Close Menu
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
  • PRETPLATA
  • SHOP
Facebook Instagram
More magazinMore magazin
  • Nautika
  • Sport
    • Regate
    • Ribolov
    • Avanture
  • Brodovi
    • Testovi
    • Brodice
    • Jahte
    • Jedrilice
    • Motori
    • Oprema
  • Plovidba
    • Otoci
    • Mjesta
    • Sidrišta
  • Spiza
    • Restorani
    • Slastičarnice
    • Recepti
    • Vinari
  • MAGAZIN
    • Intervju
    • Portreti
    • Digitalna izdanja
    • Sailing in Croatia
Facebook Instagram
PRETPLATA Shop
More magazinMore magazin

Reacher 780: Sjajan spoj regatne jurilice i obiteljskog krstaša

Lari Lulić02.03.2025
Facebook Twitter Pinterest WhatsApp Email
Reacher 780 Foto: More Magazin

Reacher 780 regatna je jedrilica od 26 stopa koju je dizajnirao Andrej Justin, prikladna je za samce i dvočlane posade, ali može poslužiti i kao vrlo praktičan obiteljski krstaš.

Na zadnjoj viškoj regati primijetili smo čak tri nove male regatne jurilice – jedrilice Reacher 780. Dvije su bile pod zastavom Labuda, a za kormilom su im bili Luka Mratović i Mladen Kuzmanić, dok je jedna bila iz Zente, s Vickom Ozretićem na timunu.

Projekt jedrilice Reacher 780 osmislio je još 2016. godine Luka Krejči, a ideja mu je bila napraviti brzu regatnu jedrilicu koja može biti i obiteljski krstaš. Trup Reachera 780 dizajnirao je glasoviti slovenski projektant Andrej Justin te je napravio izvrstan posao. Sportski trup s okomitim bokovima i vrlo širokim kokpitom napravljen je procesom vakuumske infuzije uz karbonska ojačanja i bio je baš dobro pogođen.

Činilo se da je pred jedrilicom Reacher 780 lijepa budućnost, ali proizvodnja je potom, bez obzira na dosta upita potencijalnih kupaca, potpuno stala. Cijela priča pala je pomalo u zaborav, sve donedavno kada je splitski brodograditelj i zaljubljenik u jedrenje Fabjan Viđak odlučio otkupiti projekt i ponovno pokrenuti proizvodnju.

Reacher 780 ima karbonski jarbol i kobilicu koja se može skinuti, a brod se bez dizalice može izvući i staviti na trailer 
Foto: More magazin
Dodatna optimizacija

Fabjan Viđak poznat je po uspješnom projektu gradnje motorne brodice Pelagosa 33, koja je privukla pažnju i na međunarodnom tržištu. Sada se odlučio okušati i u gradnji jedrilica. Kako nam je kazao, na jedrilici Reacher 780 konceptualno se ništa nije mijenjalo, jer dizajn koji potpisuje Justin je besprijekoran. No, nakon testiranja i korištenja jedrilice, nametnuo se cijeli niz sitnih rješenja kojima je brod dodatno unaprijeđen i optimiziran.

To se prije svega odnosi na palubnu opremu. Ideja vodilja bila je napraviti rasni regatni brod koji je prilagođen za samce i dvojce, ali u isto vrijeme može poslužiti i kao udoban obiteljski krstaš s kojim četvero ljudi može krenuti i na dužu đitu. Reacher 780 ima podiznu kolombu te ga se brzo i jednostavno može raspakirati i staviti na trailer. Može se dignuti i bez dizalice, na slipu, što je odlična stvar, a jarbol mu bez puno muke mogu skinuti dva čovjeka.

Jedna od novosti u odnosu na prvu verziju jedrilice je karbonski list kolombe. U standardnoj opremi je 12-metarski karbonski jarbol, dok lantina, po željama kupca, može biti od aluminija ili karbona. Karbonom je, kako Viđak kaže, svugdje nešto dotaknuto. Od toga kompozitnog materijala napravljeni su argola i baštun, koji za razliku od onoga na prvome modelu više nije uvlačiv.

