Na Zapadnoj obali u Splitu održava se prvi CROYA Charter Show, poslovni sajam na kojem su predstavljene luksuzne jahte dostupne za najam u Hrvatskoj.
Posjet jahtama rezerviran je isključivo za poslovne posjetitelje, a očekuje se da će sajam CROYA Charter Show obići oko 200 čarter agenata iz cijelog svijeta. Razgledat će ponudu motornih jahti, jedrilica, guleta i katamarana, dužine od 20 do 55 metara.
Među jahtama na sajmu CROYA Charter Show ističe se Scorpios, luksuzni motorni jedrenjak od 52 metra. Stranim agentima bit će predstavljena i motorna jahta Happy Me, dužine 40 metara. Posebna zvijezda sajma CROYA Charter Show bit će motorna jahta Majera, koja će premijerno biti predstavljena za najam upravo u Splitu.

CROYA Charter Show održava se u sklopu Splitskog festivala jedrenja, pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i sporta RH, u partnerstvu s Hrvatskom turističkom zajednicom.
Popričali smo sa Zlatkom Vodanovićem iz Udruge CRO.Y.A. Pitali smo ga o radu Udruge i organizaciji prvog sajma CROYA Charter Show.
Zašto je osnovana Udruga CRO.Y.A?
Ideja je nastala prije nekoliko godina na nautičkom sajmu u Barceloni. Tamo je bilo nekoliko hrvatskih tvrtki koje se bave čarterom. Mi smo bili najmanje uključeni u sektor u smislu bukinga i brokera, odnosno agenata za velike jahte s posadom. No, mi smo jaki lokalno te smo hrvatski čarter digli iz bareboata i počeli klijentima nuditi jedrilice i jahte s posadom. Ideja se rodila jer smo uvidjeli da Španjolska, Italija, Turska, Grčka imaju svoje udruge i sajmove te vrste. Shvatili smo da je Hrvatska jedina Mediteranska zemlja koja nema svoj sajam i nema udrugu koja će držati neke kriterije. Udrugu koja će brinuti o načinu poslovanja članica, održavati profesionalnost i visoke kriterije poslovanja. Tako smo odlučili jednu takvu Udrugu osnovati u Hrvatskoj.
Kako su se nakon toga stvari razvijale?
U međuvremenu je bila pandemija kovida pa smo s osnivanjem udruge krenuli krajem 2023., odnosno početkom 2024. A prvi zadatak udruge bila je organizacija sajma CROYA Charter Show. Poanta toga sajma je pozvati svjetske brokere s kojima smo u kontaktu te im pokazati velike jahte koje su dostupne za najam u Hrvatskoj.
Koji su ciljevi sajma?
U ovome trenutku nije nam cilj dovoditi nove jahte nego pokazati one koje već imamo. I pokazati da imamo kapaciteta osigurati kvalitetnu posadu za te jahte. Također, željeli smo pokazati da hrvatske marine mogu primiti te jahte, koliko god se pričalo o manjku infrastrukture. Željeli smo pokazati i da imamo prekrasne lokacije, fenomenalne kuhare, hostese, deckhande i kapetane. U konačnici, željeli smo pokazati da možemo ponuditi sve što je potrebno za razvoj tog segmenta čartera u Hrvatskoj.

Kakva je situacija s čarterom mega jahti u Hrvatskoj?
Objektivno smo zadnji na Mediteranu po toj usluzi. Grčka je dosta napredovala u zadnjih desetak godina. Prije toga, to tržište bilo je razvijeno na Balearima, na jugu Španjolske te oko Barcelone. Na to se nadovezuje cijeli južni dio Francuske, i vrhunske lokacije kao što su Cannes, St Tropez i Monaco. U zadnjih nekoliko godina dosta su se izdigle lokacije kao što su Porto Cervo, zatim Porto Rotondo na Sardiniji te jug Korzike i Bonifacio. Sve su to predivne lokacije za mega jahting, koji kod nas još uvijek nije u potpunosti zaživio.
Tko je sve u Udruzi CRO.Y.A i tko može postati član?
Krug zainteresiranih je širok, što je dobro, a vrata Udruge širom su otvorena za nove članove. Otvoreni smo za sve kompanije koje su vezane uz velike jahte. To ne moraju nužno biti čarter kompanije kao što smo mi. Dapače, ciljamo na brokere za velike jahte, ali i tvrtke koje osiguravaju podršku za megajahte. Svi oni su dobrodošli da se pridruže Udruzi. Trenutno imamo registrirano više od 20 članova. A desetak njih usko je vezano uz organizaciju samoga sajma CROYA Charter Show.
