Jedno od najvećih svjetskih industrijskih brodogradilišta za rekreativna plovila pokreće projekt koji bi mogao imati veliki pozitivni učinak
Reciklirani kompozit je odgovor na problem brodica koje su došle do kraja svog životnog vijeka. ‘Što sa starim kompozitom?’ – jedno je od ključnih pitanja industrije posljednjih godina. Na tržištu su se pojavila inovativna rješenja za gradnju novih plovila od kompozita kojeg je moguće reciklirati. Međutim, to i dalje ne rješava pitanje postojećih plovila od kompozita. Masovna brodogradnja stakloplastikom krenula je 1960-ih, a sada je velik broj tih plovila spremno za otpis, a u budućnosti će ih bit još više.
Gropa Beneteau najavljuje pokretanje pionirskog projekta u nautičkoj industriji. Uz njih su partnerske tvrtke Veolia, Arkema, Composite Recycling, Owens Corning i Chomarat. Cilj im je stvoriti serijski brod od recikliranih materijala. Ova inicijativa predstavlja prekretnicu u gospodarenju kompozitnim otpadom koji se tradicionalno smatrao nereciklabilnim. Projekt predviđa uspostavljanje cjelovitog sustava za ponovnu upotrebu materijala iz brodograditeljske industrije.

‘Prije smo gradili brodove koji su trajali, sada gradimo održive’
„Ovaj zajednički pristup ključan je korak u našoj predanosti pristupačnoj i održivoj plovidbi. Naši modeli Jeanneau Sun Fast 30 One Design i, odnedavno, Beneteau Oceanis Yacht 60 savršeno ilustriraju da kružna proizvodnja u nautičkom sektoru više nije samo cilj, već opipljiva stvarnost,“ kaže Erwan Faoucher, potpredsjednik za inovacije i održivi razvoj Groupe Beneteau.
„Još jednom u našoj povijesti pokazujemo odvažnost. Korištenje reciklirane smole smanjuje emisiju CO2 za 70 posto u usporedbi s konvencionalnim poliesterom na tržištu. Dok smo u prošlosti gradili brodove koji su trajali, danas možemo dizajnirati održive brodove.“

Reciklirani kompozit – od 30 rashodovanih 1 novi brod
Kompozitni materijali, sastavljeni od staklenih vlakana i smola, predstavljaju velik izazov na kraju svog životnog ciklusa. Do sada su se ti materijali uglavnom spaljivali ili samo spremali na odlagališta. Inovacija recikliranja se temelji na tehnici toplinske obrade koju je razvila švicarska start-up tvrtka Composite Recycling.
Postupak je sljedeći. Zagrijavaju otpad na 400 stupnjeva bez prisutnosti kisika. Time se dobivaju netaknuta staklena vlakna i termolitičko ulje. Tu nastupa Arkema, jedna od vodećih tvrtki za proizvodnju kemijskih materijala. Oni to ulje pretvaraju natrag u smolu, čime se zatvara reciklažni krug.
Zahvaljujući ovom procesu, Beneteau planira proizvesti svoj prvi serijski brod od materijala iz recikliranog kompozita već ove godine. Za izradu svakog novog broda bit će potrebno oko 30 rashodovanih, prikupljenih na otpadu ili od proizvodnih ostataka. Reciklirana smola Elium, koju je razvila Arkema, dodatno će olakšati ovaj proces omogućujući lakše odvajanje komponenti tijekom recikliranja.
Ekonomski i ekološk izazov – primjena i na druge industrije
Iako je ovaj projekt prvenstveno usmjeren na nautičku industriju, njegove implikacije sežu daleko izvan toga. Automobilska, zrakoplovna i građevinska industrija također bi mogle imati koristi od ovih dostignuća. U Europi nekoliko zemalja već zabranjuje odlaganje kompozita na odlagalištima, što dodatno pojačava potrebu za alternativnim rješenjima. Razvoj ovog sektora mogao bi poslužiti kao model drugim industrijama koje nastoje smanjiti svoj ekološki otisak.
Beneteau u priopćenju navod da ovaj proces predstavlja dodatni trošak oko 6 posto usporedno s tradicionalnim procesom. Međutim, predstavlja strateško ulaganje koje anticipira buduće ekološke propise. Osim toga, recikliranje otpada pomaže u ograničavanju ekološkog utjecaja brodogradilišta, gdje proizvodni ostatci čine i do 30 posto ukupnog volumena.
Ova inicijativa Beneteaua i partnera otvara put promjenama u upravljanju kompozitnim otpadom. Ostaje za vidjeti hoće li ovaj pristup privući kupce i hoće li drugi projekti slijediti ovaj put prema održivijoj plovidbi.