Jedrilicom First 36 Beneteau se vraća ambicioznim jedriličarima koji nemaju neograničene fondove, a žele ozbiljan regatni brod
Beneteau First 36 brod je koji se dugo i željno iščekivao, a mi smo prije dvije godine imali čast na njemu zajedriti među prvima na svijetu. I to na prvom sagrađenom primjerku. Novi First 36 značajan je zbog nekoliko razloga. Prije svega zbog činjenice da se Beneteau njime vraća ambicioznim jedriličarima koji nemaju neograničene fondove za kupnju jedrilice. A žele ozbiljan brod s kojim na duge plovidbe može krenuti šest do osam ljudi. Također, First 36 prva je veća jedrilica koja je izašla iz pogona slovenskog Seascapea.

Beneteau je toj firmi povjerio gradnju i brigu o svim Firstovima do 40 stopa. Ne bez razloga, jer tvrtka tog tipa, veličine i reputacije može potpunu pažnju posvetiti inovacijama, unapređivanjima i brojnim detaljima koji određuju uspjeh nekoga broda. A to nije slučaj kada se time bavi gigant koji serijski gradi tisuće brodova. Naša morska ekipa u sastavu Huck, Braslav i Teo imala je Firsta 36 na raspolaganju čitav dan. Pred Izolom je puhao stabilan maestral jačine od oko 10 čvorova, s povremenim refulima do 16 čvorova.
Gornji dom cruiser-racera
Prije nego opišemo brod i njime zajedrimo, valja nešto reći o tome što su graditelji htjeli njime postići. Pogledamo li tko je sve sudjelovao u razvoju, lako je zaključiti da su ciljevi bili zahtjevni. Za linije trupa i čitav nautički dizajn bio je zadužen Samuel Manuard, jedan od ponajboljih projektanata offshore racing jedrilica. Dizajnom interijera i općenito stajlingom jedrilice bavio se Lorenzo Argento.
Strukturni inženjering povjeren je novozelandskom Pure Design and Engeneeringu Giovannia Belgrana među čije klijente spadaju Emirates Team New Zealand i Imoca 60. A slovenski studio Gigo Design bavio se inovacijama i istraživanjem. Naravno tu je i Seascape Beneteau tim koji je sve njih koordinirao.
Kad su u pitanju performanse jedrilice, željeli su stvoriti vrlo brz brod koji će se pozicionirati u gornji dom cruiser racera. Brod koji glisira u kontinuitetu kad zapuše, za razliku od sličnih deplasmanskih konkurenata koji to ne mogu. I to već kod 14 ili 15 čvorova vjetra.

Posada bi na njemu morala imati onaj osjećaj sličan jedrenju na većim regatnim ili manjim sportskim jedrilicama i zabavljati se jedreći. I da uz to ima primjeren interijer koji će joj pružiti potrebnu udobnost. A kako nije riječ o nišnoj već jedrilici koja cilja na globalno tržište, i cijena je morala biti prihvatljiva.
First 36 bi u svojoj klasi mogao utjecati na preokretanje negativnih trendova kad je jedrenje u pitanju i potaknuti prodaju privatnim vlasnicima. U praksi je to značilo da treba sagraditi brod koji će biti tonu i pol do dvije lakši nego što bi uz uobičajenu gradnju bio. I odreći se svih egzotičnih materijala i opreme koja bi ga nerezonski činila skupljim.
First 36 odlikuje inovativna unutrašnjost
Idemo vidjeti i pokušati procijeniti koliko su u tomu uspjeli. Najprije u interijeru čijem su oblikovanju pristupili uzimajući iskustva ranijih vlasnika Firstova. Osobito pete generacije te serije, poznate po uspješnicama 40.7 i 36.7. Iz tih istraživanja saznali su da ogromna većina vlasnika želi imati navigacijski stol u salonu i da im nije bitna veličina i broj toaletnih prostora. Doznali su i da klijenti u sezoni plovidbe preferiraju jesti u kokpitu, a ne u salonu. Zbog svega toga odlučili su se na samo jednu verziju interijera s tri kabine, navigacijskim stolom i malim toaletnim prostorom.

