Pelagosa 33 je domaća brodica koja izgledom i maritimnim osobinama stoji uz bok poznatim svjetskim imenima. Tijekom testiranja vraški smo se potrudili smočiti joj provu i staklo ali nismo uspjeli
Poziv Fabjana Viđaka da dođemo do Hvara i zaplovimo novom brodicom Pelagosa 33, razvijenom i sagrađenom u Boat Labu došao je taman kad smo se vratili sa sajmova u Cannesu i Genovi prepuni dojmova o brojnim novim brodovima koje smo tamo imali priliku obići. Kako onda ne bismo potegli do Hvara vidjeti i zaploviti jednom od rijetkih naših novih barki. I to nastaloj u nedavno stvorenom brodogradilištu.
Sve ono što smo znali upućivalo je na to da je riječ o vrlo zanimljivom projektu koji bi mogao pridonijeti popravljanju krvne slike poprilično skromne hrvatske male brodogradnje. A i dosadašnje iskustvo ljudi iz Boat Laba davalo je naslutiti da bi to što su zamislili i sagradili moglo zanimljivo i dobro. Jer Fabjan je, premda po obrazovanju građevinski inženjer i tek na pragu srednjih godina, prikupio poprilično brodograditeljskog iskustva. Nekoliko godina u splitskim Zephyr tehnologijama kvalificiralo ga je za rad na osnivanju brzorastućeg i uspješnog brodogradilišta Rand. U tom je brodogradilištu iz Kaštel Sućurca bio jedan od suvlasnika i radio kao tehnički direktor i glavni projektant.
Njegov sadašnji partner u poslu je Ante Miličić, Hvaranin koji se bavi prijevozom morskim turista. Njegova je tvrtka posjedovala tri plovila za tu namjenu i ima dugogodišnje iskustvo u njihovu korištenju i održavanju. Obojica su prepoznali da se na tržištu pojavljuje potreba za luksuznim i vrhunski oblikovanim dnevnim brodicama i jahtama. One imućnim vlasnicima vila na moru služe za odlaske na kupanje, izlete i svaku vrstu zabava. Samo iznimno ih koriste i za noćenje. Amblematski primjer takvih jahti su Van Dutch Yachts, utemeljen u Nizozemskoj koji je prije tri godine prešao u talijanske ruke. Odlikuju ih iznimna čistoća linija, vrhunske maritimne sposobnosti i savršenstvo izrade.
Pelagosa 33 predviđa određenu dozu prilagodbe naručitelju
Slavni i bogati svijet spreman je za njih dati prilične svote. Da se i kod nas može napraviti vrhunska jahta ili brodica, nema sumnje. Mnogi primjeri od Dat Helje, preko Pičuljana do Leidi to potvrđuju. A kad je o tržištu riječ imamo ga i doma. Onome tko ima ikakvu značajniju ambiciju i ono unutar Europske unije je domaće pa ti izvoli. Usput, pojavom sve većeg broja vrlo luksuznih hotela i vila na našoj obali od Rovinja, preko Hvara do Dubrovnika u njih stižu gosti koji žele isto takav morski prijevoz, radilo se o transferu ili izletu. Ne zanimaju ih gumenjaci niti veća društva na četrnaest ili petnaest metarskih brodovima. Žele biti sami, s djecom ili manjim društvom na brodici krasnog izgleda. Zato su Fabjan i Ante odlučili krenuti s desetmetarskim gliserom i u svom laboratoriju sagraditi prva dva za sebe i baš za tu namjenu. Istodobno su projektirali i inačice koje će biti namijenjene onima koji bi ih upotrebljavali isključivo za vlastite užitke uz određenu customizaciju, ali takvu da svaki budući primjerak ostane vjeran prvotnoj ideji, da se ne nagrđuje njena linija i minimalizam.
Modifikacije će se ponajprije odnositi na zatvoreni dio trupa koji se u više zadanih opcija može prilagoditi željama kupca. Isto tako na ugradnju različitih motora uključujući i izvanbrodske koji mogu omogućavati brzine do pedeset čvorova. Veliki kokpit je također podložan modularnom opremanju pa i tu postoje različite mogućnosti. Ništa od toga ne bi vrijedilo bez pogođenih linija. Onakvih za koje se kaže da se mogu iscrtati jednim potezom i dobro projektiranog trupa. Koji osim brzine i suverenog savladavanja valova omogućavaju sigurnu i suhu vožnju, bez ikakvog zalijevanja pramčane palube, a kamoli putnika.
