Kako čitatelju opisati što se od 20. do 28. siječnja odvijalo u petnaest kao šipak punih hala najvećeg europskog nautičkog sajma? I ima li to uopće smisla kad na njemu nema čega nema, od privjesaka za ključeve i peljara do megajahti, od ronilačkih odijela do ponude čartera i marina, od bajbota do krasnih velikih jedrilica… I samome mi je, nakon što već po dvadeset četvrti put provodim uz Rajnu barem pet od devet sajamskih dana, teško odabrati što bih sve htio vidjeti i doživjeti, a kamoli izabrati ono što bi moglo zanimati čitatelje Mora. No jedno je sigurno. Boot je mjesto koje se ne zaobilazi, na njemu se kao nigdje drugdje vide trendovi, a svakih pet minuta sretnete nekog velikana iz svijeta nautike. Sajam je za nas iz Hrvatske, a i susjedne Slovenije jako važan jer, ne zaboravimo, i jednima i drugima su njemački nautičari jako važni.
A poruke koje od tamo dolaze itekako su povoljne. Gradnja i kupnja brodica i jahti već je nekoliko godina u priličnom usponu, ali očito je da je baš ove godine napravljen onaj ključni skok i da su sve posljedice krize, barem kad je o kupcima riječ, zaboravljene. Sve naznake odlične nautičke godine vidljive još početkom jeseni na sajmovima u Cannesu i Southamptonu potvrdile su se i u Düsseldorfu, a nisu rijetka brodogradilišta koja su objavila da su im narudžbe porasle i za 30%. Jasno je da za mnogo njih to sada znači da li uopće mogu proizvesti toliko koliko bi mogli prodati pa outsourcing postaje riječ koja se sve češće upotrebljava među brodograditeljima. A to onda otvara i neke nove mogućnosti kad je o Hrvatskoj maloj brodogradnji riječ.
Hrvatska je u Düsseldorfu već godinama važan partner i to se opet potvrdilo. Brojnim Nijemcima i drugim posjetiteljima sajma smo jedno od ključnih odredišta za čarter ili mjesto na kojem imaju vez za svoje brodice. Radi toga su čarter kompanije i marine već godinama naši glavni izlagači na Bootu. Kad je čarter u pitanju, znademo li da su mnogi Nijemci vlasnici ili investitori u čarter plovila koja se iznajmljuju u našim flotama jasno je da su i prodaja tjedana plovidbe, dogovori s agentima, ali i razgovori s potencijalnim investitorima tri posla kojima se čarteraši ovdje podjednako intenzivno bave. Čini se da će to ove godine biti poprilično uspješno. I marinama je prodaja vezova tek jedna od djelatnosti. Premda na ovom tržištu uživaju priličan ugled i makar su posljednjih godina zahvaljujući velikim ulaganjima znatno podigle kvalitetu i imidž koji imaju, očit je trend sve većeg broja usluga koje nude. Većina, od najstarije naše marine, one u Puntu do jedne od najmlađih, Mitan Marine u Novom Vinodolskom, nastoji ne samo prodati vez već i preuzeti kompletnu brigu o održavanju plovila na što Nijemci dobro reagiraju. Zadnjih godina se te usluge šire i na softver. Tu je led probila zagrebačka tvrtka MMK koja je već godinama jedan od najpropulzivnijih proizvođača softvera za čarter kompanije, a slijedile su je i druge. Na sajmu je MMK jedan od najzaposlenijih naših izlagača. I kad je o softveru za poslovanje marina riječ, očito smo dobili jakog igrača. Krešo Žic, dugogodišnji predsjednik Uprave Marina Punat grupe, stečena iskustva u vođenju marine s možda najširim spektrom ponude iskoristio je za stvaranje Marinacloud programa za upravljanje marinom i sada ga s istoimenom tvrtkom implementira i drugim marinama u Hrvatskoj i Francuskoj. Boot mu je, naravno, odličan izlog za Europu i svijet.