Pritom su realizirali nekoliko zanimljivih inovacija. Jedna od njih je centralni, od kuhinjskog trakta odvojeni, položaj visokog elementa u kojem se nalazi frižider. Tako su dobili njegovu veću zapreminu, a pod njim su uz kompresor smješteni i akumulatori koji tako doprinose idealnom razmještaju težine na jedrilici. Posredno i njenoj većoj osjetljivosti na pozicije posade. Prolaz kroz salon moguć je s obje strane. Do prednje kabine i toaleta može se proći i s obje strane centralno smještenog stola kad je preklopljen.
Kuhinja L-tlocrta
Kuhinja L-tlocrta nalazi se lijevo od ulaza. U prolaz između nje i frižidera umeće se radna ploha pa kuhinjski blok bitno povećava dimenzije. Inače je opremljen dvostrukim plinskim kuhalom, jednostrukim sudoperom, s tri ladice, dva ormarića i ostavom posuđe pod štednjakom. Tu je i nekoliko mjesta za odlaganje boca. Prostoru za smeće unutar kuhinjskog elementa pristupa se odozgo i znatno je veći od uobičajenog, a može podijeliti u dva dijela za različite vrste otpada.

Nasuprot kuhinji je navigacijski stol primjerene veličine, a uz njega kontrolna ploča i VHF stanica. Prednji dio salona zauzimaju dvije klupe između kojih je preklopni stol sa središnjim elementom na koji se može odložiti par čaša i kakav snack kad su plohe stola spuštene. Kroz njega prolazi potporanj jarbola. U prednjoj pregradi dvoja su vrata. Lijeva vode u prednju kabinu, a desna u toalet.
Prostrana prednja kabina
Prednja kabina prilično je prostrana za ovu dužinu broda. Krevet mjeri dva metra u dužinu i dva metra u širinu u dijelu u kojem se nalaze glave spavača. U kabini je i ormar sa zanimljivo riješenim policama u dubljem i vješalicama za odjeću u prednjem dijelu. Toalet je uistinu minijaturan, manji nego što je to uobičajeno, ali dostatan za namjenu. Opremljen je preklopnim umivaonikom (kakav se uobičajeno ugrađuje u kampere), WC-om i nekoliko polica. Slavina umivaonika je i ručica tuša. Ruku na srce, udobnije će biti tuširati se na krmenoj platformi.


Naravno, brod je opremljen holding tankom. Ako se šparalo na toaletnom prostoru, nije na stražnjim kabinama. One su uistinu velike za 11-metarski brod, a moderan dizajn kvadratičnog tloctra krmenog dijela tomu svakako doprinosi. Kreveti u njima dugački su 2 metra, a široki 1,33 metara čitavom dužinom. Ima mjesta za dovoljno velike ormare i komotan ulazni prostor. Dodamo li tomu da je i dovoljno visine nad najvećim dijelom kreveta, što tražiti više?
First 36 ima volumen kao stara 40-ica
Možda jednu zgodnu inovaciju u njima. Naime, spremnici pod tim krevetima nisu onakvi na kakve smo navikli i do kojih se dolazi podizanjem madraca i podnica. Umjesto toga, to je veliki prostor za pospremanje koji se proteže čitavom dužinom kreveta i na nešto više od pola širine otvoren prema naprijed.

Stoga torbe, pune ili prazne, koje ćemo najčešće tu pospremati, treba samo gurnuti ispod. Zgodno i praktično, a k tomu se i podnica kreveta preklapa. Od kabine se tako, ako je nitko ne koristi, može napraviti ogromno skladište.
Sve u svemu, u unutrašnjosti 36-ice mnogo je pametno raspoređenog prostora. A tlocrtna površina jednaka je onoj koju je nekada imala četiri stope duža 40.7. Uz to je sve ugodno oku, makar je upotrebljeno znatno manje drva nego što smo navikli. Razlog tomu je dvostruk – brod je valjalo čim više olakšati i istodobno ga učiniti čvršćim.
Pjenasta masa umjesto drva
Brod je sagrađen vakumskom infuzijom od stakloplastike uz upotrebu vinilestera u vanjskom dijelu laminata. No, u njemu nema nikakvog strukturnog drva, a za gradnju sendvič konstrukcije trupa i palube upotrebljavana je pjenasta masa. I sve poprečne pregrade napravljene su od stakloplastike. Strukturno su povezane s trupom, dok klupe čine longitudinalna ojačanja.