Fabjan se uz pomoć MH Studia arhitektice Lucije Milić bacio na posao. Projekt je relativno brzo završen uz sve potrebne računalne izračune i simulacije. U međuvremenu je u poduzetničkoj zoni u Muću oformljeno brodogradilište, zaposleni prvi radnici, na CNC-u napravljen model, potom kalup. Saliven je stakloplastični trup s PVC-om u sredini i krenulo je opremanje. Angažirani su najbolji kooperanti i odabrana najbolja moguća oprema i što da vam dalje pričamo. Prvih dana kolovoza 2023. brod je stigao na Hvar i započeo je ploviti. Drugi primjerak završen je u jesen, a i na trećem se naveliko radi. Hrvatsku premijeru imao je na Biograd Boat Showu, a internacionalna je uslijedila u siječnju na Bootu u Düsseldorfu. Ona za nas odvila se u hvarskoj luci i naokolo Paklenih otoka krajem rujna.
U prirodnom okruženju Pelagosa 33 je Miss porta
Kad smo je s pratećeg broda ugledali u Križnoj luci, odmah je bilo jasno da se radi o ljepotici. Skiper je upravo izglancao vjetrobransko staklo kako baš ništa ne bi pokvarilo dojam. Neprekinuta istančana linija profila daje joj bezvremensku ljepotu. A minimalistički stil i dotjerana završna obrada uz izbor suvremenih materijala i boja bude asocijacije na luksuz, kvalitetu, brzinu, ljetne avanture, sklad… Ničega suvišnog nema na njoj. Čak je i sidro posve skriveno u trupu. Tek kad zatreba, otvori se dio prove i mehanizam izbaci njegovo ležište pa se tek potom sidro spušta u more.
Motor je upaljen i lagano smo krenuli. Najprije prema rivi izmamivši poglede Hvarana i njihovih gostiju i smjestivši brodicu u njeno prirodno okruženje. Kad smo zagrijali motore, isplovili smo prema Pokonjem dolu, a nježno doskakivanje na valove izmamilo nam je osmijehe. Fabjan nam je već ranije kazao da je brodica projektirana tako da nikad ne zaranja pramcem ma kako izazovno more bilo. Prije testa jamči nam da na vjetrobranskom staklu neće biti niti jedne kapljice mora.
Naš skiper se uistinu potrudio smočiti ga. Unatoč oblacima mora i morske prašine koje je brod izbacivao s obje strane ništa nije dolazilo preko prove. Ostala je suha čak i nakon nekoliko brzih naleta preko valova koje je za sobom ostavljao trajekt Korčula.
Pruža atraktivan i ugodan doživljaj brze plovidbe
Na moru smo proveli cijelo popodne ploveći uglavnom najvećom brzinom oko Paklenjaka, naglo skrećući ili ubrzavajući pa namah smanjujući gas. Sve što u uobičajenom korištenju nikad ne bismo radili. Brzo smo ustanovili da naša brodica ima izuzetne maritimne sposobnosti. Ne zaranja provom ni na velikom valu kad bi drugi već morem ispirali kokpit. Trup je projektiran tako da i u punom gasu, prilikom udara u val u meko presiječe val i u stranu odbaci more u obliku stotine tisuća kapljica. To je svakako atraktivan prizor za goste na brodu.
Kad smo sami stali za kormilo, učas smo s njime kliknuli. Imali smo dobar osjećaj upravljivosti i osjetili da jako dobro reagira bilo u brzoj, ponekad divljoj ili u sporoj vožnji. Isto je i prilikom pristajanja. Za pomoć u manevriranju, ima najnoviji Vetusov pramčani potisnik s elektromotorom bez četkica i mogućnosti progresivnog upravljanja.
Inače, s motorom od 480 KS postigli smo maksimalnih 30 čvorova, te zaista ugodnu krstareću brzinu od 25 čvorova. Ubrzanja su bila primjerena pa možemo samo pretpostaviti što bi se događalo kad bi imala ugrađene snažnije motore.
Za model Pelagosa 33 vrijedi pravilo “manje je više”
Budući da je građena da bude luksuzni komercijalni prijevoz gostiju, brodica je lišena svih nepotrebnih elemenata. Stoga je u njeno opremanje uključeno samo ono što je zaista potrebno. Pritom su pazili na ergonomiju svih klupa, prolaza, rukohvata i radnih površina. Ovaj tip plovila zahtijeva robusno vjetrobransko staklo izrađeno po mjeri. Prema njihovom dizajnu napravila ga je specijalizirana tvornica u Bosni i Hercegovini. Po cijelom rubu stakla nalazi se čvrsti metalni rukohvat. Cijeli vjetrobran je dovoljno čvrst da na njega mogu stati dvije odrasle osobe i ništa mu se neće dogoditi. Vidljivost sa skiperske pozicije je dobra. Dodatnu zaštitu od sunca pa i kiše mu može pružiti bimini, ali mi smo ga skinuli. U toplo kasno rujansko poslijepodne nije nam bio potreban.
