je oprezan ali optimističan glede budućnosti njegove tvrtke. Nemaju dugovanja, imaju niske fiksne troškove i puno godina iskustva prilagođavanja na promjene na tržištu. „Najava otpuštanja predstavlja upozorenje što bi se moglo dogoditi, ali ne znači nužno da će se ostvariti. Uvijek postoji nada da će predsjednik SAD-a, Donald Trump, revidirati svoja stajališta.“
Komentirao je kako je tvrtka u svojih 80 godina postojanja imala iskustva s otpuštanjima. “Početkom financijske krize 2009. brodogradilište je imalo 300 zaposlenih, a do 2013. u četiri navrata otkaza, taj se broj smanjio za preko 100 radnika.“

Ta se situacija ne odnosi isto na sva europska brodogradilišta. Brodogradilišta poput Bavaria Yachts i Hanse Yachts koji ipak većinom prodaju u Europi manje osjećaju Trumpove carine od Hallberg-Rassyja koji imaju značajan izvoz u SAD.