I nosač 2,25 metara duboke T kobilice vakumsko je infuzirani monolit. Dodamo li tomu da su preklopi staklenih vlakana u trupu vrlo precizni (to je između ostalog bio zadatak Pure Designa and Engeneeringa), dobila se 11-metarska jedrilica težine niti 5 tona. Pritom se ništa nije izgubilo na čvrstoći. Naprotiv!
Sad bi već bilo dosta unutrašnjosti. Ovo je ipak jedrilica u kojoj su nam kokpit, palubna oprema, jarbol i jedrilje najvažniji. Krenemo li od kokpita, lako ćemo zaključiti da je za 11-metarsku jedrilicu ogroman. Šest odraslih osoba u njega će se bez problema smjestiti. Kada se želi ozbiljnije jedriti, učas se mogu otkloniti opcijski stol i dva posmična gavona smještena u produžetku klupa.
Dva kormilarska kola
Opremljen je s dva kormilarska kola odmjerena tako da se kormilar može provući uz njih s vanjske strane kad je to potrebno. Može kormilariti i sjedeći, tako da mu je jedna noga s prednje a druga sa stražnje strane kormila. Tada mu je pod rukom vinč kojim se priteže škota glavnog jedra ili konop njenog trawelera.
Uporišta za noge su snažna pa nema opasnosti da bi se moglo kliznuti kad se jedrilica nagne. A sigurnosti će pridonijeti i vrlo čvrsta hvatišta od inoksa koja obrubljuju nosače kormilarskog kola. Na onom desnom je Garminov ploter, dok su instrumenti bitni za jedrenje postavljeni na jarbol kako bi u svakom času bili vidljivi.

Jedriljem se upravlja s tri para Harken Performa vinčeva, a klizač škote glavnog jedra je na podu kokpita tik ispred kormilara. Njemu na ruku su i vinčevi kojima se kontrolira. Ostala dva para su naprijed u kokpitu i na kabini, a pred njima još po sedam Spinlockovih stopera.
Paluba jedrilice First 36
Jarbol je Z-Spars s dva križa i s osloncem na palubi što nas je malo iznenadilo. Očekivali bismo neki tipa Sparcraft performance i kruti vang umjesto onog s tri koloture. Takav je i natezač zadnjeg štraja, ali tu nam se to činio optimalan izbor. Tko hoće više, može doplatiti za karbonski jarbol.
Na provi je karbonski baštun s dvostrukom funkcijom nosača sidra i hvatišta za genaker. Površina jedara činila nam se primjerenom, a na brodu smo imali Nordovo triradijalno laminirano glavno i roll flok. Svakako dobro, ali moglo bi i nešto regatnije.

U ogromnom krmenom gavonu koji se proteže čitavom širinom broda imali smo pospremljena još dva genakera. Pristup tom gavonu moguć je i kroz dva otvora koji se nalaze na kormilarevoj klupi. Kad se otvore, u njima su dvije široke vreće idealne za pospremanje svih priveznih konopa. Spomenimo još i platformu za kupanje u krmenom zrcalu i vrlo praktične skale za silazak u more zakačene za krmenu ogradu.
S motorom preko osam čvorova
Prije negoli dignemo jedra, kažimo i to da se u brod ugrađuje Yanmarov 3Y30 motor snage 29 KS sa sail driveom i sklopivom Flexofold propelom. Pokazao se sasvim dostatnim za hidrodinamičan trup jer već na najnižem gasu tjera jedrilicu puna dva čvora. Na 2500 okretaja brzina je 6,7 čvorova i nju bismo mogli uzeti kao putnu.