Gdje god se nalazili, prostora ima napretek. Sva sjedeća mjesta i sunčališta izrađena su od kvalitetnih materijala. Raspoređena su u tri klupe s po tri sjedeća mjesta. Prva je okrenuta u pravcu vožnje, na nju se nastavlja druga koja je okrenuta prema krmi. Između nje je treća koja opet gleda prema naprijed gdje je stol. Pozadi je sunčalište na pokrovu motornog prostora. Udobno je i ugodno oku, ma u kom smjeru pogledali. Stol je od punog drva s praktičnim držačima za čaše, stoji na masivnoj nozi s mogućnosti podešavanja visine. Cijeli prostor od skiperskog mjesta do krajnje krmene točke je u istoj ravnini.
Krmena platforma je ogromna i dovoljna za kupanje, sunčanje ili odmaranje. Kao da to nije dovoljno, ima mogućnost otvaranja i spuštanja krmenih dijelova bočnih stijenki s obje strane. Ta krila su robusna i imaju nosivost od 600 kg, oko tri puta veću od usporedivih na tržištu.
Vrata za silazak u zatvoreni dio broda su po sredini između skiperskog mjesta i malog, mogli bismo reći kuhinjskog ormarića. Unutrašnjost na prototipu sastoji se od dvije prostorije. U većoj se nalazi radna površina ispod koje je hladnjak zapremine oko 100 litara. Tu je i polica s nekoliko pregrada, prostrana površina s umivaonikom, a u drugoj prostrani WC s klupom za presvlačenje. Sve je oblikovano jednostavno, praktično i funkcionalno.
Pelagosa 33 u strojarnici predviđa različite izvedbe pogona
Prototip je opremljen Cummins QSB6.7 motorom s 355 KS naknadno podignute snage do 480 KS, kakav Ante ima ugrađen i u svojim drugim radnim brodovima. Riječ je o radnom tipu stroja, pa je njegov izbor bio logičan radi lakšeg i jednostavnijeg održavanja. Strojarnica je vrlo prostrana, zbog toga će servisiranje jednog motora biti olakšano. Predviđena je ugradnja Cummins, Mercury / Mercruiser ili Volvo Penta pogonskih motora. Uz V-drive kakav je na testnom primjerku, postoji i mogućnost instalacije Z-nogu.
Posebnu pažnju pridali su izolaciji strojarnice, kako bi boravak u plovidbi bio ugodan, bez neugodnih vibracija i nesnosne buke. Možemo kazati da su u tome i uspjeli. Naime motor nije nečujan, dapače, dobro se čuje kada zagrmi, ali nije niti neugodan, može se razgovarati u kokpitu. Antino dugogodišnje iskustvo plovidbe istančalo je njegovu osjetljivost na stvari koje klapaju, šušte i nepotrebno vibriraju tijekom plovidbe. Stoga je jedan od njegovih ključnih zahtjeva bio taj da brodica ne proizvodi nepotrebne zvukove.
Ne smijemo ipak zaboraviti da smo plovili prototipom. Fabjan i Ante upućuju da postoji nekoliko detalja koje valja popraviti i da su to učinili već na drugom brodu. Neke smo sitnice zamijetili i sami, ali toliko su male da ih nećemo niti spominjati. Neka im to bude naše malo priznanje.
Ime Pelagosa 33 dodijeljeno joj je nakon krštenja
U trenutku kada smo ju testirali, model još nije imao ime. Fabjan i Ante krstili su svoju brodicu u moru, ali do crkve (tada) još nisu došli. Više su se okupirali proizvodnjom i probama na moru. U međuvremenu je dobila ime Pelagosa, po talijanskoj izvedenici starogrčkog naziva za Palagružu, našeg najudaljenijeg pučinskog otoka. Najvažnije je to da je dijete zdravo i veselo. I da će sigurno rasti. Potencijala ima itekako. I kao brodica za luksuzni prijevoz i kao vlasnička jahtica. Rekli bismo da bi se mogla raširiti diljem Mediterana i postati prepoznatljivim brandom.
Pelagosa 33 | |
---|---|
Dužina | 10,05 m |
Širina | 3,08 m |
Težina bez motora | 4400 kg |
Motor Cummins QSB6.7 | 355 / 480 KS |
Tank goriva | 520 L |
Tank vode | 200 L |
Maks. broj putnika | 12 |
Cijena osnovne verzije bez motora bez PDV-a | 170.000 € |
Cijena osnovne verzije s paketom motora bez PDV-a | od 200.000 do 300.000 € |
Brodograditelj: Boat Lab d.o.o., Prisike 6, 21 247 Gizdavac, tel.: +385 98 9632 768, e-mail: info@boatlab.hr, www.boatlab.hr
Testirala i snimila ekipa Mora
Originalno objavljeno u Moru, LISTOPAD / STUDENI 2023., broj 274