Jedrilica je opremljena s izvlačivim karbonskim listovima kormila
Foto: More magazin
Karbonska ojačanja

Cijeli brod je na kritičnim dijelovima, koji su izloženi najvećim opterećenjima, pojačan karbonskim trakama. Karbonski su i listovi kormila, koji se montiraju u C nosače i lako izvlače. Ako su uvjeti takvi da se dugo jedri na jednim uzdama, privjetrinsko kormilo jednostavno se diže kako bi se smanjio otpor.

Fabjan Viđak okupio je iskusnu ekipu profesionalaca koja mu pomaže oko optimizacije broda, a svi su vezani uz jedriličarski klub Labud. Projekt menadžer tako je trostruki olimpijac i profesionalni jedriličar Luka Mratović, a za palubnu opremu zadužen je iskusni Stipe Vitaljić, odnosno njegova tvrtka Sailing Point. Brod se oprema jedrima tvrtke One Sails, o čemu brine Karlo Kuret.

Brod je prilagođen za samce i dvojce, ali po želji se može preurediti i u pravi family-racer
Foto: More magazin
Po potrebi – pravi family-racer

Reacher 780 proizvodi se, isto kao i Pelagosa 33, u industrijskoj zoni Splita, nedaleko od Muća. Riječ je o maloj, butik proizvodnji, gdje se njeguje personalni pristup svakome klijentu. U pogonu se upravo gradi novi model Reachera 780, koji će biti izložen na sajmu u Düsseldorfu.

Model koji smo imali priliku testirati ispred Splita ima samo osnovnu opremu u interijeru i namijenjen je prvenstveno za regatavanje, dok će nova jedrilica biti pravi family-racer, s kompletno uređenim interijerom.

S obzirom da je riječ o jedrilici od 26 stopa, pod palubom je iznenađujuće puno prostora. Naprijed je V-ležaj, koji se, spuštanjem centralno postavljenog stolića, pretvara u krevet dimenzija 1,80 x 2,00 metra.

U centralnom dijelu su na jednoj strani frižider i instrument ploča te na drugoj strani kuhinja s kuhalom, sudoperom i policama. Tako opremljen, Reacher 780 postaje jedinstven brod, jer na tržištu nema jedrilice te duljine i performansi koje imaju interijer obiteljskog vikend-krstaša.

Naprijed je V-ležaj, koji se, spuštanjem centralno postavljenog stolića, pretvara u krevet dimenzija 1,80 x 2,00 metra
Foto: More magazin
Dva ležaja su u krmenom dijelu
Foto: More magazin
Brod za ozbiljni offshore

Reacher 780 mogao bi se usporediti s jedrilicom Seascape 27, no Fabjan Viđak tvrdi da je brod koji gradi brži od tog konkurenta, a uz to i jeftiniji. Cijena osnovnog, golog modela je 68 tisuća eura bez PDV-a, dok cijena potpuno opremljene varijante, sa svom tehnologijom, širokim izborom jedara i prilagođena za offshore može narasti do 95 tisuća eura.

Jedrilicu Reacher 780 testirali smo ispred Splita, a za kormilom broda bio je suradnik Mora Goran Martinović – Orca.

Evo što nam je Orca napisao:

Nikako na zelenu granu s testom jedrilice Reacher 780. Kod prvog zakazanog testa, vjetra nije bilo, drugi put vjetra je bilo malo, uz jaku kišu, a u trećem pokušaju dočekalo nas je više od 20 čvorova bure. Puno bolje od bonace, ali ipak šteta, jer po tim uvjetima nismo mogli iskusiti sve što taj brod može pružiti. Forte mu, kao ni svim malim brodovima, sigurno nije +20 čvorova, ali što je tu je – otišli smo na more!

Na prvi pogled radi se o modernoj jedrilici oštrih linija s maksimalno iskorištenom vodenom linijom. Otvor kabine postavljen je više lijevo od središnje linije jedrilice, a “klavijature” su desno, s jednim vinčem za pomoć pri trimanju. Jarbol je opremljen top mast podizačem za velika prednja jedra i genaker.

Na krmenom dijelu trupa je ogromno spremište, u koje se mogu spremiti penta, pajeti i druga oprema
Foto: More magazin
Sve na dohvat ruke

Nema klasični krmeni štraj, nego dva pataraca za stabilizaciju jarbola i dobivanje veće tenzije na priponu floka. I bez njih se može sigurno jedriti, a stabilizacija je tu za regatno jedrenje. Za jednostavnije spuštanje jedra tu je lazy bag. Vang je na štoperu odmah uz sistem vanga, a natezač po lantini trima se na samoj lantini. Iako sam na prvi pogled mislio da će to biti predaleko i uz puno sile za rad, prevario sam se, jer s tom opremom se iz prostranog kokpita može raditi bez većih problema.

