Glisirajući krstaš, Beneteau First 30 otvara novo poglavlje u jedrenju. Privući će mlađe jedriličare performansama i konkurentnom cijenom
Sa željom da stvore jedrilicu za mlađu generaciju nautičara, slovenski ogranak Beneteaua stvorio je novu kategoriju glisirajućeg krstaša. Prvi smo ju testirali i sa zadovoljstvom možemo zaključiti da su uspjeli postići sve što su obećali. Beneteau First 30 zaista glisira, a da biste to postigli ne trebate biti profesionalac. Istodobno ima sve što mali obiteljski krstaš zahtijeva za ljetno krstarenje. Uz to čitavi paket nude po konkurentnoj cijeni.
Najprije recimo koju o konceptu… Beneteau je još 1977. godine s linijom First, konkretno Firstom 30, napravio mini revoluciju. Tadašnji pobjednički dizajn quarter-tonner jedrilica prilagodio je obiteljskom krstašu i time postao jedan od začetnika regatnih krstaša. Uslijedio je velik broj modela, a onda se nakon 30 godina linija ugasila.
U to je doba došlo i do pada popularnosti sportskog jedrenja, a rasta chartera, te usmjeravanja brodogradnje prema udobnosti. Nastupila je i velika kriza. Nekoliko godina kasnije shvatili su da je odluka o ukidanju Firsta bila prenaglo donijeta, stoga su preuzeli većinski udio slovenskog brodogradilišta Seascape koje je do tada već izgradilo dobru reputaciju one design jedrilica od 14 do 27 stopa s potpisom Samuela Manuarda. Tvrtku Seascape su 2008. pokrenuli i danas je vode u suvlasništvu s Beneteauom Andraž Mihelin i Kristian Hajnšek, iskusni jedriličarski dvojac.
Uslijedio je uspješan rebrending. Linija First ponovo je živnula, a godinu kasnije predstavljen je prvi novi model – First 53 s potpisom talijanskih dizajnera Roberta Biscontinija i Lorenza Argenta. Nakon toga stigla je prva nova jedrilica razvijena u Sloveniji, ponovo s potpisom Manuarda – First 36. Nakon nje došao je i First 44 koji su razvili u Francuskoj, opet s potpisom spomenutog talijanskog dvojca.
Kako živimo u vremenu u kojem jedrilice zauzimaju svega nekoliko postotaka svjetskog tržišta, uključujući i katamarane, da bi došlo do promjene potrebni su veliki pomaci. Red je došao na krunski model od kojeg se puno očekivalo – First 30! Razvio ga je opet slovenski tim s Manuardom.
Oštro po tršćanskoj buri
Beneteau First 30 nastao je iz dva razloga. Prvi je bio da mlađim nautičarima ponudi priuštiv brod, a drugi da im on nudi više od tipičnog regatnog krstaša. Da postoje i veće jedrilice koje glisiraju, znamo. Ali one su redom regatne mašine, prazne školjke lišene udobnosti. Novi First 30 glisira, no istovremeno je riječ o krstašu kojim se može ploviti obiteljski i u društvu. Ima dvije kabine, salon, kuhinjicu, izdvojenu kupaonicu i unutarnji motor. Uz to je brži na moru od gotovo svih jedrilica koje će u plovidbi susresti.

Posrećilo nam se. Na moru ispred Portoroža imali smo preko 15-ak čvorova tršćanske bure s jačim refulima. A već na 15 čvorova First glisira. Naš Željko Perović Huck za kormilom, Benetauov Tit Plevnik i nas dvojica pokušali smo dokučiti što sve može ova jedrilica. I doista može puno toga. Osim spomenutog glisiranja, odlično jedri i u orcu.
Kamerama smo zabilježili trenutke u kojima orcamo 19-25 stupnjeva prema vjetru brzine 14-17 čvorova, i krećemo se između 5,3 i 6,5 čvorova – s prvim kratom glavnog jedra. Naravno to su trenuci, međutim, First 30 na 15 čvorova u laganu orcu s otklonom od 50 stupnjeva jedri konstantnih 8 čvorova. Voli se naginjati. Kad je pod punim jedrima, maksimalno opterećen, debelo se naginje, pa propeler skupa s osovinom viri iznad površine mora. S prvim kratom glavnog jedra riješili smo se prevelikog nagiba, brzina je neznatno pala, a jedrilica je postala podnošljivija za sjedenje i kretanje, stabilnija, te se bolje dala kontrolirati.
Hucka smo u više navrata tijekom jedrenja i poslije zapitkivali što misli o ovome i onome. Komentirao je s osmijehom na licu: „Vrlo lako dolazi do 12-13 čvorova brzine, što je u svakom slučaju dobra stvar. Ne treba ne znam kako ludo jedriti da bi se postigle te brzine. Ako ga malo više ukrmiš, imaš 11 čvorova krstareće brzine, što je više nego zadovoljavajuće. Pravo jedrenje za zabavu. Nema straha da ćeš napraviti neku grešku ni da ćeš imati kakav problem.“
Glisiranje za svih
Ovom jedrilicom doista može upravljati i jedriličar bez prethodnog iskustva u regatnom jedrenju ili jedrenju u malim klasama. „Samo treba ići na nešto manje jedara. Danas smo ipak malo pretjerali s obzirom na vjetar. Skrati se glavno jedro, skrati se roll flok, ne dižeš genaker i još uvijek glisiraš. Mi sada testiramo da vidimo koliko ide.“