O kojim tvrtkama je tu riječ?
Neke od značajnijih tvrtki koje bih tu spomenuo su Maja – Jahtaške usluge, kompanija Yacht In iz Šibenika, Feel yachting i HighPoint Yachting. Tu je i tvrtka Master Charter, a njezin vlasnik Stipe Petričević ujedno je predsjednik Udruge. Tu su još tvrtke Sea Soul, Premium Journey, Touch Adriatic, MennYacht Group, Nava, Ocean Sailing house i Croatia Yachting. Zatim, tu su Magnum, Europe Charter, Gulet iz Slovenije, Split Yacht Charter. Sve su to kompanije koje baziraju svoje poslovanje na Jadranu i koje ovdje već imaju jahte u ponudi.
Koliko je mega jahti na Jadranu? I hoće li na sajmu CROYA Charter Show biti predstavljene samo mega jahte?
Dio ovih agencija su, kako ih mi zovemo, centralni agenti koji vode booking za određene brodove. Radi se o jednom miksu, koji će biti prisutan i na sajmu. Ponuda je vrlo široka: od manjih motornih jahti od 20-ak metara do najveće na sajmu od 52 metra. Bit će tu također jedrilice, guleti, motor sailori i katamarani. Zbilja se tu radi o jednom miksu ponude tržišta u Hrvatskoj. Spada li to u luksuz, ovisi o samoj jahti. No, da bi jahte nastupile na ovome sajmu, njihovi centralni agenti morali su potvrditi da rade po međunarodnim MYBA pravilima. Ta pravila su rigorozna, vrijede u cijelom svijetu i transparentna su. Možemo reći da smo okupili jedan dio ponude koji nije vezan samo uz Split nego uz cijelu regiju, od Dubrovnika do Zadra.
Zašto ste odlučili CROYA Charter Show organizirati na splitskoj Zapadnoj obali?
Za sajam smo odabrali ekskluzivnu lokaciju u centru Splita. Na toj lokaciji ne možemo, a nismo ni htjeli, u prvoj godini dovesti 100 jahti. To su koraci za sljedeće godine u kojima možemo razmišljati da primimo 100 metarske jahte koje nisu trenutno u ponudi. Činjenica je da mi u Hrvatskoj tek rastemo u segmentu mega jahtinga i imamo jako puno manevarskog prostora. Osobno smatram da je to itekako dobar smjer za razvoj nautike u Hrvatskoj. Jer, s ponudom manjih jedrilica i katamarana već smo prešli sve granice. Marine su nam krcate manjim brodovima ali u mega jahting još nismo zagrabili. A taj segment čartera definitivno je profitabilniji za cijelu državu.
Kakvo je hrvatsko tržište kada govorimo o čarteru mega jahti?
Glavni nedostatak našeg tržišta je ponuda prema takvoj klijenteli. Upravo ovakvim sajmovima želimo potaknuti sve one koji misle da takvog tržišta nema ili ga ima nedovoljno, da vide da ga ima i da će ono rasti. Tako dajemo signal i svima onima koji imaju kopnenu ponudu da ju trebaju dizati na što veći nivo. No, ukupno, rekao bih da smo trenutno s ponudom na klimavim nogama.
Možete li to dodatno prokomentirati?
Unazad 10 – 15 godina dosta smo narasli u gastro ponudi, no mimo toga stanje nije naročito dobro. Imamo prihvatljive lokacije što se tiče veza i imamo infrastrukturu što se tiče matičnih luka. Otoci po tom pitanju malo kaskaju. Imamo i servise koji se dosta educiraju i rastu u tom pogledu. Također, imamo i neka brodogradilišta, izdvojio bih tu Capax, odnosno Adria docks, koji su sve više specijalizirani za velike jahte. Imamo potencijala i rastemo u tom segmentu. No, i dalje nemamo kompletnu ponudu koja će zadovoljiti svakog klijenta koji dođe na mega jahtu. To nas ne treba obeshrabriti, nego nam treba biti dodatan motiv da to razvijamo. Jer tržište postoji. A sajam CROYA Charter Show korak je prema razvoju te ponude.