Motornih katamarani su u uzletu i bit će ih sve više. Za razliku od brojnih drugih koji grade plutajuće vile brojeći kvadrate i ležajeve, ovo je pametno osmišljen brod
Britansko brodogradilište Archipelago Expedition Yachts grade jedinstvene aluminijske katamarane namijenjene luksuznoj cjelogodišnjoj plovidbi, s naglaskom na učinkovitost trupa, prostranost interijera, kvalitetnu obradu, dizajn i dobru zaštićenost. U svom portfelju nude nekoliko modela od 40 do 80 stopa, pri čemu je najmanji model tek u proizvodnji, dok najveći ima i neke značajke superjahti, do sad neviđeno na plovilima dužine 80 stopa.
Nakon što su prošle godine porinuli prvi primjerak, model Archipelago 47, nedavno su počeli graditi drugi, Archipelago 40. Riječ je o zanimljivom konceptu koji kombinira robusnu gradnju po uzoru na radne aluminijske brodice, te završnu obradu i dizajn interijera kakav viđamo na luksuznim katamaranima.
Na njihovim modelima dobro je iskorišten potencijal aluminija za gradnju čvrste brodice za sve vremenske uvjete, a grubi izgled metala dodatno je naglašen dizajnom i ide u korak s trendom brutalizma u dizajnu jahti.
Brodogradilište Archipelago Yachts orijentirano je individualizaciji
Kao i kod drugih luksuznih jahti, model Archipelago 40 ima vrlo jednostavan i moderan dizajn, a brodogradilište ističe individualni pristup, pa je svašta na ovom modelu moguće napraviti prema želji klijenata. Raspored se u osnovi dijeli na dvije verzije – s dvije ili tri kabine. Opcija s dvije kabine ustvari nudi dva velika suita dužinom trupova, dok opcija s tri kabine ima jedan trup s jednom i drugi s dvije kabine.
Glavni salon je vrlo prostran, s golemom kuhinjom, stolom za objedovanje, klupama za opuštanje i druženje. Prostranost i jednostavnost se nastavlja u prostranom kokpitu, s velikim sunčalištem i mogućnošću instalacije stola i klupa za objedovanje u vanjskom dijelu. Iz kokpita se ulazi u goleme strojarnice, lako dostupne za servis.
Na svakom trupu je velika krmena platforma, te mogućnost postavljanja sohi ili dizalica za tender i drugu opremu. Između dva trupa na provi je standardno postavljena katamaranska mrežica „trampolin“ za izležavanje tijekom sidrenja ili u plovidbi. Krov salona je čvrst, pa po želji kupca može biti opremljen snažnim nosačima za pomoćnu brodicu, bicikle ili drugu opremu.
Hibridni pogonski sustavi za bešumnu plovidbu ili kao snažni generatori
Archipelago je dizajniran za oceansku plovidbu, s dosegom većim od 2000 nautičkih milja s kojim se ne može pohvaliti puno brodica ove veličine. Katamaran kao tip plovila ima efikasan trup u odnosu na monotrupce, a ovo brodogradilište to nastoji dokazati u plovidbi. Nudi se s različitim opcijam dizelskih motora i hibridnih rješenja. S najsnažnijim motorima može postići najveću brzinu od 30 čvorova.
Na krovu salona ima mogućnost postavljanja solarnih panela velike površine, a neovisni izvor električne energije je veliki plus kod dužeg boravka na moru. Hibridna verzija podrazumijeva sustav paralelnog hibrida, na istoj osovini, pa s tom opcijom, osim bešumne plovidbe u trajanju od nekoliko sati, služi i za generiranje velike količine električne energije.
Brodogradilište predviđa instalaciju dva Yanmarova dizelska motora od 250 konjskih snaga, paralelno s električnim motorima od 20 kW. U kombinaciji s litijskim baterijama kapaciteta 80 kWh i 6 kW solarnih panela, znači da će na brodu biti pohranjena respektabilna količina struje i osigurana velika autonomija.
Veći primjerak, Archipelago 47 ima impresivan domet veći od 3000 NM
Kada plovi na struju, brzinom od 8 čvorova može ploviti do 2 sata, a najveća brzina je 10 čvorova. Idealno za tiho isplovljavanje i uplovljavanje u luku, na sidrište ili tijekom istraživanja zaštićenih i osjetljivih akvatorija. Dug je 12,2 m, širok 5,8 m, a prazan teži 14 tona. Brodogradilište navodi kako mu namjena može biti za ribolov, ronjenje, snimanje filmova, uživanje a prema želji klijenata može se opremiti širokim izborom opreme.
I Archipelago 47 ima impresivne rezulatate, poput maksimalne brzine 25 čvorova i maksimalnog dometa od preko 3000 nautičkih milja. Interijer prvog primjerka Archipelago 47 je građen od prirodnih materijala, uz korištenje masivnog drva, za razliku od brojnih novih jahti koje pribjegavaju uporabi laminata, furnira s jezgrom od pjene itd. Nadalje, posebnost ovog brodogradilišta je i inkluzivni dizajn, pa je primjerice Archipelago 47 predviđen za prohodnost invalidskim kolicima.
Najveći model iz portfelja Archipelago Yachts 80, koji za sad postoji samo na papiru, ima neke od karakteristika po kojima velike jahte razlikujemo od superjahti. Na velikom ravnom krovu centralnog salona, predviđa mogućnost pristajanja helikopterom. Filozofija iz brodogradnje mediteranskih charter brodica sada se definitivno razgranala na različite segmente u industriji, te ćemo u budućnosti zasigurno viđati sve više motornih katamarana svih vrsta.