Pod punim gasom prelazi brzinu od 8 čvorova. Itekako dostatno. Motoru se inače prilazi, kako je to uobičajeno, podižući skale kojima se silazi u salon i kroz otvore u stražnjim kabinama. Recimo da bi pristup s prednje strane mogao biti malo komotniji.
First 36 na ti je s maestralom
Isplovivši iz marine naišli smo na maestral kontinuirane jakosti od 9 čvorova, podigli jedra i zaorcali. Brod je živahno krenuo i u kakvih 45 stupnjeva u vjetar učas uhvatio 6,7 čvorova brzine. Vrlo brzo kad je vjetar pojačao na 11 čvorova pri sličnom kutu ubrzali smo na 7,3 čvora bez prevelikog naginjanja. Čim bismo otpali desetak stupnjeva od vjetra, dobili bismo još pola čvora brzine. No još važnije je bilo to što smo pri viradama učas ponovno postizali prijašnju brzinu.
O tomu da je sve operacije bilo moguće ugodno izvoditi u dvoje ne treba trošiti riječi. Nedostajao je samo koji čvor vjetra više. Dočekali smo ga dobrih sat i pol kasnije, kad smo već neko vrijeme jedrili top mast genakerom. S njime smo ispočetka uz dvanaest čvorova vjetra uglavnom jedrili brzinom između 8,3 i 8,8 čvorova uz kut od 135 stupnjeva.
Užitak glisiranja
Brod je bio stabilan, Huck na kormilu sve je imao pod totalnom kontrolom, nedostajalo nam je samo da zaglisiramo. Ali bili smo uporni, napravili smo barem desetak pojlabandi, doplovili do pod Savudriju, pa se vraćali natrag. Taman dok smo jedrili pred pitoresknim Piranom zapuhalo je i mi smo se učas našli pred Strunjanom. Onih 12 čvorova je naraslo na trinaest i pol, pa na četrnaest, pa na četrnaest i pol pa na petnaest pa na šesnaest čvorova.

Brojke koje kazuju brzinu naše jedrilice također su samo rasle. Najprije na 9 pa na 9,2 pa na 9,5 pa na 9,8 pa na 10,2 i na koncu na 10,3 čvora. Ne treba napomenuti da je brzina bila konstantna, jedrilica lagano upravljiva i da nam je krma bila lijepo podignuta iznad mora. Glisirali smo i uživali. Nažalost, ne onoliko koliko bismo željeli jer vjetar je opet pao a mi smo nastavili jedriti nešto sporije.
Beneteau je napravio dobar posao
Što reći? Najbolje je pustiti Hucka. Po njemu, riječ je o jako zanimljivoj igrački dobrih performansi kojom se jednostavno upravlja. Nema neki zahtjevan sail plan, što znači može dobro držati vjetar. Od ovakvog koncepta broda teško da bi bilo očekivati nešto više. Ne treba zaboraviti da ima potpuno uređen interijer i namjena mu vjerojatno nije regatno, već brzo jedrenje. Iako bi za neko obiteljsko regatno jedrenje svakako bio jako dobra varijanta zbog jednostavne kontrole. To bi svakako bilo vidljivo i u regatnom jedrenju u dvoje.
U ovome času je teško ocijeniti koje su joj maksimalne mogućnosti. Brod se još ugađa, ima cruising jedra, a tu je i mogućnost karbonskog jarbola. Ima dosta ergonomski dobro riješenih detalja. Palubna oprema je na pravom mjestu, jedino bi kormilo za zahtjevnije jedrenje moglo biti izravnije. U svakom slučaju, jako dobar kompromis, jer performance cruiser je kompromis po defaultu.
Beneteau i Seascape napravili su dobar posao. Jesu li u svemu pogodili, pokazat će vrijeme. Za sada imaju prodanu proizvodnju za godinu i pol, dakle nekih pedesetak komada. A brod još nitko nije vidio. Ali i uzori su mu jaki. 40.7 pete generacije sagrađen je u 650 primjeraka, a 36.7 u 800. Vrijeme je drugo, ali gušt jedrenja ostaje gušt.

| FIRST 36 | |
|---|---|
| Dužina preko svega | 11,98 m |
| Dužina trupa | 11,00 m |
| Dužina na vodnoj liniji | 10,66 m |
| Širina | 3,80 m |
| Gaz | 2,25 m |
| Visina jarbola nad morem | 17,80 m |
| Istisnina | 4800 kg |
| Balast | 1550 kg |
| Spremnik vode | 200 l |
| Spremnik goriva | 70 l |
| Holding tank | 50 l |
| Motor | Yanmar 29 KS |
| Jedrilje uz vjetar | 80 m2 |
| Jedrilje niz vjetar | 180 m2 |
| Glavno jedro | 39 m2 |
| Flok | 36 m2 |
| Genaker (top) | 141 m2 |
| Furling genaker | 58 m2 |
| Osnovna cijena | 198.000 € |
| Cijena testiranog plovila | 254.310 € |
Brodograditelj: Seascape d.o.o., Podpeč 53, 1352 Preserje, Slovenija, Tel.: +386 820 185 55, www.beneteau.com
Originalno objavljeno u 265. broju Mora, travanj / svibanj 2022.
Testirali: Željko Perović Huck i ekipa Mora
Napisao: Braslav Karlić
Snimio: Teo Marević


