Britanski Ured za istraživanje pomorskih nesreća (MAIB) objavio je cjelovito izvješće o tragičnoj nesreći. 74-godišnji Novozelanđanin Lyall Babington izgubio je život nakon što ga je na njegovoj 18-metarskoj čeličnoj jedrilici Mollie zahvatio neispravan električni vinč. Zbog sve raširenije uporabe električnih vinčeva na modernim jedrilicama i katamaranima, ključno je podići razinu svijesti o ispravnom načinu rukovanja, korištenja i održavanja.
Neispravni prekidač koji je godinama odolijevao vremenu
Kobna nesreća dogodila se 5. kolovoza ove godine, jugozapadno od Needlesa kod engleskog otoka Wighta. Babington je u jutarnjim satima radio u kokpitu gdje se nalaze dva električna vinča. Jedan od njih ranije je korišten za dizanje tendera, a sam skiper bio je svjestan da je prekidač bio neispravan. Nije ga, međutim, stigao servisirati. Do nesreće je došlo kada je skiper pokušao podići jedro. Kada je prišao vinču kako bi otpustio konop, uređaj se neočekivano aktivirao. Konop mu se u trenutku omotao oko ruke, a vinč je povukao šaku, zatim ruku i na kraju cijelo tijelo. Članovi posade nisu uspjeli zaustaviti vinč sve dok skiper nije već bio smrtonosno prikliješten. U izvješću MAIB-a navedeno je kako se vinč tijekom pokušaja spašavanja ponovno sam od sebe aktivirao – bez ikakvog pritiska na gumb. Spasioci su mogli započeti reanimaciju tek kad je konop popustio, no Babington je ubrzo proglašen mrtvim.
Ovo nije izoliran slučaj
Električni vinčevi već su ranije povezivani s teškim ozljedama i smrtnim slučajevima. MAIB podsjeća na nekoliko međunarodnih nesreća, uključujući pad s vrha jarbola na superjahti kad se vinč nije zaustavio, kao i incident na Antigui 2011., u kojem je žena izgubila ruku, dok je drugi član posade ostao bez sedam prstiju. Nakon tog slučaja proizvođač Lewmar je izdao sigurnosnu obavijest sa strogo definiranim pravilima:
- self-tailing vinčevi ne smiju se koristiti za podizanje ljudi
- vinčevi uvijek moraju biti isključeni kad se ne koriste
- skiper je odgovoran za procjenu svih rizika tijekom manevra.
Tehnologija koja pomaže, ali ne oprašta
Električni vinčevi danas su uobičajeni na brodovima većim od desetak metara. No njihova najveća prednost – snaga – ujedno je i izvor najtežih nesreća. Vinč veličine 50 može povući dvije tone, a za razliku od čovjeka, ne osjeća otpor: jednostavno vuče dok se nešto ne slomi. Ta činjenica navela je MAIB da u zaključcima istakne nužnost strožeg nadzora, redovitog servisa i jasnih sigurnosnih protokola pri korištenju električnih vinčeva. Osobito na starijim brodovima. Servis, ispravnost prekidača i stroga pravila rukovanja nisu stvar preporuke, već životne nužnosti. Potrebno je što prije napraviti i formalni edukacijski modul o rukovanju električnim vinčevima.


