Između Ligurskog mora i ispod kamenoloma Carrare, ovih se dana predstavljaju nove tehnologije brodogradnje, diskutira o budućnost yachtinga a nautičke tvrtke sklapaju nove poslove
Predstavnici nautičkih kompanija iz cijelog svijeta okupili su se u talijanskom gradiću Forte dei Marmi iz kojeg puca pogled na pučinske valove Ligurskog mora dok se nad njim uzdiže kamenolom koji stremi prema vrhu planine iz kojeg se tisućljećima bere cijenjeni mramor Carrara. U njemu su isklesani neki od najpoznatijih kipova u povijesti.
Uz kiparstvo, taj se kamen koristi i u popločenju luksuznih interijera, bilo na podu salona kakve vile ili luksuzne jahte, u izradi ukrasnih predmeta ili skupocjenih umivaonika. Cijelo ovo područje poznato je i po gradnji luksuznih jahti, pa ne čudi da se na ovom mjestu s godinama razvila industrija usmjerena na razvoj materijala, počevši s kamenom a potom u kombinaciji s brodogradilištima i drugim srodnim industrijama u proizvodnju širokog spektra materijala za gradnju, umjetnost i brodogradnju.
Mi se nalazimo na 21. sajmu Seatec, B2B događaju posvećenom prvenstveno nautičkoj industriji i srodnim granama. Kao i većina drugih sajmova, korona je uništila nekad uhodanu priču, pa se posljednje dvije godine sajam održava u pet puta manjem opsegu nego inače. Došli smo na poziv ITA-e, talijanskog instituta za vanjsku trgovinu, odjela Veleposlanstva Italije u Hrvatskoj. Oni su u Italiju poveli i delegaciju hrvatskih tvrtki. Nažalost nisu svi mogli doći, jer je zbog štrajka jedne od najvećih europskih aviokompanija, nastala zavrzlama u toj vrsti transporta.
Sajam se održava u velikom paviljonu Fiera di Carrara, te u kongresnim dvoranama obližnjih hotela. Na centralnim štandovima izlaže 50-ak tvrtki koje predstavljaju različite inovacije iz sektora nautičke industrije, a mnoge od njih bave se različitim tehnologijama kompozita od čega se uglavnom grade brodice, jahte i oprema. Tu su i tvrtke koje izlažu opremu za grijanje, hlađenje, propulziju i različite tipove servisa. Pored toga, organiziran je veliki B2B prostor s mnoštvom kutaka namijenjenih B2B sastancima. Tu se u tijekom cijelog poslijepodneva kao na traci vrte predstavnici tvrtki koje kupuju i prodaju određene usluge i proizvode, odnosno predstavljaju se tržištu na direktan način. Prema razgovoru koje smo vodili s predstavnicima iz Hrvatske i drugih zemalja, puno je zanimljivih ponuda i razmjena kontakata, koje je teško ostvariti na klasičnom sajmu na koji dolaze i krajnji korisnici i kupci plovila.
Ovdje su Dean Starčić kao predstavnik poznatog rapskog brodogradilišta Pičuljan, zatim Ante Čovo iz refitnog brodogradilišta Adria Docks iz Trogira, te veteran ovakvih događaja, Ivan Strelar iz tvrtke Isea koja se bavi specijalnim materijalima za sanaciju. Tu su i predstavnici tvrtke TEMA iz Pule koji su na sajam došli, ne samo kao predstavnici, već i kao izlagači, te su sa sobom donijeli dio ponude elektromotora.
Tu su i delegacije iz Engleske, Turske, Nizozemske, Kanade, Brazila, Vijetnama, Poljske, Izraela, Tajvana, Švedske, Egipta, SAD-a, Slovenije, Tunisa, Mađarske, Njemačke itd. U sklopu sajma održava se i niz konferencija, a prvi dan je započeo zanimljivim forumom o superjahtama o kojima ćemo pisati drugom prilikom. Sektor superjahti u budućnosti vidi razvoj u smjeru refita zbog nemogućnosti da se zadovolji potražnja za novim brodovima, u čemu i Hrvatska počinje imati sve više djela kolača, što ćemo pratiti s posebnom pažnjom.
Napisao i snimio: Teo Marević