„Surfanje je super!“ komentira Huck u kameru dok klizimo brzinom od 15 čvorova niz vjetar. „Imaš i onaj malo divlji mod i, ako malo popustiš, onaj normalan koji je manje opasan. Ma ne bih rekao ni da je ovo opasno, ali treba ipak malo iskustva. Osjećaj na kormilu je dobar. Nije fino, nego dosta direktno, pruža otpor i jako brzo reagira na svaki mali pokret.
Kokpit je solidno organiziran. Kada gledamo poziciju kormilara, za nekoga moje veličine nije baš idealna, zbog ograde koja ne ostavlja dovoljno mjesta. Dizajnirana je za nekog malo manjeg, ali ne bih rekao da je to neki veliki problem. Isto tako, ne možeš svima ugoditi.
Govoreći o ostalim sustavima u kokpitu, traveler po meni nije potreban za ovaj tip barke i ovaj tip jedrenja. Više bi imalo smisla za neku čisto regatnu jedrilicu. Brodogradilište ga ionako neće proizvoditi serijski, već se nudi kao opcija. Bez travelera je bolji prolaz u kokpitu i ima više mjesta. Za brod koji je namijenjen prije svega uživanju, a ne regatavanju, nema potrebe za tim.
Sve skupa, jako sam zadovoljan. Bilo je dosta vjetra i imali smo možda malo previše jedara za te uvjete. Ali to nam je i bila ideja, da se brod testira, da vidimo kako reagira. Na kraju smo skratili glavno jedro i bilo je ljepše za voziti. S obzirom na namjenu ovog broda, mislim da je jako dobro napravljen.“
Palubna oprema
Kako bi spriječili naručitelje da pretjeraju s količinom opreme, Beneteau se odlučio na dva paketa opreme. Jedan za one sklonije krstarenju, a drugi više prema regatnoj upotrebi. Po težini ugrađene opreme, razlika je i dalje vrlo mala, gotovo neprimjetna.
Brodica je inače maksimalno pojednostavljena. Dizajnom iznad vodene linije Beneteau First 30 nadovezuje se na veći First 36. Njemu je sličan i svojim rasporedom. Primjetne su, naravno, i poveznice sa starijim Seascape / First 27. Glisirajući krstaš ne zahtijeva nikakve specijalne jedriličarske sustave. Sva palubna oprema je standardna. Kokpit je opremljen parom Harken vinčeva sa svake strane. Oni krovni imaju praktičnu Spinlokovu nisku skretnicu. Gindaci i trim linije su klasično provedeni po kabini do kokpita Harken vodilicama. Sve linije u kokpitu su dobro složene i ništa ne smeta tijekom jedrenja.
Kokpit je organiziran tako da brodicom bez problema upravlja dvojac. Bez travelera, prostor bi bio još čišći i jednostavniji. Budući da su sile na ovoj veličini jedrilice relativno male, većina se konopa može natezati bez velikog napora. Gindaci i krmeni štraj su od Dyneme. Škota glavnog jedra ima dvostruki sustav, za kontrolu u grubo, te dodatni sistem škote za maksimalno pritezanje – u fino.
Ispod desnog sjedala je veliko spremište u kojem se nalazi tank goriva. U spremište stanu svi bokobrani, dodatni konopi i još uvijek ima mjesta za spremanje, primjerice, genakera. Ispod lijeve klupe je još jedno, manje spremište. Na krmi je opcionalna platforma za kupanje.
Mala a dovoljno velika
Jedra su North Sails 3Di, a jarbol i bum aluminijski Z Spar. Standardno se isporučuje s vangom bez boom kickera, već se bum po potrebi podiže gindacem. Oputa je klasična, upletena od nehrđajućih čeličnih niti s prihvatom na bokovima. Svi podaci s instrumenata nalaze se na dvostrukom Garminovom ekranu praktično smještenom pod bumom.
Paluba ima i opciju instalacije još jedne bokaporte na nadgrađu kabine ispred jarbola. Naš testni primjerak umjesto tog otvora ima veliki solarni panel po kojem se može hodati. Ta nam se opcija čini daleko korisnija. U interijeru ne nedostaje svjetla ni zraka, a ovako je prostor prove slobodan.
Motor je Yanmar s dva cilindra, s direktnim osovinskim prijenosom sa sklopivom propelom s dva lista. Motorni prostor je klasično izoliran, a u njemu je taman mjesta da pred motorom stanu i dvije baterije. Na testnom primjerku motor još nije bio precizno kalibriran, pa je malo tresao u određenom rasponu okretaja. Sve u svemu, dobro vozi na motor i lako se kontrolira. Brodica je još uvijek unutar kompaktnih dimenzija, pa prilikom pristajanja i kretanja može pomoći ručno odgurivanje.
Raspored je klasičan. Na ulazu je stajaća visina dok je naprijed u prostoru salona povišena podnica zbog instalacija i navoja kobilice, pa je u tom dijelu nema. Salon se sastoji od dvaju velikih udobnih klupa s naslonjačima i policama iznad, te bočnim prozorima. Između je veliki čvrsti sklopivi stol. Mjesta je dovoljno za šestero ljudi. Dvije klupe mogu služiti i kao dodatni ležajevi po potrebi. Ispod njih je spremište.
Pogodna i za krstarenje
Da bi jedrilica glisirala mora biti lagana, pa ne može imati luksuzno opremljen interijer. Nekakav kompromis mora postojati. Zato u unutrašnjosti gotovo uopće nema drva, osim furniranih šperploča u podnicama, sklopivog stola u sredini te produžetka kuhinjske radne ploče. Izgledom interijer ipak nije spartanski, već sportski. Na bočnim stranama salona su opcionalni mekani paneli kao i na stropu. U regatnoj verziji toga nema. Na krovu je standarndo ugrađen panel od glatke plastike, iza kojeg su provučene instalacije.

