Njemačka tvrtka već proizvodi dual-fuel motore za brodski pogon, a ove će zime promovirati novi model motora s unutarnjim sagorijevanjem na vodik namijenjen off-road vozilima
Pod pritiscima pretežito europskih zakona, proizvođači industrijskih, cestovnih i brodskih motora ulažu velike napore u razvoj karbonski neutralnih tehnologija, a jedno od rješenja na tom putu je i drastično smanjenje emisije CO2 korištenjem alternativnih goriva i kombinacijom drugih tehnologija. Prije dva dana MAN je objavio Sporazum o suradnji s tvrtkom Doen WaterJets na projektu gradnje pogona za australsku vojsku, a sada je stigla nova vijest o motoru s unutarnjim sagorijevanjem na vodik.
Iako namjena ovog motora nije brodski pogon, riječ je o srodnim industrijama, pa je za očekivati da će se u skoroj budućnosti ova tehnologija primijeniti i na brodski pogon, barem u nekim segmentima. Novi motor na vodik, MAN H4576 zapremine 16,8 litara, razvija 500 konjskih snaga i namijenjen je za off-road primjene poput planinskih vozila i radnih vozila za skijališta. Temelji se na tvrtkinom dizelskom motoru D3876, s kojim dijeli oko 80 posto osnovnih dijelova, uključujući blok motora, koljenasto vratilo, klipnjače te hlađenje i uljni krug, kako bi omogućili brzo plasiranje na tržište.
Razlike u novom motoru odnose se na povećanje promjera cilindra s 138 mm na 145 mm kako bi se prilagodila nižoj gustoći snage vodikovih motora. Injektor vodika postavljen izravno u komoru za sagorijevanje omogućuje niskotlačno ubrizgavanje pod tlakom do 40 bara, dok posebno podešeni sustav paljenja omogućuje pouzdano i kontrolirano paljenje smjese vodika, a novi turbopunjač osigurava optimalnu dinamiku i pomaže smanjiti potrošnju goriva.
Novi motor oslanja se na napredan proces sagorijevanja i etablirani sustav naknadne obrade ispušnih plinova kako bi smanjio razine dušikovih oksida (NOx) u ispuhu na gotovo nulu, navodi se u priopćenju tvrtke. Kombinacija vodikovog motora s unutarnjim sagorijevanjem i sustava naknadne obrade ispušnih plinova navodno zadovoljava emisijske standarde EU Stage V i Zero Emission Vehicle (ZEV).
„Vodikovi motori za sagorijevanje predstavljaju obećavajući pristup ubrzanju dekarbonizacije kod off-road primjena,“ izjavio je šef MAN Enginesa, Mikael Lindner i dodao: „Čim tržište bude spremno, MAN Engines će ponuditi prilagođena rješenja.“
MAN ima opsežno iskustvo s pogonskim sustavima na bazi vodika, prvi put predstavivši autobus na vodik na sajmu Hannover Messe 1996. godine.
Tvrtka poručuje da novi MAN H4576 može brzo stići na tržište zahvaljujući postojećoj tehnologiji, a prva instalacija najvjerojatnije će biti u ralicu za skijaške staze PistenBully 800 tvrtke Kässbohrer Off-Road Vehicles. Ono što je zanimljivo je da motor MAN H4576 također pokazuje da vodik ne mora biti isključivo gorivo, već se može koristiti u kombinaciji s konvencionalnim dizelom ili alternativnim gorivima poput HVO.
Od sredine prošle godine, već je u pogonu MAN-ov dvanaestcilindrični D2862 V-motor s dual-fuel tehnologijom, ugrađen kao pogonski motor broda Hydrocat 48 za opskrbu vjetroelektrane i koji koristi vodik i dizel kao gorivo. Osim toga, MAN Engines trenutno razvija stacionarni vodikov motor – MAN H3268 – za kombiniranu proizvodnju toplinske i električne energije u kogeneracijskim postrojenjima.