Na Biogradskom nautičkom sajmu redovito sudjeluje i tvrtka Argola Textile Yacht Design. Koja god vrsta tekstilne opreme za plovila vam zatreba oni su tu. Dizajniraju i proizvode tende, jedra, jastuke i sve vrste pokrivala za jahte i brodove.  Kako bi unaprijedili proizvodnju razvili su modernu 3D tehnologiju mjerenja i krojenja. Kombinirajući tradicionalnu tekstilnu izradu s modernim materijalima pozicionirali su se kao specijalizirani dobavljač u sektoru opreme za plovila. Posjetili smo ih i razgovarali sa Nikolinom Morožin Tokić koja je za suprugom Zvonkom vlasnica tvrtke.

Godine iskustva

U tom poslu su već 25 godina. Imaju 20 zaposlenih i 600 četvornih metara proizvodnog pogona na dvije lokacije sa sjedištem u Biogradu i u mogućnosti su klijentu ispuniti svaku želju. Od izrade biminija do najfinijih prekrivača u vlasničkoj kabini. Brodske tkanine, bilo vanjske ili unutarnje, poput odjeće su, kod njih se stalno nešto mijenja. Pa ako odijelo čini čovjeka, tako i bimini, sprayhood, tenda, presvlaka sunčališta, naslonjača, jastuka ili salonskog separea na svoj način odražava status broda.

U trendu je neutralno

Već na početku razgovora s Nikolinom zaključili smo kako se prema presvlakama na brodu može zaključiti iz koje je približno godine. „Svi povezujemo brodove s plavom i bijelom bojom, ali nautička moda je puno ekspresivnija.“ Trenutno je trend neutralnih boja i prevladavaju bež i svijetlo siva. 

U modi je neutralno, tek pokoji jarki detalj

U njihovom je poslu najvažnije da su materijali izdržljivi i otporni na vodu i plijesan, da se lako održavaju i da imaju dugogodišnja jamstva. „Ali kako se klima mijenja u zadnjih 20 godina, tako se pojačao i utjecaj sunca. Veliki je izazov poštivati regulativu kad se radi o zaštiti okoliša, a da istodobno materijali i dalje budu s visokim performansama, poput UV otpornosti. Jer na neki način jedno isključuje drugo.“

Ipak, veliki brendovi poput Sunbrelle, Serge Ferrari i Sattler su zahvaljujući velikim ulaganjima u laboratorijima, uspjeli proizvesti odgovarajuće materijale, „ali će vrijeme pokazati jesu li oni tako dugotrajni kao što su bili prije, s 10 godina jamstva.“

Kako se dizajn brodova odmiče od klasike, tako se prilagođavaju i tekstili. Puno je kreativnih tekstura, a glede nešto „hrabrijih“ dezena, Nikolina kaže da ih rade svega 10 posto. Uglavnom dizajn broda diktira kakav će biti tekstil. „Ako brod ima nekakvu crvenu liniju, onda je vjerojatnije da će se vlasnici odvažiti staviti crveni tekstil na sve i to izgleda jako lijepo.“

Velika imena za velike jahte

Projekti za superjahte se razlikuju od ostalih i često uključuju dizajnera interijera. U tom slučaju su boja i dizajn određeni, podjednako kao i kod refita gdje surađuju s proizvođačem materijala kojim je plovilo prethodno uređeno.

Brendovi čiju odjeću i materijale svi sigurno poznajemo, poput Missonia, Ralph Laurena, Christian Lacroixa ili Louis Vuittona izrađuju i tkanine za primjenu na jahtama. Oni su njihovi specifični modni dodatci. Postoje razni renomirani proizvođači kojih u Hrvatskoj nema. Uglavnom su to talijanski brendovi čijim se tkaninama uređuju plovila još u brodogradilištu.

Odabir uzorka

U interijeru se koriste i ekskluzivni materijali poput prirodne kože. Može biti izrađena u željenom dezenu, s nacrtom grba obitelji ili jahte i aplicira se na samu kožu. Među njih spada i Perannials koji ima tkanine i tepihe za plovila. Takvi se u Hrvatskoj rijetko koriste, zbog ekstremno visokog cjenovnog ranga. 

Sve u svojoj kući

U Argoli sve rade in-house, u suradnji s klijentom, te neprestano ulažu u tehnologiju. Argola je prva hrvatska tvrtka koja je još 2017. uvela tekstilnu 3D proizvodnju, što im je otvorilo nova tržišta. „Možemo primiti nacrt iz bilo kojeg kraja svijeta kojeg napravimo naručeno i pošaljemo kao gotov proizvod. Štedi se vrijeme, ne koristimo najlon za uzimanje mjera kao nekad, a sve je brže i preciznije. Dodatna prednost su i podatci s mjerama koje zadržavamo u računalu, pa se može i ponoviti projekt nakon nekoliko godina.“ Po potrebi mogu napraviti i 3D vizualizaciju npr. biminija da klijent može vidjeti kako će kad se izradi izgledati na samom brodu.