Kuhinja je odmah kraj ulaza, sa stajaćom visinom i za visoke ljude. Sastoji se od plinskog štednjaka na gimbalu, sudopera, pretinca za otpad s dva otvora, produžetka radne ploče u opciji. Tu je još polica za začine i čaše te nekoliko ladica i spremišta za posuđe. Iznad štednjaka je prozorčić za prirodnu ventilaciju. Nadohvat ruke, u desnom boku, do kupaonice je veliki integrirani ICE box s predviđenim mjestom za instalaciju kompresora hladnjaka. Iznad je elektronički panel s kutijom za struju pogodan za instalaciju dodatnih uređaja.
Na ulazu u pramčanu kabinu niži ljudi mogu stajati, no taj prostor nema standardnu stajaću visinu. Provena kabina je jednostavna, voluminozna, s ležajem za dvije osobe i bokaportom u stropu. Sa svake strane je klupica pod koju se mogu odložiti sitnice te USB priključci. Testni primjerak ima opcionalne ormariće od tkanine s magnetskim zatvaračem koji se lako daju skinuti. Pod krevetom je spremnik vode.
U krmenoj kabini, pod kokpitom je stajaća visina samo na ulazu. Da bi se leglo na krevet, treba se sagnuti i zavući. Ništa što bi predstavljalo problem onima koji jedre ovakvom jedrilicom.


Kupaonica ima stajaću visinu s tušem, umivaonikom, WC-om te velikom ladicom za sušenje jedriličarske odjeće. Prirodno je ventilirana i osvijetljena. Iz kupaonice postoji vodonepropusni pristup skladišnom prostoru u kokpitu, gdje su izmješteni ventili i druge instalacije. Vrata na kupaonici izrađena su od panela nesavitljivog tekstila, s magnetima. Takva vrata mogu se naručiti i za kabine.
Pristupačna cijena
Beneteau ovim modelom obećaje zabavu, radost i užitak. A tržište je na njega dobro reagiralo. I proizvodnja se zahuktala. Već su isporučena prva tri broda, dva se dovršavaju, a laminira se deseti trup. Jednu jedrilicu isporučenu na švicarsko jezero, zbog tamošnjih ograničenja, pogoni elektromotor.
Beneteau ovu jedrilicu prvenstveno želi ponuditi obiteljima s djecom kao i onima koji vole regatavati, a nastojat će privući i mlađe nautičare. Budući da su cijene brodova jako narasle posljednjih godina, u ovoj su brodici pokušali sve optimizirati kako bi imala konkurentnu a pristupačnu cijenu. Do kraja 2025. godine cijena Beneteau First 30 iznosi 100 tisuća eura.

Spomenuli smo dva paketa opreme. Jedan je Weekender, a drugi Club Racer. Uz aktualni popust od 10 posto na pakete opreme, svaki se paket nudi za 16 tisuća eura te uključuje i tri jedra. Ukupno s paketom i porezom na dodanu vrijednost ova jedrilica još uvijek košta manje od 150 tisuća eura. Već po objavi prvog videa neki su dealeri naručili po nekoliko komada, kako saznajemo, a svi zainteresirani koji sada naruče ovaj model imat će svoj brod već u lipnju iduće godine.

Beneteau First 30
- Duljina preko svega: 9,35 m
- Širina: 2,99 m
- Istisnina (prazna): 3040 kg
- Visina jarbola:14,7 m
- Gaz (opcije): 1,68 m – 1,98 m
- Tank goriva: 40 l
- Tank vode: 100 l
- Motor: 14 KS
- CE Certification: A4
- Navalna arhitektura: Samuel Manuard
- Dizajn: Lorenzo Argento
- Strukturni inženjering: Pure Design & Engineering
- Dizajn interijera: SITO
- Razvoj: Beneteau & Seascape
- Cijena osnovnog modela: 100.000 eura + PDV