O suradnji s Oceanvoltom i upotrebi tog elektropogona u charteru razgovarali smo s Antom Brzićem, operativnim direktorom Pitter Yachtinga
Pitter u charter ponudi ima jedrilicu s Oceanvolt elektropogonom. Mi iz Mora već smo se više puta uvjerili u prednosti plovidbe na struju. A kada god skrene razgovor o elektropogonu, bilo na cesti ili na moru, neizbježno je govoriti o dometu. Međutim, u uvjetima Jadrana elektropogon na jedrilici je itekako pogodan.
Čak i kada se plovi na motor. Da se ne radi samo o rijetkim entuzijastima koji 99 posto plovidbe jedre, a elektropogon koriste za ulaz i izlaz iz luke, pokazuje i primjer iz chartera. Operativni direktor Pitter Yachtinga, Ante Brzić, ispričao nam je o njihovom iskustvu ugradnje Oceanvoltovog sustava i korištenja u charteru.
Pitter je u Biogradu nedavno otvori novi servisni centar. No Pitter kao charter s vlastitim servisom radi već godinama i imaju bogato iskustvo instalacija svih mogućih sustava na brodice u charteru. Prije tri godine od jednog su investitora, odnosno vlasnika jedrilice u njihovoj floti dobili zahtjev za ugradnjom elektropogona.

Iz nove jedrilice izvadio dizelski i stavio Oceanvolt elektropogon
Vlasnik je odlučio izvaditi originalni dizelski pogon iz tada novog Beneteaua 40.1 i ugraditi elektropogon s regeneracijom, velikim kapacitetom solara i generatorom za svaki slučaj. Riječ je o skupljem sustavu, ali koji se nakon dvije sezone pokazao jako dobrim, govori nam Brzić. Vlasnik se odlučio za Oceanvolt saildrive 14 kW, a tvrtka je preporučila da se obrate Pitteru za ugradnju.
Uz elektropogon, na Beneteau su ugradili 4 AMG baterije (po dvije paralelno i serijski ukupnog kapaciteta 42 KW/h) i Fisherpanda generator od 5KW na 48V. „Kad baterije padnu ispod 50 posto, automatski se pali generator,“ govori nam Brzić. Budući da Oceanvolt ima mogućnost regeneracije tijekom jedrenja bržeg od 4,5 čvorova, te servoprop sustav za maksimalnu efikasnost, generator se vrlo rijetko pali. „Što je više vjetra, brže se jedri i više puni. Na 11 čvorova brzine puni 2,6 KW.“
Dodatno, ljeti pomaže i 2,2 KW solarnih panela ugrađenih na jedrilicu koji mogu dopuniti pola kapaciteta baterije tijekom jednog dana na sidru. U slučaju da zatreba, elektropogon se može napajati iz generatora tijekom vožnje.

Nakon dvije sezone u charteru, Oceanvolt se pokazao pouzdanim
Brzić ističe da se Oceanvoltov sustav pokazao jako pouzdanim – „apsolutno stabilan“, te da su jedan jedini problemčić imali s Victronovim sustavom automatskog paljenja generatora, no i to su odmah otklonili. „Isprva su ljudi htjeli bukirati brod zbog testiranja tog pogona. A kasnije su ga unajmljivali i drugi koji su tražili običan charter brod i svi su bili zadovoljni.“
Znamo da sam elektromotor nije znatno skuplji od dizelskog, a u segmentu jedrilica od 40-ak stopa, uglavnom je i malo jeftiniji. Međutim, s generatorom, cijena tog sustava je daleko skuplja „Od 60 do 100 tisuća eura,“ nastavlja Brzić, s time da „oko 30 do 35 posto cijene ukupnog sustava otpada na baterije, te još 30-ak posto na Victronov sustav paljenja generatora. A i generator znatno isto podiže cijenu.“
Oceanvoltov sustav pogodan i za charter na Jadranu
Budući da je danas u charteru moguće skoro svaki sustav daljinski monitorirati, imaju detaljne uvide u korištenje. „Radili su i po 2-3 sata vožnje na elektropogon, baterije nisu padale. Radile su bez problema, a solari su jako brzo dizali baterije.“ Brzić ističe da Oceanvolt ima dobro riješen sustav hlađenja.
Tijekom noćenja u marini, brodica spojena na običnu utičnicu od 220V može se dopuniti s polovice kapaciteta do kraja. Iako još nisu imali takav slučaj, Brzić objašnjava „ako se pristane u marinu u 7 sati poslijepodne s praznom baterijom, a isplovi u 9 sati ujutro, vjerojatno bi se napunila do kraja.“
Tri tjedna plovidbe bez doticanja s vanjskim punjenjem
Proveli su i interno istraživanje odmah nakon instalacije, te nakon odrađene sezone. „Tri tjedna je vlasnik bio s brodom nakon instalacije bez ijednog doticaja s vanjskim punjenjem. Ni jednom mu se nije upalio generator i niti jednom mu baterije nisu išle ispod 40 posto. Nakon sezone je vlasnik opet bio dva tjedna na moru. Očekivali smo nešto niži kapacitet baterija, ali ne. Bilo je puno manje vjetra pa nije bilo toliko jedrenja i dosta se plovilo na motor, a samo dva puta je bila situacija s vanjskim punjenjem.“
U međuvremenu su napravili još jednu ugradnju Oceanvolt elektropogona koja je uskoro gotova. Ovaj puta bilo je riječ o repoweringu na Bavariji 44 iz 2002. godine, a trenutačno dogovaraju i treću ugradnju za Bavariju 46 iz 2015. godine.
Na Bavariji 44 također su izvadili dizelski motor i ugrađuju Oceanvolt. Sustav je sličan onom na Beneteau, osim toga što ima veći kapacitet s baterija, bez generatora. „Već puno radimo na suradnji s Oceanvoltom. Do sada je suradnja itekako dobra, oni nam šalju klijente, a mi smo im partneri za ugradnju. Trudit ćemo se biti najbolja servis zona za Oceanvolt, ali i za druge elektro instalacije.“