Vinčevi za škotu su odmah uz kormilarsko mjesto. Nije idealno da se flok trima s boka kad se jedri s posadom, ali to je s druge strane odlično kada se jedri udvoje, jer s kormilarskog mjesta se bez problema može raditi s flokom. Na trupu su dva lijepa karbonska lista kormila koja se mogu dizati u jedrenju. Također, tu je i karbonska argola.

Reacher 780 ispred Splita su testirali Luka Mratović, Fabjan Viđak i Goran Martinović – Orca
Foto: More magazin
Kad Orca jedri u krmu

Na more isplovljavamo u posadi: Luka Mratović, Fabjan Viđak i ja. U luci naizgled nema puno vjetra, a penta na krmi gura nas u zavjetrinu Lučke Kapetanije Split gdje dižemo i odrolavamo jedra. Nisam se ni okrenuo, a squere top jedro je gore. Plan je bio jurnuti u krmu sa full jedrom pa vidjeti hoćemo li kratiti.

Flok odrolavamo i krećemo. Odlučujemo probati drifter da vidimo kako će funkcionirati s dosta vjetra, premda to jedro nije napravljeno za niz vjetar. Odrolavamo ga i Reacher 780 bez većih problema drži brzine preko 10 čv.

Jedrilica gotovo neprimjetno prelazi iz deplasmanskog u gliserski tip plovidbe, a dojma brzine od preko 10 čv gotovo da i nema. Krmeni val je ispeglan i daleko od broda, a pramac je izvan mora.

Kad smo se nas trojica poredali na krmi, primjereno uvjetima vjetra, brod je postao jako upravljiv. Dok je jedan član trimao naprijed, prova je bila nisko te je lako hvatala valove, stvarajući dosta sile na kormilu. To treba pripisati lošem rasporedu posade, a ne nekom minusu jedrilice. Što se tiče odziva kormila, treba neko vrijeme da brod reagira, jer ipak se radi o jedrilici s dva kormila. Ali to je zanemarivo.

Bez obzira na visoki kut nagiba, jedrilica je, zahvaljujući sistemu s dva kormila, i dalje upravljiva
Foto: More magazin
Svestrani mališan

Minus je što se argola kormila lako podigne ako je kormilar malo nepažljiv. Također, ima dosta otpora u sistemu kormila. Dojma sam da bi se glavna osovina argole kormila i dvije osovine listova kormila trebali lakše rotirati. Luka i Fabjan kažu da je to problem na kojem intenzivno rade te će to na sljedećem modelu biti popravljeno.

S obzirom na brzine od preko 10 čv, vrlo brzo smo se udaljili od obale, napustili područje umjerenog vjetra i naišli na buru od preko 20 čv, na refule i oko 30 čv. Vrijeme je za jedrenje u orcu. S obzirom na snagu vjetra odmah smo prešli na prvi krat i pokušali s punim flokom, što se nije pokazalo baš učinkovitim. Bez refula bismo uspjeli nategnuti jedro i brod je predivno izbalansiran. Kormilo po ovim uvjetima možeš i pustiti da brod nastavi ravno.

Međutim, većinu vremena proveli smo na boku te je odluka bila malo zarolati flok i na taj način se približiti obali. Bez obzira na visoki kut nagiba, jedrilica je, zahvaljujući sistemu s dva kormila, i dalje upravljiva. Manje probleme imali smo oko letanja, zbog relativno malog kuta otklona kormila. Ali kad se pažljivo isplanira manovra – sve ide glatko.

Brzina je stalno bila između 6 i 6,5 čv uz prividni oko 35-40°
Foto: More magazin
Dobre brzine u orcu

S obzirom na roll flok što ga je teško zarolanog dovoljno pritegnuti škotinom, teško je pričati o kutovima u orcu. Cilj je bio približiti se obali i na 30+ čv na ovaj se način može vrlo sigurno jedriti. S obzirom na uvjete, iznenadile su me dobre brzine u orcu: 6,5 čv bez neke greške na otprilike 45° prividnog vjetra.

