Pravilnici su prvenstveno uvedeni zbog velikog broja britanskih plovila, no odnosi se na sve treće zemlje
Grčka i Francuska, svaka zemlja zasebno pojednostavila je ulazak plovila pod zastavom trećih zemalja pomorskim putem, te njihov boravak i izlazak. Na ovaj potez zemlje su se prvenstveno odlučile zbog britanskih brodica i jahti koje masovno plove između Mediterana i matične zemlje. Nakon Brexita, Velika Britanija je za Schengenski prostor i EU treća zemlja. Stoga plovila koja dolaze u prostor Schengena moraju prolaziti graničnu i carinsku kontrolu.
Budući da je broj Britanskih nautičara velik, Grčka i Francuska odlučile su se poduzeti nešto po pitanju smanjenja administrativnog pritiska na ulazak i izlazak iz zemlje, pojednostavljenjem administrativnog procesa. Pojednostavljeni procesi prvenstveno su uvedeni zbog britanskih brodica i jahti, no odnose se na sve treće zemlje.
Dokumenti ih čekaju u jednoj od 53 marina i luka
Kako bi smanjila navalu na granične prijelaze i pojednostavila carinsku proceduru, Francuska je uvela mogućnost da mala plovila i jahte koje dolaze izvan šengenskog i EU prostora, umjesto nekoliko glavnih pomorskih prijelaza, uvedu takozvane „Points de Passage Frontaliers (PPF).“ Radi se o ukupno 53 mjesta, najpopularnijih marina i luka raspoređenih duž mediteranske i atlantske obale.
Od 1. srpnja, svoj dolazak ili odlazak skiperi plovila trećih zemalja moraju prethodno najaviti emailom. Dokumentaciju zatim obrađuje lokalna policija i predaje ih PPF-u, gdje potom skiper preuzima dokumente s pečatom. Detaljnije o procesu na stranicama Cruisers Association. Ishodovanjem tog dokumenta nije potrebna nikakva provjera broda ili posade.
Ako je plaćen porez u EU, proces je jednostavniji
Grčka je također uvela promjene koje su na snazi od 24. svibnja za male brodice i jahte koji ulaze u zemlju. Nakon Brexita, sva su britanska plovila (kao i ona ostalih trećih zemalja) morale prijavljivati svoj boravak na svim kontrolnim točkama. Sada je to pojednostavljeno. Brodice i jahte iz trećih zemalja koje mogu dokazati da imaju plaćen PDV u EU (uključujući i britanska plovila prije Brexita) moraju po dolasku u Grčku priložiti „Transit Log“ na carini, nakon toga dobivaju status „Log of Unlimited duration (UTL),“ te se više ne moraju prijavljivati na kontrolnim točkama u svakoj luci u koji pristaju.
Brodice i jahte koje ne mogu dokazati plaćeni EU PDV, dobit će „Transit log“ status u trajanju od 18 mjeseci, te će biti obvezne prijaviti svoj odlazak iz zemlje.
U Hrvatskoj nema obaveznih kontrolnih točaka
Podsjećamo Hrvatska je ulaskom u Schengenski prostor smanjila broj pomorskih graničnih prijelaza iz opravdanih razloga. Jednom kada plovilo iz treće zemlje prođe graničnu i carinsku kontrolu, više nije obavezno prijavljivati se na kontrolnim točkama, kao što je slučaj u Grčkoj.
Međutim i dalje postoji velik broj brodica i jahti iz Velike Britanije i SAD-a koje uplovljavaju u Jadran. S obzirom na to da postoji mogućnost pojednostavljenja administrativnog procesa, ne postoji razlog zašto i Hrvatska to ne bi učinila.
Navedene promjene pravilnika u Francuskoj i Grčkoj uvedene su nakon intenzivnog lobiranja britanskog udruženja Cruising Association. Kako neslužbeno doznajemo, Hrvatskoj još nije upućen takav zahtjev.