Jedan od najbrže rastućih gradova na svijetu – Mumbai odabrao je Candela P-12 foiler kao moguće rješenje prometnih gužvi
Stanovnici Mumbaija, financijskog središta i jednog od najbrže rastućih gradova na svijetu, uskoro bi mogli putovati na posao brže i čišće. To će im omogućiti korištenje električnih hidrofoiling plovila. Flota od jedanaest plovila Candela P-12 povezivat će ključne točke grada preko vodnih putova, stvarajući osnovu buduće električne prometne mreže. Očekuje se kako će se ta mreža s vremenom proširiti na tisuće plovila. Projekt provodi lokalna tvrtka JalVimana.
Korištenje gradskih vodenih površina predstavlja iskorak prema učinkovitom i održivom prijevozu. Umjesto da se ulaže u zastarjele sustave vodenog prometa, Mumbai se odlučio za suvremenu tehnologiju hidro foilera, čime se omogućuje smanjenje vremena putovanja te smanjenje utjecaja na okoliš, ističe Gustav Hasselskog, izvršni direktor i osnivač brodogradilišta Candela.
Veći značaj prometnih puteva
Kao jedan od najgušće naseljenih gradova na svijetu, s preko 23 milijuna stanovnika, Mumbai se suočava s konstantnim prometnim zagušenjima. U pokušaju da odgovori na te izazove, vlasti savezne države Maharashtra predstavile su dugoročnu viziju koja uključuje tisuće električnih plovila. Cilj je pretvoriti gradske vodene putove u brze i čiste prometne pravce.
Candela P-12 koristi računalno upravljane foilere (podvodna krila) koja podižu njegov trup iznad površine vode čim plovilo dostigne brzinu od oko 16 čvorova. Time se smanjuje otpor vode za gotovo 80 posto u odnosu na konvencionalna plovila, što rezultira iznimno niskom potrošnjom energije. Candela P-12 postiže brzinu do 30 čvorova (oko 55 km/h) i može prevesti do 30 putnika. Uz to, ovo plovilo ne proizvodi gotovo nikakav val, što je osobito važno za očuvanje obalnih ekosustava i infrastrukture.

Električni pogon omogućuje nečujnu plovidbu, bez emisija ispušnih plinova, dok napredni sustav stabilizacije jamči mirnu plovidbu čak i po nemirnom moru. Ova tehnologija ne samo da povećava udobnost putnicima, već omogućuje da se foileri koriste na rutama gdje bi klasična plovila stvarala prevelik val ili trošila previše goriva.
Električni foileri P-12 imaju autonomiju do 60 nautičkih milja (oko 110 km) s jednim punjenjem, a baterije se mogu brzo puniti na posebno opremljenim pristaništima. S obzirom na niske operativne troškove i jednostavno održavanje u usporedbi s dizelom pogonjenim plovilima, Candela P-12 foileri predstavljaju i ekonomičan izbor za gradske vlasti.
Najveća pojedinačna narudžba
Tijekom službenog posjeta švedskoj tvrtki Candela u Stockholmu, indijski ministar trgovine Piyush Goyal prisustvovao je demonstraciji ove tehnologije. Tom je prilikom potvrđena kupnja jedanaest modela plovila P-12 kojima će u Mumbaiju upravljati JalVimana. Riječ je o, do sada, najvećoj pojedinačnoj narudžbi električnih foilera na svijetu!
Prva plovila služit će na dvije važne linije: između Gateway of India i Alibauga — putovanje koje automobilom traje 2 do 3 sata — te između Gateway of India i otoka Elephanta. Planira se i treća linija koja će povezivati novi aerodrom Navi Mumbai s gradskim središtem. Predviđa se da će se vrijeme putovanja skratiti s 90 na manje od 30 minuta.
Uvođenje P-12 električnih foilera smatra se velikim korakom prema ostvarivanju ciljeva održivog razvoja u području prometa, ne samo za Mumbai, nego i za čitavu Indiju. JalVimana želi ovu švedsku tehnologiju učiniti sastavnim dijelom svakodnevice u urbanom priobalju.
Od svog predstavljanja u Stockholmu krajem 2024. godine, P-12 se dokazao kao učinkovit oblik gradskog prijevoza, znatno smanjujući emisije i vrijeme putovanja. Uspjeh u Švedskoj otvorio je vrata za njegovu primjenu u drugim dijelovima svijeta.
Candela, tvrtka koja stoji iza projekta, fokusira se na razvoj održivih rješenja za vodeni promet. Sudjelovanje u projektu u Mumbaiju smatra se važnim korakom u globalnoj misiji dekarbonizacije prometa i pružanja učinkovitih alternativnih oblika mobilnosti u velikim gradovima.
Ohrabruje kada se jedna od najbrže rastućih svjetskih industrijskih velesila, ali istovremeno i jedan od najvećih svjetskih zagađivača, kreće u daljnjem smjeru razvoja održivog gospodarstva. Koristeći pri tome vodne resurse istovremeno pretvarajući ih u glavne gradske prometne pravce.
Možemo li i mi krenuti u tom smjeru i povezati na ovaj način našu obalu i otoke?