Uz obalu i ulaskom u zavjetrinu ponovno smo odrolali cijeli flok, a brzina je stalno bila između 6 i 6,5 čv uz prividni oko 35-40°. Minus u jedrenju u orcu na testnom modelu je velika sila pri pritezanju škotine. Zaista treba puno snage da bi se radilo pri ovom vjetru s manicom, a rukom je gotovo nemoguće nategnuti škotinu na bar 70%.

Razlog tome su dva low friction ringa, koja su tu (radi testa) zbog lakšeg trimanja i postavljanja driftera odnosno J0 jedra. Sigurno da puno bolje rade uz manje sile. Luka kaže da je tu bio koloturnik na klizaču floka i kada se vrati na svoje mjesto, sigurno će popraviti stvar. Također se razmišlja o nešto većem vinču za flok. I još jedna bitna stvar, tijekom jedrenja u orcu svi smo ostali suhi, što treba zahvaliti dizajnu i dosta širokom pramcu.

Ukupni dojam je vrlo dobar. Reacher 780 je mala i moderna jedrilica koja može donijeti veliko zadovoljstvo jedrenja i boravka na njoj. Jedrilica je organizirana da na njoj solo ili udvoje možete jedriti bez ikakvih problema. Ako još montirate autopilot – bit će prava mala solo jurilica. A ako ćete na jedrenje s obitelji – svatko od njih će bez problema naći mjesto za udobno spavanje. Za svaku pohvalu!

Reacher 780 svestrana je jedrilica, zanimljiva širokom spektru kupaca
Foto: More magazin

Reacher 780 / Tehnički podaci:

  • Dužina trupa      7,80 m
  • Dužina preko svega         9,24 m
  • Širina     2,54 m
  • Istisnina               1150 kg
  • Gaz        0,70 – 1,80 m
  • Visina jarbola    12,25 m
  • Kategorija           B
  • Osnovna cijena bez PDV-a   68,000 €
  • Cijena modela s
  • punom opremom bez PDV-a   do 95,000 €
  • Proizvođač: BOAT LAB d.o.o.,
  • Prodaja: MARE NAVIGARE d.o.o., Krizine 20A, 21000 Split, mob. +385 98 9632 768,
  • e-mail: sail@reacher780.com,
  • www.reacher780.com

Napisali: Lari Lulić i Goran Martinović – Orca

Snimke : Juraj Vrpcić / More magazin

Originalno objavljeno u 281. broju Mora – prosinac 2024. / siječanj 2025. godine.

     

    To book a test drive fill out the form. We will get in touch with you shortly.

    First and Last Name

    Email

    Phone

    Country

    Message

    PREPORUČAMO

    Test: Beneteau First 30

    Test Azimut 53 Fly

    Testirali smo Frauscher 1414 Demon

    Beneteau First 44 Performance: Rasni regatni krstaš

    Test Kufner Yachts 50

    TEST Grand Soleil 44 Performance

    NAJNOVIJE

    Izvlačenje Bayesiana ulazi u završnu fazu

    17.06.2025

    U Jadranovu otvoreno novo privezište

    16.06.2025

    Test: Beneteau First 30

    16.06.2025

    Stipanović i Bilić osvojili srebro na Europskom prvenstvu klase Zvijezda

    16.06.2025

    Dan Lenard pokušava oboriti Guinnessov rekord

    15.06.2025

    Mitja Kosmina na Shockwave 3 pobjednik 26 Fiumanke

    14.06.2025

    Treća utrka svjetskog prvenstva UIM E1 u Dubrovniku 

    13.06.2025

    Test Azimut 53 Fly

    12.06.2025

    Neprijeporni autoritet u jedinstvenom nautičkom okruženju istočne Jadranske obale. U stotinama vrhunskih reportaža, intervjua i testova promovira i potiče istinske jadranske vrijednosti. Otkriva nepoznato, potvrđuje poznata mjesta, ljude i običaje, podiže interes za plovidbom, brodovima i opremom. Urednici i fotografi žive i razumiju more. Iz Mora su izrasli peljari, nautički vodiči, knjige, čitave biblioteke namijenjene stranim nautičarima kao i godišnjak SAILING IN CROATIA

    Facebook Instagram
    • Pretplata
    • Impressum
    • Kontakt
    • EU Projekti
    • Sailing in Croatia
    © 2025 Morski vodiči

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.