Gospodin Izvanbrodski
Rekordni godišnji porast broja prodanih izvanbrodskih motora u SAD-u, ali nismo ni mi za bacit’
Trend izvanbrodskih motora događa se u valovima već desetljećima. Okolnosti pandemije dodatno su ubrzale rast prodaje. Barem tako kazuju rekordni podaci iz SAD-a, gdje je 2020. prodano 18 posto više izvanbrodskih motora nego 2019. godine koja je bila druga najbolja unazad 12 godina.
Vijest o 18-postotnom rastu prema podacima američkog udruženja National Marine Manufacturers Association iznenadila je i najveće optimiste. Rast kompletne nautičke industrije, osim u SAD-u, bilježi se i u Kanadi, Velikoj Britaniji i Australiji, redom velikim nautičkim tržištima s domaćim konzumentima. Sva ta tržišta iskusila su blagodati “staycationa” zbog okolnosti pandemije.
Porast u SAD-u odnosi se na motore čitavog raspona snage, između 6 i 38 posto, ovisno o segmentima. Najveći rast je u segmentu slabije snage motora, do oko 30 konjskih snaga, na što otpada oko 25 posto ili oko 82 tisuće prodanih izvanbrodskih motora u pandemijskoj godini.
Prodaja izvanbrodskih motora je u korelaciji s 12-postotnim godišnjim rastom prodaje novih plovila u SAD-u 2020. godine, nešto više od 310 tisuća. Od toga, u segmentu jet-skija bilježi se porast od 8 posto prodaje, odnosno 82 tisuće komada, zatim 20 posto porasta prodaje malih glisera, tzv. wake boats čija popularnost raste i prodano je ukupno 13 tisuća novih plovila. Najveći rast zabilježen je u segmentu laganih čamaca za ribolov koji čine polovicu ukupnog porasta među motornim plovilima, a unutar segmenta rasli su 12 posto, s oko 143 tisuće prodanih plovila.
Najviše veseli rast broja vlasnika prvih plovila, od kojih će s vremenom dobar dio njih odustati, no dio će ipak ostati u nautičkoj zajednici. Iz priloženih podataka vidljivo je da se u velikom dijelu radi o plovilima s izvanbrodskim pogonom.
Nismo ni mi za bacit
Tržište EU je šaroliko i nedovoljno povezano, a podaci koji se prate su neujednačeni i teško usporedivi, pa ne kazuju preciznu sliku poput tržišta SAD-a. No postoje pokazatelji koji mogu ukazati da se trendovi izvanbrodskih motora preslikavaju i na naš kontinent. Uostalom, navikli smo već da sve što je u Americi trend, kroz dvije do tri godine postane trend u Europi i u ostatku svijeta.
U komunikaciji sa zastupnicima raširenih brendova u Hrvatskoj saznali smo što im je zajedničko, a što različito. Segment koji dominira na hrvatskom tržištu odnosi se na male izvanbrodske motore do 30 konjskih snaga. Dva su razloga za to. (…) Više pročitajte u 259. broju Mora.
Piše: Teo Marević